„Tylos!“
Renata BALTRUŠAITYTĖ
Teatro festivalių, kuriuose rodomi užsienio kūrėjų spektakliai, Lietuvoje tiek nedaug, kad norėtųsi į juos atkreipti didesnį žiūrovų dėmesį. Todėl šį kartą pristatome artėjantį tarptautinį teatro festivalį „Tylos!“, rengiamą Vilniuje gegužės 11–19 dienomis.
„Tylos!“ – festivalis, 2008 m. gimęs iš energingų Rimo Tumino režisūros kurso studentų iniciatyvos. Tuomet svarbiausia atrodė išsiveržti iš Mokomojo teatro, pamėginti savo darbus išleisti realiomis sąlygomis ir supažindinti sostinės publiką su studentų parengtais spektakliais. Vėliau prie Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentų rengiamo festivalio prisidėjo kitos teatralus rengiančios šalies aukštosios mokyklos bei teatrai, rodantys jaunų režisierių spektaklius, o galiausiai stiprėjantis kasmetinis renginys įstengė pasikviesti ir kolegų iš užsienio.
Tikimasi, kad ilgainiui ji virs kūrybinių iniciatyvų aikštele ir privilios į teatrą naują, ambicingiausių ir drąsiausių scenos menų kūrėjų bei žiūrovų kartą.
Pagrindinei festivalio organizatorei Gabrielei Tuminaitei po studijų pradėjus dirbti Vilniaus mažajame teatre, čia persikėlė ir „Tylos!“ spektakliai. O šįmet festivalis įsigijo dar vieną renginių aikštelę: teatro sandėlių kiemą Senamiestyje, vadinamą „Kvartalu“. Į jį galima patekti ir iš Vilniaus, ir iš Labdarių gatvių, o geriausias orientyras – abiejų gatvių sankryža.
Naujoji scenos erdvė skirta teatriniams eksperimentams: tikimasi, kad ilgainiui ji virs kūrybinių iniciatyvų aikštele ir privilios į teatrą naują, ambicingiausių ir drąsiausių scenos menų kūrėjų bei žiūrovų kartą.
Festivalio metu čia savo performansus rodys alternatyvaus teatro šalininkas iš Rusijos, garsaus režisieriaus Kamos Ginko sūnus Donatas Grudovich. Intriguoja jau patys būsimų performansų pavadinimai: „Vienintelis pasaulyje elektro kabaretas mūsų rajone“, „Mistinis striptizas“, „Šnabždesių naktis“. Šiose teatralizuotose akcijose dalyvaus ir lietuvių jaunimas.
Lietuviškos scenos atlikėjas Kablloonak su „Kvartalo“ praeiviais pusdienį kurs muzikinį pasirodymą, pavadintą „AM I“.
Artūras Areima su VDU studentais „Kvartale“ pristatys spektaklį „Medėjos kambarys“, o Marius Meilūnas čia parodys savo premjerą „Krytis“, priklausančią Panevėžio J.Miltinio dramos teatro repertuarui.
„Kvartale“ galės tilpti apie šimtą žiūrovų. Tačiau būtina atkreipti dėmesį, kad čia rengiamų pasirodymų pradžios laikas – dažniausiai apytikslis, nes realiai veiksmas prasidės tuomet, kai didžioji dalis publikos pasibaigus Vilniaus mažajame teatre rodomiems spektakliams pasieks „Kvartalą“, – pasakoja festivalio koordinatorė Kamilė Žickytė.
Lietuviškoji programa
Lietuviškus spektaklius, rodomus šių metų „Tylos!“ festivalyje, G.Tuminaitė atrinko stebėdama Jaunųjų režisierių dirbtuves, pernai surengtas Panevėžio J.Miltinio dramos teatre. Jau minėtas M.Meilūno „Krytis“ – monospektaklis pagal to paties pavadinimo Albert’o Camus romaną. Jame buvusi Paryžiaus įžymybė ir tobulo gyvenimo pavyzdys advokatas Žanas Batistas Klamansas pasakoja savo gyvenimo istoriją. Pasakoja ne bet kur, o pačiame purviniausiame Amsterdamo bare. Tokie barai jau senokai virto geriausia Klamanso priebėga. Spektaklyje taip pat skamba Charles’io Baudelaire’o ir Arthuro Rimbaud tekstai, Serge’o Gainsbourgo melodijos ir purvini prancūziški anekdotai. Monospektaklis „Kvartale“ bus atliekamas gegužės 12 d. 21 val.
Tema – meno ir žmogiškosios etikos konfliktas, pasmerkiantis tą, kuris iškyla virš kolektyvinio instinkto vedamos masės.
