Valstybės kontrolė, įvertinusi statybų srities įmonių ir specialistų atestavimo Lietuvoje įtaką statybų verslui ir darbų kokybei nustatė, jog valstybinė atestavimo sistema neužtikrina jai keliamo pagrindinio tikslo – statybos darbų kokybės.
Valstybės kontrolierės Giedrės Švedienės teigimu, Lietuvoje veikianti statybų srities specialistų ir įmonių atestavimo sistema yra paremta nustatytomis privalomomis įvykdyti procedūromis, o ne motyvavimu gerinti darbų kokybę. „Užsakovai turi turėti galimybę susipažinti su visa informacija apie statybos specialistų ir įmonių veiklą ir patys įvertinti jų kompetencijas. Šis viešumo principas taikomas ilgametes statybų tradicijas turinčiose pasaulio valstybėse. Šiuo keliu patariame eiti ir Lietuvai.“ – sakė G.Švedienė.
Valstybiniai auditoriai nustatė, kad Lietuvoje galiojanti statybų srities įmonių ir specialistų atestavimo tvarka neduoda laukiamų rezultatų, nes Aplinkos ministerijos išduodamas kvalifikacijos atestatas specialistui ar įmonei būtinas tam, kad jų veikla būtų teisėta, tačiau neužtikrina tinkamos darbų kokybės. Pavyzdžiui, 2009 metais 69 proc. įsigijusių iki 3,5 metų senumo butus buvo nepatenkinti statinio kokybe. Toks atestavimas kaip papildoma biurokratinė kliūtis galimai riboja ir užsienio kompanijų dalyvavimą Lietuvos statybų rinkoje. Atestavimo komisijos retai taiko poveikio priemones – nuo 2003 metų buvo panaikinti tik 12 statybos įmonių atestatai.
Atestuojančios komisijos neturi patikimų duomenų apie statybų srities subjektų veiklos trūkumus. Nesikeičiama informacija ir su teismais, nereglamentuotas informacijos apsikeitimas apie atestuojamus ir atestuotus subjektus tarp atestuojančių komisijų ir statybas prižiūrinčių institucijų. Auditoriai pastebėjo, jog neviešinama informacija apie pažeidimus, todėl užsakovai negali įvertinti statybų srities subjektų kvalifikacijos.
Lietuvoje galiojantys privalomi projektuotojo ir rangovo civilinės atsakomybės draudimai statinio projektavimo ar rangos klaidų neapdraudžia, todėl užsakovas negauna garantijų, kad bus kompensuotos netinkamai atliktų statybos darbų taisymo išlaidos. Taip pat valstybės ar savivaldybių institucijos nekontroliuoja, ar visi veiklą vykdantys projektuotojai ir rangovai yra apsidraudę privalomaisiais projektuotojo ir rangovo civilinės atsakomybės draudimais.
Tam, kad būtų efektyviau apsaugoti užsakovų bei statytojų lūkesčiai, Valstybės kontrolė rekomendavo Vyriausybei inicijuoti teisės aktų pakeitimus – atsisakyti privalomo statybų srities specialistų ir įmonių atestavimo, pakeičiant efektyvesnėmis priemonėmis. Siūloma praplėsti privalomųjų statybų srities civilinės atsakomybės draudimų ribas, kad jos apimtų ir padarytą žalą užsakovui, bei užtikrinti jų kontrolę. Auditoriai ragina Aplinkos ministeriją viešai teikti informaciją apie Lietuvoje dirbančių statybų srities subjektų kvalifikaciją ir jų prasižengimus