Groti Drezdene
Renata BALTRUŠAITYTĖ
Smuikininkė Dalia Stulgytė-Richter „Veidui“ pasakoja apie Drezdeno filharmonijos simfoninio orkestro, kuriame jau 16 metų dirba koncertmeistere, papročius ir tvarką.
Vokietijoje iš Šiaulių kilusi smuikininkė D.Stulgytė-Richter gyvena jau 25 metus. Iškart po Nacionalinės M.K.Čiurlionio menų mokyklos pradėjo studijuoti Liubeko aukštojoje muzikos mokykloje, o vėliau pelnė Berlyno filharmonijos simfoninio orkestro Herberto fon Karajano vardo stipendiją, leidusią toliau tobulintis šio orkestro akademijoje. 1999-aisiais, įveikusi didžiulę atranką, muzikantė iš Lietuvos tapo Drezdeno filharmonijos simfoninio orkestro koncertmeistere.
Drezdeno filharmonija įsikūrusi šio miesto centre, šalia Karališkųjų rūmų ir Operos teatro. Šiuo metu 1969 m. statytas grandiozinis pastatas kapitaliai rekonstruojamas, performuojant jo vidaus erdves. 2017 m. kovą, atidarius atnaujintą 1,8 tūkst. vietų koncertų salę, joje tikimasi ne prastesnės nei Berlyno filharmonijoje akustikos. O kol kas Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras koncertus rengia kitose tam pritinkančiose viešosiose erdvėse: Operos teatre, bažnyčiose bei modernaus meno muziejuje „Albertinum“.
Koncertai dažniausiai būna suplanuoti savaitgaliams, o po jų bent porą dienų orkestro muzikantai ilsisi. Trečiadienį arba ketvirtadienį jie susirenka repetuoti naujos programos, kuriai parengti, atsižvelgiant į sudėtingumą, skiriamos dvi trys įtempto darbo dienos (palyginimui: Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras programai parengti skiria 5 dienas). Tuomet – vėl du savaitgalio koncertai, ir po kelių poilsio dienų ratas pradeda suktis iš naujo.
„Atsakomybė, tokiu tempu sukantis, milžiniška, tačiau man, pažįstančiai didžiąją dalį atliekamo repertuaro ir kaip koncertmeisterei turinčiai daugiau laisvų dienų, laiko pasiruošti koncertams pakanka. Ilgiau savarankiškai rengtis turi jauni muzikantai“, – teigia 44-erių metų D.Stulgytė-Richter.
Atostogos skiriamos kas mėnesį
Orkestro repeticijos laikinai tam miesto savivaldybės skirtose patalpose prasideda dešimtą valandą ryto, tačiau tai nereiškia, kad tuomet muzikantai urmu ir suguža salėn. Profesionalui iš ryto būtina prasigroti, žiemą dar būtina pasilikti laiko sušildyti iš lauko atsineštam muzikos instrumentui, kad repeticijos pradžioje jis atskleistų savo tikrąjį skambesį. Todėl pūtikai salėn renkasi maždaug aštuntą, o stygininkai – devintą valandą.
„Vėluojančių į repeticijas nebūna. Darbo sutartyje numatyta, kad be pagrįstos priežasties (tai yra tokios, kurią pavyktų įrodyti oficialiais dokumentais) pavėlavus nors minutę, orkestrantui skiriamas įspėjimas ir bauda, kurios dydis proporcingai priklauso nuo pavėluotų minučių skaičiaus. Kiekviena minutė nubraukia nuo atlyginimo penkis eurus, jei vėluojama į koncertą – suma padvigubėja. O jeigu vėluoja partitūrą į namus išsinešęs muzikantas ir dviem atlikėjams skirtas pultas lieka be gaidų, nuo jo algos papildomai nubraukiama 100 eurų“, – pasakoja D.Stulgytė-Richter.
Aišku, tai nėra nepakeliamos baudos gerai uždirbantiems Drezdeno orkestrantams. Tačiau pavėlavus antrą kartą skiriamas papeikimas, o už porą per trejus metus gautų papeikimų muzikantas be išlygų šalinamas iš orkestro, kuris laikomas vienu iš penkių didžiausių ir geriausiai finansuojamų (arba ypatingajai, Sonderklasse, priskiriamų) simfoninių orkestrų Vokietijoje. Tokią pat klasę dar turi Berlyno filharmonijos, Kelno, Miuncheno simfoniniai orkestrai bei šalia dirbantis Saksonijos valstybinės operos simfoninis orkestras.
