Dabar startuolių matome šimteriopai daugiau nei prieš penketą metų. Tačiau dideli skaičiai neatskleidžia tikrosios tiesos – kiek startuolių išgyvena. Kaip sako Silicio slėnio ekspertai, vien gera idėja mažai ko verta.
Augustė BUČINSKAITĖ
„Daugelis startuolių „žūva“ jau pradinėje stadijoje“, – sako VšĮ „Versli Lietuva“ vyr. projektų ir „Startup Lithuania“ vadovė Rimantė Ribačiauskaitė, o štai verslo ekspertas Laurynas Almanis nurodo ir pagrindinę nesėkmių priežastį – prekė ar pasauga tiesiog neranda savo pirkėjo. „Esu matęs savo aplinkoje tokių žmonių, kurie sudegino milijonus, nes jų prekė, nors iš pažiūros ir gera, žmonėms buvo nereikalinga“, – sako L.Almanis, kurį galima vadinti startuolių ekspertu.
Didžiausios patirties jis įgijo dirbdamas danų bei portugalų startuolių projektuose. Beje, Lauryno pastangomis vienai jaunai danų įmonei per metus pavyko išplėsti verslą į Didžiosios Britanijos bei Estijos rinkas ir sulaukti 6 mln. eurų investicijos. O viename aktyviausių startuolių akceleratorių Europoje „Lisbon Challenge“, kuriame norinčiųjų dirbti kasmet būna keli šimtai, vaikinas buvo atsakingas už startuolių atrinkimą į akceleravimo programą. Taigi jam teko savo akimis išvysti ir tikrai sėkmingų, ir nesėkme pasibaigusių mėginimų pradėti verslą.
Masinės startuolių kapinės
Pasauliniai tyrimai rodo, kad rinka startuoliams negailestinga visur: iš dešimties verslo idėjų globaliame pasaulyje išgyventi ir galbūt net patekti į Silicio slėnį pasiseka vidutiniškai vienam.
Pasak R.Ribačiauskaitės, skaudžių startuolių nesėkmių pavyktų išvengti, jeigu verslininkai sugebėtų rasti egzistuojančią, aktualią problemą, kuri būtų būdinga daugybei žmonių, ir sugalvotų jos sprendimo būdą.
„Problema ta, kad žmonės skaito tik sėkmės istorijas ir bando orientuotis į tai, kas sukuriama Silicio slėnyje San Fransiske. Jie mano, kad kažkieno kito idėją galime pritaikyti sau, tačiau tai netiesa. Žmonėms reikia unikalumo, o ne kopijos“, – teigia L.Almanis.
Deja, kol kas Lietuvoje dar neturime didelės sėkmės istorijos ir tai stabdo ekonominį vystymąsi. Kita svarbi priežastis ta, kad pasaulinė žiniasklaida yra suformavusi mintį, jog įmonės investavimo dydis savaime lemia startuolio sėkmę. Tačiau L.Almanis įsitikinęs, kad gauti didelį finansavimą nėra svarbiausias pasiekimas. Startuoliai pirmiausia turėtų sukurti strategiją, kaip tvarkyti savo biudžetą, ir neapsiriboti tik viena investicija. „Priešingu atveju po metų greičiausiai pamatysime, kad tas startuolis nukeliavo į startuolių kapines“, – sako ekspertas.
Vis dėlto įmonės „Creatus“ įkūrėja Gintarė Černiauskaitė neabejoja, kad lėšų trūkumas – viena dažniausių masinių startuolių kapinių priežasčių. „Žmonėms baigiasi arba pinigai, arba noras“, – sako jauno verslo kūrėja, medicinos dizainere save vadinanti G.Černiauskaitė, kurios įmonė sėkmingai kuria unikalaus dizaino įtvarus, padedančius apsisaugoti nuo kaulų lūžių.
Komanda svarbiau už idėją
Ne kartą esame girdėję sėkmės formulių, neva svarbiausia yra idėja. L.Almanis siūlo tai pamiršti, nes pirminė idėja dažniausiai pasikeičia vystant projektą. „Nereikia bijoti keisti pirminės idėjos, nes galbūt pakeitimas sulauks didesnės sėkmės“, – pataria L.Almanis, kurio nuomone, sėkmei svarbiausia yra komanda, gebėjimas sukurti bei parduoti produktą, aiški problema, kurią išsprendžia jūsų produktas ir, žinoma, pelnas.
Darnią komandą, kaip vieną svarbiausių sėkmės veiksnių startuolių versle, mini ir Rasa Žostautienė, UAB „Holtida“, gaminančios holograminius apsaugos ženklus, įkūrėja.
Kita vertus, sėkmės vargu ar pavyks sulaukti ir be patirties, technologinės įrangos bazės bei asmeninių savybių.
Būtent asmenines savybes pabrėžia ir MB „Probiomas“ įkūrėjas Erikas Treskovskis, kurio įmonė užsiima biotechnologijos taikymu maisto pramonėje ir gamybos procese. „Atsakomybė, ryžtas, užsispyrimas, atvirumas bei komunikabilumas – svarbiausios žmogiškosios savybės, padedančios verslui rasti kelią į dienos šviesą“, – teigia verslininkas.
Startuolių pasaulyje galime pamatyti daugybę sėkmės istorijų, tačiau tikroji „virtuvė“ yra kitokia. Už besišypsančių veidų slepiasi sunkus ir alinantis darbas. Vieną dieną tu gauni milijoną investicijų, kitą – papildai gretas startuolių kapinėse. Versle, kur vieni skaičiuoja pelną, o kiti ryją kartėlį ir bando versti naują lapą, neegzistuoja jokios sėkmės formulės. Čia svarbiausia – išlikti unikaliam.
Daug ir idomiai apie startuolius rastyta cia http://verslasnaujai.lt/kategorijos/verslo-strategijos/startuoliai-versle
Startuoliai kaip ir visas verslas – reikalingos pastangos, protas, marketingas ir strategija, atsidavimas ir aukojimasis. Reikia 100 procentų atsiduot savo veiklai ar verslui, bet tai nereiškia kad turi aukot sveikatą ir panašiai
Na nereikia net sakyti, kad kartais startuoliai labai susikoncentruoja ties produktų ar prekių plėtra, tačiau pamiršta investuoti į tam tikras paslaugas, kaip SEO: https://www.addad.lt/seo-paslaugos, o tai galėtų tik dar labiau padidinti galimybes pasiekti potencialius pirkėjus.