2-3 metukai
Neslėpkime – ne vienai mamai, auginančiai dvimetuką ar trimetuką, teko jį besispardantį ir žviegiantį iš kur nors išnešti. Bet įsivaizduokite – jūs žiūrite mėgstamiausią filmą, bet štai ateina sutuoktinis, pareiškia “Viskas!” ir išjungia. O jei imate piktintis, užsimeta jus ant peties ir išneša ten, kur jam reikia. Ar patiktų?
Jei mažam vaikui patinka svečiuose ar parke, visai nenuostabu, kad jis nenorės namo. Su vyresniu dar galima susitarti, o mažius garantuotai ims priešintis. Gal net kris ant žemės ir ims kandžioti žemę, o jums norėsis iš gėdos į žemę sulįsti…
Mažiems vaikams bet koks veiklos pakeitimas yra sunkus darbas, o laikas – itin abstrakti sąvoka, todėl jie nesupranta, kodėl būtent DABAR reikia kažką daryti.
Kas dar padės, be Dievulio švento?
Kaip liūdna, bet…
Neįsivelkite su vaiku į diskusiją ir nepasiduokite jo emocijai, tačiau būkite empatiški ir supratingi. Liūdna išsiskirti su draugu? Įvardykite jausmą – tau buvo labai smagu žaisti, ar ne? Liūdna, kad reikia eiti namo, tiesa? O dabar ar eisime į mašiną, ar dar nori pamojuoti / duoti bučkį Ūlai? Gal tai atitrauks dėmesį. O jei vaikas nusisuks, tuomet jūs patys už jį atsisveikinkite (taip demonstruodami socialiai priimtiną elgesį) ir… eikite: a) vaikas supras, kad yra taip, kaip yra; b) nesijaus, kad elgiatės nesąžiningai. Na, gal jam atrodys pati situacija nesąžininga, bet bent jau žinos, kad suprantate, ką jis jaučia. Ir c) didesnė tikimybė, kad kitą kartą su jumis bendradarbiaus!
Kai tenka išnešti
Jei jau, atrodo, viską išbandėte, o jūsų mažasis lobis vis tiek atsisako bendradarbiauti, paimkite jį ant rankų ir neškite ten, kur reikia. Tik nepraraskite (pasistenkite…) savitvardos: nei grasinimai, nei rėkimai, nei tuo labiau vaiko tąsymas (tai jau išties neatleistina) situacijos nepalengvins. Tik pablogins!
Be to, vaikai nerėkia amžinai. Ir nesispardo. Po kelių (keliolikos) minučių vaikas aprims. Tada pasikalbėkite, kas nutiko ir kaip jam derėtų kitą kartą elgtis. Ir dar. Nerealu tikėtis, kad po tokio pokalbio (ar kelių arba net keliolikos) jūsų vaikui taps lengvi veiklos pakeitimai ar perėjimai iš vienos veiklos į kitą. Iš esmės palengvėja, kai vaikas mąsto nebe konkrečiai, o abstrakčiai. Kada tai nutinka? Pasak kai kurių tyrimų, tik septintais aštuntais gyvenimo metais.