Aukščiausia kategorija bei ją atitinkantis finansavimo lygis leidžia Drezdeno filharmonijos simfoniniam orkestrui išlaikyti 120 muzikantų sudėtį ir turėti net penkis koncertmeisterius. Šie griežtai nustatyta tvarka koncertuose dalijasi priekiniais pultais (kitaip sakant, peiliui gauna progą griežti „pirmu smuiku“). Kartu jie dalijasi ir papildomų atostogų savaitėmis: kas mėnesį kiekvienam koncertmeisteriui priklauso tokia savaitė, kuri, pridėjus savaitgalius ir laisvadienius, virsta 9–10 poilsio dienų. Vasarą visiems orkestro muzikantams priklauso šešių savaičių trukmės bendros atostogos.
„Taip gaunu laiko koncertuoti, vesti meistriškumo pamokas Lietuvoje. Arba eidama namo spontaniškai nusiperku kelialapį, ir jau kitą dieną kartu su sūnumi Yvesu savaitei skrendame ilsėtis į Kanarų salas“, – juokiasi smuikininkė, pridurdama, kad iki smulkmenų viską planuojantys vokiečiai tokio jos elgesio niekada nesupras.
Nuo grojamų koncertų skaičiaus orkestrantų alga nepriklauso – visi jie laikomi miesto tarnautojais, kuriems kas šešerius metus automatiškai didinamas atlyginimas. Dėl konkretaus jo dydžio (žinoma, nustatytose ribose) muzikantas su administracija gali derėtis, jei mano, kad jo individualus indėlis kolektyve per menkai vertinamas. O gastrolėse visiems orkestrantams priklauso dienpinigiai, atitinkantys lankomos šalies gyvenimo lygį.
Koncertmeisteriams privaloma koncertuoti kaip solistams: jei ne su savuoju, tai su bet kuriuo kitu orkestru arba styginių kvartetu. Solinėms programoms parengti tenka skirti dalį laisvo nuo bendrų repeticijų laiko.
Solidi orkestro sudėtis lemia, kad papildomų laisvų dienų koncertinio sezono metu gauna ne vien koncertmeisteriai. Tarkim, iš 20 pirmųjų smuikų grupės muzikantų konkrečiame koncerte skiriami groti 14–15. Panašios ir kitų styginių instrumentų „atsargos“: antruosius smuikus orkestre valdo 16, altus – 14, violončeles – 12, kontrabosus – 10 muzikantų.
Pūtikų gretos – net dvigubai gausesnės, nei būtina įprastoms koncertinėms programoms, taigi atlikėjai turi laiko dėstyti konservatorijose ar groti kitų muzikos žanrų ansambliuose. Tačiau – su sąlyga, kad papildomi užsiėmimai netrukdys simfoninio orkestro repeticijoms, koncertams ir gastrolėms.
Tarpininkas tarp dirigento ir muzikantų
Ne ką už Vilnių didesnis Drezdenas, turintis milijoną gyventojų, gali pasigirti keturiais profesionaliais simfoniniais orkestrais. Be Drezdeno filharmonijos (Dresdner Philharmonie), savo simfoninį orkestrą taip pat turi Drezdeno miestas (Dresdner Sinfoniker), Saksonijos valstybinė opera (Sachsische Staatsoper) ir Operetės teatras (Staatsoperette Dresden).
Šiuo požiūriu nuo vokiečių atsiliekame nedaug: Vilniuje nuolat veikia trys profesionalūs simfoniniai orkestrai, o ketvirtuoju neretai vadinamas mokomasis, kasmet savo sudėtį atnaujinantis Muzikos ir teatro akademijos simfoninis orkestras.
Palyginimui: daugiau nei tris kartus didesnis Berlynas šiuo metu tenkinasi septyniais profesionaliais simfoniniais orkestrais, paveldėtais iš dviejų Vokietijų laikų. „Kadangi nugriovus Berlyno sieną Vokietijos sostinėje veikia dvi operos ir dvi filharmonijos, nuolat kalbama apie jų „optimizavimą“. Tačiau klausytojų pakanka visiems, todėl sprendimai neskubinami“, – pasakoja Dalia.
Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras savo istoriją skaičiuoja nuo 1870 m., tačiau dabartiniu pavadinimu tapo žinomas 1915 m. Nuo 2011 m. jam jau antrą kadenciją vadovauja žydų kilmės vokiečių violončelininkas ir dirigentas Michaelis Sanderlingas. Jo tėvas Thomas Sanderlingas kurį laiką vadovavo Leningrado (dabar – Sankt Peterburgo) filharmonijos simfoniniam orkestrui, todėl buvo neblogai žinomas Sovietų Sąjungoje.
