Vartotojų teisės
Judantiems lėktuvais, traukiniais ar autobusai kelionių dievai retkarčiais nesišypso: papuolus į spūstį greitkelyje ir pavėlavus išvykti ar atšaukus skrydį kyla nemenkas galvos skausmas – ką daryti toliau. Europos Komisija (EK) išaiškino lėktuvų keleivių teisių reglamentą, o jos patarimus verta įsiminti tiems, kurie rankose laiko skrydžio bilietus.
Giedrė Simanauskaitė, euroblogas.lt
Taisyklė Nr. 1. Jei buvo atsisakyta jus vežti, jūsų skrydis buvo atšauktas arba atidėtas ilgam laikui arba jums buvo paskirta vieta žemesnėje paslaugų klasėje nei nurodyta biliete, turite teisę prašyti kompensacijos ir pagalbos. Visa tai apibrėžta specialiame reglamente. Šį dokumentą verta bent permesti akimis, ypač per tas nuobodžias keletą valandų, kol laukiate įlaipinimo oro uoste.
Jei jus buvo atsisakyti įlaipinti dėl lėktuvo perpildymo (overbooking) arba dėl tarnybų klaidos, pvz., oro uosto darbuotojai įleido jus į išvykimo zoną, tačiau į lėktuvą nepatekote dėl jums taikomų vizų reikalavimo, galite reikalauti kompensacijos. Jei turite jungtinį skrydį ir pirmąjį praleidote, o į antrą jūsų neįleidžia, tai nelaikoma „atsisakymu įlaipinti“.
Taisyklė Nr. 2. Jei įsigyjate vieną bilietą keletui transporto priemonių, pvz., traukiniui ir skrydžiui lėktuvu, o traukinys vėluoja, skrydį vykdanti bendrovė neprivalo kompensuoti jūsų išlaidų bilietui, jei nepasinaudojote jų paslauga. Net jei bilietas buvo jungtinis. Tokia jau tvarka.
Taisyklė Nr. 3. Galite prašyti kompensacijos, jei jūsų lėktuvas pavėlavo atvykti į numatytą vietą daugiau nei 3 valandomis. Tai vadinama „ilgu vėlavimu“. Jam taikomos tokios pat taisyklės, kaip ir atšaukiant skrydį. Jei sieksite kompensacijos, galite iš oro linijų prašyti oficialaus dokumento, kada tiksliai jūsų lėktuvas atvyko į numatytą oro uostą.
Svarbiausia įsiminti: už kompensacijų reikalavimą esate atsakingi patys.
Kada lėktuvas vėluoja? Svarbus atvykimo laikas į biliete numatytą galutinį, o ne tarpinį punktą. Jei pirmasis skrydis iš Europos Sąjungos miesto dėl bendrovės kaltės pavėluoja mažiau kaip 3 valandas, bet dėl to nespėjate persėsti į kitą lėktuvą (nesvarbu, ar skrydis vykdomas ES, ar už jos ribų) ir atvykstate į paskirties tašką pavėlavęs daugiau nei 3 valandas, turite teisę į kompensaciją, nesvarbu, ar skrydžius vykdė ES, ar ne ES bendrovė. Tačiau turėkite omenyje tokį dalyką: jei skrendate iš ne ES šalies ir dėl ne ES vežėjo kaltės pavėluojama persėsti į ES vežėjo lėktuvą, kompensacija nepriklauso. Kontroliuojame savo rinkos žaidėjus.
Taisyklė Nr. 4. Jei jūsų skrydis buvo atšauktas, oro linijos turi pasiūlyti kitą skrydį. Jei ir alternatyvus skrydis atšaukiamas, nukreipiamas kitur ar pavėluoja, jums priklauso dar viena kompensacija. Prisiminkite: atšaukus skrydį, bendrovė turi pasiūlyti kitą. Jei ji to nepadaro ir nusiperkate naują bilietą, galite reikalauti apmokėti kelionės išlaidas. Bet, jei atsisakote pasiūlytos alternatyvos, kompensacija nepriklauso.
Taisyklė Nr. 5. Jei jūsų skrydis buvo atidėtas, bendrovė turi parūpinti maisto ir gaiviųjų gėrimų, suteikti galimybę paskambinti ar išsiųsti žinutę, o, jei skrydis atidedamas nakčiai, pasirūpinti ir apgyvendinimu, transportu į nakvynės vietą bei atgal į oro uostą. Tiesa, kompensacijos nesitikėkite, jei skrydis buvo atšauktas ar atidėtas dėl ypatingų, nuo bendrovės nepriklausančių aplinkybių – blogo oro, streiko, pasikeitusios saugumo situacijos.
Svarbiausia įsiminti: už kompensacijų reikalavimą esate atsakingi patys. Daugelio oro linijų interneto puslapiuose nurodytos formos, kurias užpildžius galite reikalauti kompensacijos. Ten pat išdėstytos ir kompensacijų skyrimo bei skundų nagrinėjimo tvarkos. Jei jūsų skundas nenagrinėjamas arba jums skirta mažesnė nei numatyta kompensacija, galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba į Europos vartotojų centrą. Šios institucijos atsakingos už pagalbą jums. Naudokites jų paslaugomis!
Prieš kitąkart keliaudami paskaitykite įdėmiau ir šį Europos Komisijos paaiškinimą. Keliaujantiems jis išties naudingas! Gražių atostogų!