Balsai. Balandžio 23-iąją Vilniaus šventos Kotrynos bažnyčioje – vyrų vokalinio ansamblio „Quorum“ jubiliejinis dešimtmečio koncertas.
„Gyvenimo tempai greitėja, žmonės dažniau keičia savo pomėgius ar migruoja, todėl šiais laikais dešimt metų bet kuriam nuolatinės finansinės paramos neturinčiam ansambliui jau yra solidus brandos laikotarpis. „Quorum“ per dešimtmetį sulaukė nemažai sekėjų, besiorientuojančių į ~a cappella~ muzikos repertuarą, tačiau visi jie pasirodydavo besą „projektiniai“, trumpaamžiai. Tai veikiausiai lemdavo idėjiškumo stoka, nes ilgesniam ansamblio gyvavimui būtinas tvirtas tikėjimas savo misija. Be to, ~a cappella~ – įnoringas žanras, reikalaujantis kompetencijos, juodo darbo ir kartu muzikinės fantazijos“, – teigia „Quorum“ meno vadovas Vitalijus Neugasimovas.
Veiklos dešimtmetį ansamblis pasitinka atsinaujinęs. Savais keliais pasuko buvę ansambliečiai kontratenoras Viktoras Gerasimovas ir vokalinės perkusijos (~beatbox~) meistras Žygimantas Gudelis. Juos pakeitė vokalinės perkusijos meistras Šarūnas Navickas ir kartais su kolektyvu bendradarbiaujantys jauni solistai tenoras Andrius Bartkus bei baritonas Dainotas Varnas. Su kolektyvu pasiliko kontratenoras V.Neugasimovas, tenoras Marius Turlajus, baritonas Gintautas Skliutas ir bosas Romanas Savickas.
2005-aisiais „Quorum“ buvo įkurtas kaip senosios muzikos atlikėjų ansamblis. Kadangi istorijoje būta laikotarpių, kai scenoje dominuodavo būtent vyrų vokalas, yra išlikęs turtingas tokiems ansambliams skirtas repertuaras. Kūrinių vyriškiems balsams rašo ir šiuolaikiniai kompozitoriai, tačiau Lietuvoje nebuvo pajėgių šios muzikos atlikėjų.
Pirmuosius savojo kolektyvo veiklos metus vienas jo įkūrėjų V.Neugasimovas šiandien vadina „garažiniais“: „Tai buvo juodo darbo, asmeninių investicijų ir neišvengiamos kritikos laikotarpis, kurį išgyvena visi jauni kolektyvai. Daugiau buksavom, negu judėjom į priekį. Netgi mūsų ansamblio pavadinimas buvo įgavęs negatyvią prasmę: sunku tobulėti, kai į repeticijas nuolat pajėgia susirinkti tik pusė ansamblio narių.“
Vokalinės muzikos entuziastai, iš pradžių šiam pomėgiui skirdavę savo laisvalaikį ir asmenines lėšas, stojiškai atlaikė mėgėjams neišvengiamos kritikos bangas. Tačiau pirmiesiems įrašams ryžosi tik po šešerių metų, o pirmąją kompaktinę plokštelę išleido tik kolektyvo dešimtmečiui.
Vadybos atžvilgiu proveržio „Quorum“ vyrai pasiekė dalyvaudami TV projektuose: po jų vyriškas kolektyvas tapo žinomas ir kviečiamas koncertuoti visoje Lietuvoje. Tik lotyniškas ansamblio pavadinimas išlieka iššūkiu tiek koncertų vedėjams, tiek TV režisieriams: vyrai linksmai komentuoja įvairias TV ekranuose spindėjusias nemokšiškas „Quorum“ rašybos interpretacijas. O labiausiai jiems „patiko“ vienoje laidoje būti pristatytiems kaip „mišriam vyrų ansambliui“…
Pats ansamblio meno vadovas – daoizmo filosofijos šalininkas, todėl vengia ryškiai išreikštos vienvaldystės modelio ir stengiasi maksimaliai remtis kiekvieno ansambliečio turimomis kompetencijomis – žinoma, kiek tai neprieštarauja bendrai kolektyvo stilistikai. Kai jaunuoliai „apsiplunksnuoja“ ir pirmenybę pradeda teikti soliniams koncertams ar ~beatbox~ čempionatams, jų ir „Quorum“ keliai paprastai išsiskiria.