Orkestro vyriausiąjį dirigentą balsuodami renka patys orkestrantai, prieš tai filharmonijos administracijai siūlydami priimtinas kandidatūras. Jeigu vadovybei dėl vienokių ar kitokių priežasčių pageidaujamo kandidato prisivilioti nepavyksta arba pretendentas nesurenka daugumos orkestrantų balsų – dairomasi naujo priimtino kandidato.
„Nors M.Sanderlingo kontraktas pratęstas iki 2019-ųjų, jau pradedame tarpusavyje tartis, ką reikės daryti toliau: vėl pratęsti esamo dirigento kontraktą ar dairytis naujo vyriausiojo dirigento. Jam netgi nebūtina nuolat gyventi Drezdene, nes pagal kontraktą vyriausiasis dirigentas per sezoną su orkestru turi diriguoti 11 koncertų. Kituose koncertuose prie dirigento pulto stoja kviestiniai svečiai. Tad M.Sanderlingas su šeima gyvena Frankfurte prie Maino, o Drezdene laikinai nuomojasi butą“, – neslepia Dalia.
Šis vyriausiasis dirigentas – jau trečias Dalios, kaip orkestro koncertmeisterės, karjeroje. O jų būna įvairių: vieni leidžiasi į diskusijas su muzikantais dėl kūrinių interpretacijos, kiti numoja ranka ir toliau reikalauja groti taip, kaip diriguojama. Koncertmeisteriams tenka perduoti muzikantams dirigento pageidavimus.
Protestai garsiai reiškiami tik tuomet, kai dirigentas, nebūdamas vieno ar kito instrumento praktikas, reikalauja to, ko muzikantas fiziškai negali atlikti. Dažniausiai tokio pobūdžio problemų kyla pūtikams, kuriems, pernelyg įsibėgėjus kūrinio tempui, paprasčiausiai pristinga kvapo.
„Pirmasis smuikas privalo laikyti ausis ir akis pakaušyje, kad tiksliai žinotų, kurioje pozicijoje yra už jo sėdinčių stygininkų strykai. Kiti grupės smuikininkai už jo turi jaustis kaip už mūro. Su tokiais gebėjimais negimstama, tačiau grojant orkestre jie pamažu išlavinami“, – pasakoja D.Stulgytė-Richter.
Orkestro administracija stengiasi taip sudaryti grafikus, kad nė vienas koncertmeisteris ginkdie nepasijustų nuskriaustas. Jei vieną sezoną turėjai mažiau progų sėsti prie pirmojo pulto – kitą sezoną „skola“ tau būtinai grąžinama.
Patys koncertmeisteriai irgi nesistengia konkuruoti tarpusavyje, stengdamiesi kaip nors labiau įsiteikti dirigentams. „Toks elgesys būtų vertinamas kaip absoliutus nekolegialumas, nes visi esame virtuozai, visi kadaise buvome žymių tarptautinių konkursų nugalėtojai. Esu pati jauniausia iš orkestro koncertmeisterių ir vienintelė nevokietė“, – prisipažįsta D.Stulgytė-Richter.
Etatai laisvi, bet tinkamų nėra
Nepaisant amžiaus, 40 metų orkestre išgroję muzikantai turi teisę išeiti į pensiją, tačiau pasinaudojančių tokia galimybe tėra vienetai. Sveikatos problemų turintys atlikėjai gali pasitraukti ir anksčiau, tačiau tuomet jų lauks mažesnės pensijos.
Tapti Drezdeno filharmonijos simfoninio orkestro nariais pretenduoja viso pasaulio atlikėjai. Šiuo metu, be pačių vokiečių, kuriems atrankose pasiseka dažniausiai, orkestre groja vengras, kinas, lenkė, korėjietė, latvė, lietuvė, o neseniai buvo priimtas iš Izraelio atvykęs muzikantas.
Į laisvas vietas, kurias dažniausiai palieka pensijos sulaukę atlikėjai, dukart per metus skelbiami tarptautiniai konkursai. Juose vertinimo komisijos nariais tampa patys orkestrantai.