Iš Panevėžio atkeliaus ir Monikos Klimaitės spektaklis pagal anglų dramaturgo Marko Ravenhillo pjesę „Baseinas (be vandens)“. Joje nėra išskiriami atskirų veikėjų charakteriai, o visas tekstas parašytas kolektyvinės sąmonės forma. Tema – meno ir žmogiškosios etikos konfliktas, pasmerkiantis tą, kuris iškyla virš kolektyvinio instinkto vedamos masės. Toks asmuo automatiškai tampa priešu, nes pasisekė jam, o ne tau. Šis spektaklis Vilniaus mažajame teatre bus rodomas gegužės 12 d. 19 val. O tie, kuriems jaunos režisierės kūryba patiks, jau birželio pradžioje galės išvysti naujausią jos darbą „Perplex“ pagal žymaus vokiečių dramaturgo Mariaus von Mayenburgo pjesę. Šis spektaklis scenos šviesą išvys Valstybiniame jaunimo teatre.
Festivalyje įvyks ypatinga premjera „Creeps/Luošiai“, suteiksianti galimybę stebėti šlubų, paralyžiuotų ir mikčiojančių luošių gyvenimą tarsi pro rakto skylutę. Pamatysite ir išgirsite, ką tie Dievo nuskriausti žmogeliai veikia, kai jūs nespoksote į juos gatvėje. Luošiai jus linksmins ir privers juoktis iki ašarų tol, kol nejučia pagalvosite: „Ačiū Dievui, kad aš normalus.“
Režisieriaus Aliaus Veverskio surengtame scenos šou pagal amerikiečio Davido Freemano pjesę bus daug juoko, pokštų, nenormatyvinės leksikos ir, savaime suprantama, įtikinamas kiekis vulgaraus humoro. Jūs stebėsite ir stebėsitės, kaip menkai jų gyvenimas jums terūpi. Į pagalba luošiams atskubės vaikų mylimas klounas Pufas ir stebukladarys Merlinas, Snieguolė su septyniais nykštukais bei daugybė kitų šaunių pasakų personažų. Aistras kurstys ir vietoje neleis nustygti įspūdingas Bikini Mis pasirodymas bei nepatogūs neįgaliųjų klausimai. Viso renginio metu aukas rinks dviračiu važinėjanti baltoji meška Rimvydas, o po spektaklio visi norintieji turės progą nusifotografuoti su Mis Bikini, Rimvydu ir kitais neįgaliaisiais. Luošių šou Vilniaus mažajame teatre – gegužės 15 d. 19 val.
Festivalio svečiai
Gegužės 11 dieną 19 val. Vilniaus mažajame teatre festivalį atidarys režisierės iš Liuksemburgo Anne Simon spektaklis „Prometheus: We Are The Gods Now“. Keičiantis įvairioms literatūros ištraukoms nuo antikinių tekstų iki mokslinės fantastikos, Prometėjo figūra spektaklyje įgauna vis naujas formas: nuo revoliucionieriaus iki būtybės, kaltos dėl nepakeliamos žmogaus būties.
Daktaras Peteris Rossumas vienoje konferencijoje Prometėjo ugnį pavadino žmonijos „pirmuoju tikru technologiniu atradimu“. Po kelių tūkstančių metų atsirado ratas, mašinos, branduolinis dalijimasis, nanotechnologijos, biomechanika, klonavimas… Evoliucija veda akivaizdžios išvados link: „Dabar dievai esame mes.“
„Prometheus: we are the gods now“ – tai konfrontacija tarp ilgainiui senstančio daktaro Rossumo ir jo sukurtų būtybių. Pradėjusios nagrinėti savo egzistavimo priežastį jos suvokė, kad atsirado šio megalomano fantazijos dėka. Nemirtingumo idėja, mokslinio tobulėjimo sukeltos etikos problemos ir galios siekimas pasitelkiant technologijas ir įkvėpė šį dramaturginį koliažą. Spektaklis vyks anglų, vokiečių ir prancūzų kalbomis su angliškais subtitrais.
Kitas intriguojantis festivalio pasirodymas – belgų aktorės ir režisierės Kristien De Proost monologas ant bėgimo takelio, pavadintas tiesiog „On Track“. Senoviško interjero parodų salės kambarys išklotas kilimine danga, įvairūs daiktai stūkso stiklinėse vitrinose ir ant lentynų. Scenos gale, kamputyje, sėdi muziejaus prižiūrėtojas, o kambario viduryje esanti aktorė visą dėmesį sutraukia į save. Nesustodama ji bėga ir bėga, lyg nuo to priklausytų jos gyvybė, o tuo pačiu metu pasakoja jautriausias detales apie savo vidų ir išorę. Nuo mažiausio kojos pirštelio iki didžiausių ir slapčiausių fantazijų. Nuo ką tik nupraustų pažasčių iki sunkiausio prakaito ji bando publikai atskleisti dabarties save. Intelektualus, nestokojantis humoro ir fizinio veiksmo aktorės monologas Vilniaus mažajame teatre bus skaitomas gegužės 16 d. 19 val. anglų kalba.