Audrius Bačiulis
Po rudenį vyksiančių Lenkijos prezidento rinkimų mūsų vakarinės kaimynės vadovu veikiausiai bus išrinktas dabartinis Seimo maršalka Bronislawas Komorowskis, tiesioginis nuo Rokiškio kilusių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės didikų grafų Kamarauskų palikuonis. Praėjusią savaitę vykusiuose partinijos rinkimuose B.Komorowskis sutriuškino ligi tol favoritu laikytą užsienio reikalų ministrą Radeką Sikorskį – Seimo maršalką parėmė du trečdaliai “Piliečių platformos” narių. Visuomenės apklausos irgi rodo, kad šiuo metu B.Komorowskį, kaip kandidatą į prezidentus, palankiai vertina 57 proc. Lenkijos rinkėjų.
Kokios įtakos Vilniaus ir Varšuvos santykiams gali turėti savo lietuviškos kilmės nepamirštančio politiko išrinkimas Lenkijos prezidentu? Pirma į galvą šaunanti mintis – aktyvi Lenkijos Rytų politika, kurią gana energingai vykdo dabartinis prezidentas Lechas Kaczynskis ir kurią atvirai numarinti norėjo R.Sikorskis. Tad jei prezidentu būtų išrinktas B.Komorowskis, ši politika tikrai nemirs. Ir neapsiribos vien lenkų mažumų reikalais.
Antra mintis – B.Komorowskis būtų pirmas, kuriam nereikėtų aiškinti, ką reiškia vykti iš Lenkijos į Lietuvą siaurais ir išdaužytais Palenkės vaivadijos keliais. B.Komorowskis, nors yra varšuvietis, kiekvieną laisvą dieną leidžia šalia Punsko esančiame Rusų Rūdos kaime. Anot jo, “iš ten Lietuva geriau matyti”. Tad yra tegul nedidelė, bet tikimybė, kad pagaliau pajudės lenkiškosios “Via Baltica” atkarpos tiesimas. Ne todėl, kad B.Komorowskis jaučia sentimentų Lietuvai, o dėl to, jog gerai mato ir supranta savo kaimynų Suvalkijoje padėtį.
Pasisukusi veidu į Vakarus, Lenkijos vyriausybė atkišo apatinę nugaros dalį ne tik Lietuvai ar Baltarusijai, bet ir skurdžiausių rytinių vaivadijų gyventojams. Tiek Palenkės, tiek Varmijos Mozūrų vaivadijos daugiausiai pajamų galėtų gauti iš turizmo, kad ir tų pačių varšuviečių, panorusių vasarą pailsėti prie ežerų ir miškų. Bet yra “mažytė” problemėlė – keliai. Siekdamos investicijų ir pirmiausia norėdamos normalių kelių, rytinės Lenkijos vaivadijos netgi susivienijusios Briuselyje įkūrė bendrą lobistinę atstovybę prie Europos Komisijos. Jeigu Lenkijos prezidentu taps B.Komorowskis, rytiniame pasienyje esančios vaivadijos įgis rimtą lobistą ir Varšuvoje.
Kyla natūralus klausimas – kodėl prie šios kompanijos negali prisidėti Lietuva? Juk interesas bendras, kad Varšuva ir Palenkė būtų sujungta normalia automobilių trasa. Penkiolikos metų patirtis rodo, kad Vilniui rasti bendrą kalbą su Varšuva kelių į šiaurę tiesimo klausimais neįmanoma – varšuviečius daug labiau domina trasa į Berlyną. Bet jeigu apie tai ir Varšuvoje, ir Briuselyje pradėtų kartu kalbėti ir suinteresuoti lenkai, ir lietuviai? Gal reikalas tada pajudėtų iš mirties taško?
Tragedija gali ir pakeisti jėgų balansą, nes kandidatuojant broliui dvyniui, iš užuojautos gali prabalsuoti nemažai rinkėjų.