„Iš pradžių iš maždaug 300–350 į laisvą vietą pretenduojančių muzikantų pagal gautus biografinius duomenis atrenkama 40 kandidatų, kurie keletui dienų kviečiami į Drezdeną. Jų laukia trijų turų atranka, kuri, nepaisant pretendentų gausos, dažnai baigiasi be rezultatų, nes nė vienas iš kandidatų galiausiai nesurenka daugiau kaip pusės orkestrantų balsų. Štai pirmųjų smuikų grupėje atsilaisvinusios muzikanto vietos jau penkerius metus niekam nepavyksta užimti. Dešimtyje surengtų atrankų orkestrantai nerado nė vieno tinkamo lygio smuikininko“, – pasakoja prieš 16 metų analogiškos atrankos ratus iš pirmo karto įveikusi lietuvė. Tuomet, jos pasirodymo laukdama, orkestro koncertmeisterio vieta sugebėjo išlikti neužimta net aštuonerius metus.
„Pirmasis turas atrinktiems kandidatams vyksta scenoje su užtraukta uždanga, kad salėje sėdintys orkestrantai nematytų grojančių muzikantų. Pasirodymų numeriukai pretendentams išdalijami tuomet, kai salės durys jau būna užvertos, taigi giminystės, akademiniai ar nacionaliniai ryšiai orkestrantų sprendimui neturi jokios įtakos. Tik pagal kulniukų kaukšėjimą įmanoma orientuotis, moteris ar vyras eina groti į sceną“, – aiškina koncertmeisterė.
Tuomet pusė daugiausia balsų surinkusių pirmojo pasirodymo dalyvių patenka į antrąjį atrankos turą. Po jo pretendentų sumažėja iki dešimties. Trečiajame ture uždanga atitraukiama ir stebima, ar nors vienas iš muzikantų sulaukia daugumos orkestrantų palaikymo.
Tačiau netgi ir tokiu laimingu atveju su naujoku pasirašoma tik bandomoji vienų arba pusantrų metų trukmės sutartis. Pasibaigus šiam terminui naujoko likimą dar kartą sprendžia visas orkestras: nuolatiniu kolektyvo nariu tampa tik tas naujokas, už kurį balsuoja mažiausiai du trečdaliai muzikantų. Taip orkestras pasilieka galimybę atsisakyti prie savojo instrumento grupės nepritapusio ar sunkiai su kitais kolektyvo nariais bendraujančio atlikėjo.
Užtat įveikusieji paskutinį, naujokų legalizavimo barjerą pagaliau gali ramiau atsidusti: jei vykdys darbo sutartyje numatytas sąlygas – jų laukia ilga ir palyginti rami, profesinių atestacijų netrikdoma karjera bei kartu su darbo stažu garantuotai kylantis atlyginimas.
Dalia teigia dėl pirmojo orkestro pasiūlyto atlyginimo ilgai nesiderėjusi: „Man buvo vos 27-eri, derėtis dar gerai nemokėjau, o siūlomos darbo sąlygos, su lietuviškomis palyginti, ir taip atrodė pavydėtinos. Po šešerių darbo metų atlyginimas padidėjo, po dvylikos – taip pat. Po poros metų galėsiu dar kartą derėtis. Svarbiausia sąlyga – nepriekaištingai groti, sutarti su visais orkestrantais ir neturėti trejus metus galiojančių administracinių nuobaudų“, – teigia smuikininkė.
Orkestrai suveda, orkestrai išskiria
Kol Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras neturi savo koncertų salės, jis stengiasi dažniau koncertuoti užsienyje. „Šį rudenį nuo rugsėjo iki Naujųjų metų savo namuose praleisiu vos dvi savaites, – sako D.Stulgytė-Richter. – Koncertų maršrutuose bus Kinija, Japonija, JAV ir kelios Europos šalys.“
Natūralu, kad iš vokiečių orkestro tolimuose kraštuose publika tikisi vokiškos muzikos, todėl ten dažniausiai tenka atlikti Ludwigo van Beethoveno, Johanneso Brahmso, Gustavo Mahlerio, Richardo Wagnerio, Wolfgango Amadeaus Mozarto kūrinių programas. Jų, žinodamos vietinės publikos lūkesčius, dažniausiai pageidauja ir orkestro gastroles organizuojančios muzikos agentūros.
Pasiturintis Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras leidžia sau prabangą kasmet užsakyti du naujus pasirinkto šiuolaikinio kompozitoriaus simfoninius kūrinius ir atlikti jų pasaulines premjeras. Šį sezoną pasirinktuoju autoriumi tapo ispanų kompozitorius ir dirigentas Jose Maria Sanchez-Verdu.
