- Veidas.lt - http://www.veidas.lt -
Lietuva atėjus „Lidl“: kas mūsų laukia?
Autorius: veidas.lt | 2012 11 28 @ 08:00 | Verslas | 4 Comments
„Veidas“ sudarė 2012 m. prekybos tinklų reitingą ir domėjosi, su kokiais iššūkiais susidurs prekybininkai, į Lietuvą įžengus vokiečių mažmeninės prekybos milžinui „Lidl“.
2012 m. prekybos tinklų reitinge lyderiai išlieka tie patys: 1–2 vietas ir toliau dalijasi „Maxima“ bei „Iki“. Šie prekybos tinklai Lietuvoje valdo daugiausiai parduotuvių, o „Veido“ sudaryto pirkinių krepšelio kaina juose pati mažiausia. Šie prekybos tinklai kartu yra ir viešiausi, noriai teikiantys apie save informaciją, o nuo to taip pat priklauso jų galutinė vieta reitinge.
Tai vienos svarbiausių priežasčių, kodėl patrauklia aplinka ir dėmesingumu pirkėjams išsiskiriantis „Rimi“ prekybos tinklas šių metų reitinge tėra penktoje vietoje ir nusileidžia netgi „Aibei“, nors šio prekybos įmonių aljanso parduotuvės, įsikūrusios daugiausia mažuose provincijos miestuose bei degalinėse, nė iš tolo neprilygsta akiai malonioms „Rimi“ parduotuvėms.
„Rimi“ parduotuvių tinklas skaičiumi kol kas tebėra vienas kukliausių – įmonei Lietuvoje priklauso 44 parduotuvės, o pirkinių krepšelio kaina, kuri reitinge vertinama didžiausia taškų suma, jame šiemet buvo pati didžiausia. Be to, dalies duomenų, tokių kaip šių metų apyvarta, klientų skaičius ar labdarai skiriamos lėšos, „Rimi“, priešingai nei dauguma kitų tinklų, apskritai neskelbia, o tokį sprendimą motyvuoja savo akcininkų – Švedijos ICA grupės politika bei apribojimais, taikomais biržoje kotiruojamoms įmonėms.
Taigi šiemet gana netikėtai į trečią reitingo vietą iškopė po „Aibės“ prekės ženklu net 544 atskirų savininkų valdomas parduotuves subūręs prekybos įmonių aljansas. Galima pastebėti, kad „Aibė“, pasirinkusi kitą kryptį nei didžiąją dalį rinkos išsidaliję prekybos tinklai – aptarnaujanti ne tokį reiklų provincijos pirkėją ir turinti mažų parduotuvių daugiausia gyvenamuosiuose rajonuose, pastaraisiais metais gerokai sustiprino savo pozicijas ir pretenduoja užimti penktojo konsoliduoto prekybos tinklo Lietuvoje nišą, nors tarpusavyje „Aibės“ bei „Maximos“ ar „Iki“ parduotuvės iš tiesų sunkiai palyginamos.
Tačiau viena didžiausių šių metų prekybos tinklų reitingo staigmenų – beveik visuose prekybos tinkluose sumažėjusi „Veido“ sudaromo krepšelio kaina. Ankstesniais metais krepšelis brango, o šiemet gana pastebimai atpigo. Pavyzdžiui, „Aibės“ krepšelis šiemet, palyginti su 2011 m., pigesnis net vienuolika, o „Maximos“ – dešimčia litų. Krepšelis nuo keturių iki devynių litų atpigo ir kituose tinkluose, tik „Rimi“ beveik nepakito. Na, o palyginus atskirų prekių kainas aiškiai matyti, kad prekybos tinklai šiemet kainas vengė didinti – priešingai, jos arba šiek tiek mažėjo, arba išliko tokios pat.
Be abejo, tokias tendencijas lėmė vis dar sudėtinga gyventojų ekonominė padėtis. Kita vertus, kas galėtų paneigti, kad prekybos tinklai jau mažina savo apetitą rengdamiesi triukšmingam vokiečių mažmeninės prekybos milžino „Lidl“ atėjimui?
Kodėl „Lidl“ nori būti Lietuvoje
Pirmosios „Lidl“ parduotuvės 1973 m. atidarytos Vokietijoje, o šiandien šį mažų kainų tinklą sudaro jau apie 10 tūkst. parduotuvių, kurių yra visose ES šalyse, išskyrus Baltijos valstybes. Tad didžiųjų Lietuvos prekybos tinklų akcininkai ir vadovai jau kuris laikas bent moraliai rengiasi tam, kad anksčiau ar vėliau „Lidl“ įžengs ir į Lietuvą.
Pirmasis „Lidl“ bandymas įeiti į mūsų rinką 2002–2005 m. baigėsi nesėkme: nors ir įsigijo čia nemažai sklypų bei pastatų, Europos prekybos galiūnas Lietuvoje taip ir neatidarė nė vienos parduotuvės, o galiausiai visą įsigytą nekilnojamąjį turtą pardavė ir iš Lietuvos pasitraukė. Tuomet kalbėta, kad „Lidl“ akcininkai nuleido rankas susidūrę su milžiniška Lietuvos biurokratija ir korupcija.
Dabar istorija kartojasi: pastaraisiais metais „Lidl“ vėl aktyviai supirkinėja sklypus visoje Lietuvoje. „Ober-Haus“ duomenimis, šiuo metu šis Europos mažmenininkas yra aktyviausias žaidėjas apmirusioje Lietuvos komercinių žemės sklypų rinkoje. Nors kada bus atidarytos pirmosios „Lidl“ parduotuvės, tebėra neaišku – „Lidl“ atstovai šio prekybos tinklo planus Lietuvoje slepia po paslapties šydu. Tai nestebina: „Lidl“ seniai garsėja kaip viešumo vengianti įmonė.
Vis dėlto kokie galimi tolesni scenarijai? Nereikėtų atmesti galimybės, kad „Lidl“ atstovai ir šįkart tik „uostinėja“ Lietuvos rinką, o pamatę, kad verslo čia pradėti neverta, vėl pasipustys padus. „Veido“ šaltiniai didžiuosius Lietuvos prekybos tinklus valdančiose bendrovėse teigia, kad „Lidl“ būdinga ilgai analizuoti naujas rinkas, įsigyti jose nekilnojamojo turto ir net pasamdyti darbuotojų, bet tai dar nereiškia, kad aukščiausi šio tinklo vadovai tikrai yra apsisprendę atidaryti toje šalyje parduotuvių. „Lidl“ akcininkams labai svarbios ilgalaikės perspektyvos, o parduotuvės kuriamos tik sulaukus tinkamiausio momento.
Pasak vieną didįjį Lietuvos prekybos tinklą valdančios bendrovės akcininko, kuris nenorėjo būti įvardytas, tokiam mažmeninės prekybos milžinui nusipirkti keletą sklypų Lietuvoje nėra reikšmingas įvykis, tuo labiau kad jo akcininkai puikiai prisimena, jog pirmuoju bandymu eidami į Lietuvos rinką iš perparduotų sklypų sugebėjo netgi neblogai uždirbti.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją internete http://www.veidas.lt/veidas-nr-48-2 arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.
Straipsnis publikuotas: http://www.veidas.lt
Straipsnio adresas: http://www.veidas.lt/lietuva-atejus-%e2%80%9elidl%e2%80%9c-kas-musu-laukia
Paspauskite čia, kad atspausdinti.
© 2002-2009 UAB "Veido periodikos leidykla". Visos teisės saugomos.