Įstatyminė bazė
Dovaidas Pabiržis
Delaveras JAV yra žinomas kaip valstija, turinti vieną moderniausių bendrovių veiklą reglamentuojančių teisės aktų pasaulyje. 2007-aisiais Delavero valstijoje buvo įregistruota 58 proc. visų JAV biržos sąraše esančių bendrovių ir net 59 proc. visų pasaulio stambiausių bendrovių.
Tai nėra atsitiktinumas – modernus bendrovių įstatymas, reguliavimo stabilumas ir specializuoti bei greiti teismai yra pagrindinės priežastys, kodėl bendrovės renkasi vieną ar kitą valstybę. Jau netrukus puikią galimybę perimti pažangiausią praktiką turės ir visos Europos Sąjungos narės, tarp jų ir Lietuva. Tam tereikės politinės valios. Artimiausiu metu ES narėms bus pristatytas aštuonerius metus kurtas Europos modelinis bendrovių įstatymas (EMCA). Europos Komisijos ir mokslo bendruomenės iniciatyva sukurtame įstatyme sujungti visi geriausi bendrovių teisės pavyzdžiai iš ES valstybių ir JAV.
Dėl politinių dalykų geros ir pažangios iniciatyvos dažnai nebūna priimtos.
„Vienas bendrosios rinkos formavimo pagrindų yra bendrovių teisės sritis – kad visos bendrovės galėtų maždaug vienodai veikti pagal vienodus įstatymus. Šioje srityje ES yra žengusi keletą žingsnelių, bet jie gana maži ir iki šiol nebuvo pakankamai iniciatyvūs. Taip yra dėl pačios ES veikimo mechanizmo ir visų valstybių sutarimo poreikio. Dėl politinių dalykų geros ir pažangios iniciatyvos dažnai nebūna priimtos“, – sako vienas iš EMCA kūrėjų, buvęs teisingumo ministras, Vilniaus universiteto dėstytojas, „Tark Grunte Sutkiene“ partneris advokatas Gintautas Bartkus.
Pirmasis bandymas unifikuoti
Pasak jo, JAV nuėjo šiek tiek kitokiu keliu – valstijos unifikavo savo komercinę teisę. Nors kiekviena valstija ir leidžia savo įstatymus, unifikavimą jos pasiekia per modelinį teisės aktą, kurį remdamiesi pažangiausiomis idėjomis parengia mokslininkai. Visai taip pat, kaip Lietuvoje buvo kurtas naujasis socialinis modelis.
Kiekviena valstija priima įstatymą iš esmės jo nekoregavusi, nors kai kurios jų, kaip jau minėtas Delaveras, gali sukurti dar geriau veikiantį modelį. Dėl to JAV šioje srityje yra pažengusios kur kas toliau nei Europa.
EMCA, kaip pavyzdinis, tačiau neprivalomas modelinis teisės aktas, yra pirmasis bandymas pasiekti unifikavimą ES. Europos Komisijai bus siūloma jį valstybėms narėms pateikti kaip sektiną pavyzdį. Tačiau neabejotina, kad tikrai ne visos suskubs jį priimti ir daugiausia laimės pirmosios tai padariusios šalys.
Kartais mes galime išrasti kokį nors lietuvišką dviratį, galbūt tai yra ir geras modelis Lietuvai, bet jeigu ateis užsienietis, gali jo ir nesuprasti.
„Tai yra dokumentas, pagal kurį sukurtas teisės aktas bus suprantamas visų kitų. Kartais mes galime išrasti kokį nors lietuvišką dviratį, galbūt tai yra ir geras modelis Lietuvai, bet jeigu ateis užsienietis, gali jo ir nesuprasti. Labai svarbu teisinės sistemos tarptautinis pripažinimas – reikia, kad ja įtikėtų kiti. Lietuvoje dabar turime didelės apimties Akcinių bendrovių įstatymą, kuris yra labai nelankstus, imperatyvus, daug kur suvaržantis verslą, investuotojus ir valdymo organus“, – įsitikinęs 10 metų bendrovių teisės srityje Europos Komisijai patarinėjantis G.Bartkus.
Vien 2014-aisiais šis įstatymas Lietuvoje buvo keistas 7 kartus.
Lankstumas, akcininkų demokratija ir sąnaudų mažinimas
Bendrovių teisė kalba apie įmonių organizacinę struktūrą. Šiandien Lietuvos įstatymuose nurodyta, kad įmonės direktorius konkrečiai daro vieną, valdyba atsakingą už kitą, o akcininkai – už trečią. O EMCA yra pagrįstas keliomis liberaliomis ekonomikos doktrinomis: tai lankstumas – šalys iš esmės pačios gali susitarti, kaip organizuoti savo darbą, ir tai nėra privalomai nurodoma; akcininkų demokratija – jie gali spręsti visus bendrovės veiklos klausimus; sąnaudų mažinimo doktrina, pagal kurią teisė apvaloma nuo nereikalingų administracinių apribojimų.
Būtina grįžti prie ištakų ir prisiminti, kad verslas turi teisę užsiimti viskuo, kas nėra uždrausta, o ne atvirkščiai.
Gyvename greitai besikeičiančiame ir globaliame pasaulyje, tačiau Lietuvoje iki šiol svarstoma, ar turime leisti „Uber“ veiklą, nes toks modelis nėra numatytas įstatymuose. G.Bartkaus teigimu, netrukus ir norint prekiauti ledais reikės pakeisti įstatymus. Todėl būtina grįžti prie ištakų ir prisiminti, kad verslas turi teisę užsiimti viskuo, kas nėra uždrausta, o ne atvirkščiai. Būtent todėl EMCA prioritetas yra lankstumas, o saugikliai sudėti tik ten, kur jie iš tiesų būtini.
EMCA (16 skyrių, kurių kiekvieną sudaro apie 5 straipsnius) sukurtas pasitelkus pažangius pavyzdžius iš skirtingų valstybių. Visos jos konkuruoja savo įstatymais ir kuriama verslo aplinka, tačiau bendrovių teisės srityje lyderiai šiandien yra olandai, anglai ir skandinavai.
Suomijoje jau penkerius metus sėkmingai veikia vadinamasis akcijų be nominaliosios vertės modelis. EMCA įmonių pertvarkymo schemų modelis, kai esant sudėtingai situacijai įmonė nori greitai persitvarkyti, pritaikytas pasitelkus Airijos ir Jungtinės Karalystės praktiką. Šiandien pastebima, jog būtent dėl šio modelio Vokietijos bendrovės persikelia čia, kad turėtų tokią galimybę.
Kita svarbi sritis – bendrovės grupių valdymas, t.y. taisyklės, kaip motininės įmonės vadovas gali duoti nurodymus antrinei įmonei, perimtas iš Prancūzijos.
Šiandien dviejų stambiausių šalies verslo struktūrų motininės bendrovės yra užsienyje. Todėl Lietuva, norėdama išvengti verslo „emigracijos“ ir norėdama pritraukti investicijų, privalo modernizuoti bendrovių teisę.
Tačiau norint tapti europietiškuoju Delaveru EMCA teisės gali ir neužtekti. Kitos dvi būtinos įmonių pritraukimo sąlygos yra greiti teismų sprendimai ir galimybė juos numatyti, t.y. susiformavusi stabili teismų praktika. G.Bartkaus manymu, verta pagalvoti apie ES specializuoto teismo steigimą. Ir tai galėtų būti reali Lietuvos iniciatyva.