Be to, kasmet Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras pasirašo sutartį su kviestiniu solistu, kuris tą sezoną būna kviečiamas dešimčiai bendrų koncertų. Šįmet tokia soliste tapo iš Argentinos kilusi violončelininkė Sol Gabetta.
Kai daug laiko praleidžiama gastrolėse – nenuostabu, kad neretai išyra ir muzikantų sukurtos šeimos. Panašiai nutiko ir D.Stulgytei, kuri išsiskyrė su savo pirmuoju vyru – vokiečių dirigentu Tilo Schmalenbergu. Šiuo metu kartu su tėvu Berlyne gyvena ir smuikininkės sūnus Yvesas, Vokietijos sostinėje lankantis sustiprintą tiksliųjų mokslų gimnaziją. Nuo mažumės demonstravęs puikius muzikinius gebėjimus ir iki šiol vakarinėje meno mokykloje fagotą pučiantis paauglys pagrindiniu užsiėmimu pasirinko matematiką. Pas mamą į Drezdeną jis mielai grįžta savaitgaliais.
Orkestrai šeimas išskiria – orkestrai ir suveda: neseniai lietuvė antrąkart ištekėjo už orkestro vadybininko Matthiaso Richterio ir „įgijo“ dvi dukteris, gyvenančias čia pat, Drezdene. Vyresnėlei Alinai, kaip ir Yvesui, – dvylika, o jaunėlei Amelijai – vos šešeri.
„Visiems vaikams savaitgaliais kepu jų mėgstamus lietuviškus lietinius su tarkuotais obuoliais. Mūsų šeima nuomojasi butą Drezdeno centre, muzikantų pamėgtame rajone prie Elbės upės, iš kurio pėsčiomis nesunku pasiekti Filharmoniją ir kitas miesto centre esančias koncertų sales. O į gastroles mes su Matthiasu vykstame kartu. Jis ne muzikantas, rankų saugoti jam nereikia, taigi gali ir sunkesnius lagaminus panešioti“, – pabrėžia vyrų nemuzikantų privalumus D.Stulgytė.
Milijonas už kairę, milijonas už dešinę
Pačios Dalios, kaip ir kitų muzikantų, rankos draudimo kompanijoje orkestro apdraustos po milijoną eurų. Darbo sutartyje numatyta, kad muzikantai privalo vengti ekstremalaus sporto šakų ir kitokios veiklos, susijusios su didele traumų rizika.
Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro muzikantai, kaip bet kurie eiliniai tarnautojai, Nacionalinės filharmonijos tėra apdrausti valstybiniu socialiniu draudimu. Solidžiomis sumomis, priklausančiomis nuo konkretaus ekspertų įvertinimo, Drezdeno filharmonijos simfoninis orkestras apdraudžia ir muzikos instrumentus, kuriais groja jo muzikantai. Nesvarbu, kad dauguma tų instrumentų – atlikėjų nuosavybė.
D.Stulgytė-Richter savąjį smuiką dar vaikystėje perėmė iš tėvo – smuikininko Algirdo Stulgio rankų. Senųjų italų meistrų gamybos instrumentą jos tėvai už 15 tūkst. rublių, per kelias dienas iš draugų susiskolinę tuo metu sunkiai įsivaizduojamo dydžio sumą, įsigijo iš vieno Kijevo muzikanto šeimos. Dalia su šiuo smuiku nesiskyrė nuo pat vaikystės, kai padėjo į šalį mažąjį smuikelį ir pradėjo sėkmingus pasirodymus tarptautiniuose konkursuose.
„Tie kolegos, kuriems nepasisekė įsigyti nuosavų aukštos klasės instrumentų, groja orkestro pasiūlytais senais itališkais smuikais. Jų turime keturis. Yra ir aukštos kokybės altų, violončelių, ir, žinoma, pučiamųjų instrumentų. Taigi jei atlikėjas netikėtai prarastų savąjį instrumentą, orkestras turėtų ką jam laikinai pasiūlyti“, – pasakoja pašnekovė.
Tiesa, nemalonūs akibrokštai muzikantus ištinka retai, nes instrumentus prireikus galima palikti specialiuose orkestro seifuose. Smuikininkė prisimena tik vieną atvejį, kai atvykus koncertuoti į Buenos Aires viena jos kolegė, pavargusi po 16 valandų trukmės skrydžio, savąjį smuiką paliko autobuse, vežusiame muzikantus iš oro uosto. Paliko ir daugiau jo nebematė.