Dabartinis „Quorum“ vokalinės perkusijos meistras, profesionalus aktorius Š.Navickas savo vaidmenį ansamblyje vadina čepsėjimu. „Anksčiau mama už tokį „muzikavimą“ mane išbardavo arba paprašydavo keliauti į kitą kambarį, o dabar ji tapo didžiausia mūsų ansamblio gerbėja. Ir labai džiaugiasi, kad jai nervus gadinęs „čepsėjimas“ man padeda užsidirbti pragyvenimui“, – neslepia vaikinas.
Jubiliejiniame koncerte Vilniuje dalyvausiantis baritonas D.Varnas prisimena įspūdį, kurį jam padarė pirmas matytas „Quorum“ koncertas: „Balti marškiniai, raudoni šalikai, aiškūs tembrai… Nė nepajutau, kai po penkių išklausytų kūrinių pradėjau žiotis dainuoti kartu“, – teigia populiarių TV projektų dalyvis.
Akompanimentą atliekamiems kūriniams vyrukai sugeba susikurti balsais, nenaudodami jokių muzikos instrumentų. Tai gali būti ne tik orkestro imitacija, bet ir paukštelių čiulbėjimas, jūros ošimas, traukinio dundesys ar netgi rankinis pjūklas. Pasak boso R.Savicko, būtent tomis akimirkomis geriausiai atsiskleidžia ansamblio narių meistriškumas.
~A cappela~ žanras sudėtingas tuo, kad tam tikri pereinamieji registrai tarp falceto ir natūralaus vyriško balso skamba silpniau, o muzikos instrumentų, galinčių pridengti šią vokalinę „duobę“, scenoje nebūna. Todėl tokių ansamblių koncertuose itin svarbus tampa garso režisieriaus vaidmuo.
„Mums pasisekė, kad prieš keletą metų „prisijaukinome“ tikrą savo amato meistrą Aivarą Stankevičių, dabar lydintį mus tiek TV studijose, tiek kondensatoriniais mikrofonais garsinamuose pasirodymuose. Jis – buvęs profesionalus muzikantas, išmanantis technologijas, bet kartu puikiai jaučiantis mūsų problemas ir lūkesčius“, – pasakoja M.Turlajus.
Atrinkdami kūrinius pirmajai „Quorum“ kompaktinei plokštelei vyrai stengėsi, kad kūrinių sąrašas būtų kaip įmanoma lietuviškesnis, mat užsienietiško repertuaro įrašai neatsiejami nuo oficialiai patvirtintų autorių leidimų, kuriuos gauti dažnai pasirodo sudėtinga. Tiesa, plokštelėje neapsieita be populiariosios suomiškos „Ievos polkos“, kuria dažnai baigiami ansamblio koncertai, ir iš įvairių melodijų bei pamėgdžiojamų statybos garsų sudarytos muzikinės kompozicijos „Traukinys“. Ji buvo sukurta specialiai geležinkelio aplinkkelio atkarpos Kyviškės–Valčiūnai atidarymui, kurį rengė AB „Lietuvos geležinkeliai“, kartais pakviečiantys „Quorum“ vyrus koncertuoti ir užsienyje rengiamose logistikos parodose.
Ansamblis jau koncertavo ir tokių respektabilių verslo įmonių, kaip „Orlen Lietuva“, „Achema“, „Švyturys-Utenos alus“, renginiuose, taip pat dalyvavo euro įvedimui Lietuvoje skirtoje koncertinėje programoje, rodytoje Europos Parlamente Briuselyje. Šiuo metu kolektyvas turi kvietimus koncertuoti Bratislavoje (Slovakija) ir Detroite (JAV). O Lietuvoje jau daugelis miestelių su koncertais per dešimt metų ansamblio vyrų aplankyta.
„Žinoma, užsakovų būna įvairių: vieni išties pažįsta ir vertina ~a cappella~ repertuarą, kitus labiau domina atraktyvus šou, kurį „Quorum“ sugeba pademonstruoti. Šarūnas „pačepsės“, Vitalijus iš burnos išsitrauks mažytę „triūbytę“, Romanas papūs nematomą tūbą, perbrauks per bosinę gitarą arba kontrabosą… Daug žiūrovų Lietuvoje to dar nėra gyvai regėję“, – tvirtina M.Turlajus.
Būna ir priešingai: vyriausybinės ar religinės organizacijos pageidauja kuo rimtesnio senovinės muzikos koncerto, tačiau solistai, pagailėję snausti pradedančių žiūrovų, pasirodymo pabaigoje ima ir užtraukia linksmesnę melodiją. Publika kaipmat pabunda, ir renginio nuotaika būna išgelbėta.
„Tikrai nė karto nebuvome nušvilpti. Neverta bijoti įvairesnio repertuaro, jeigu jį scenoje pristato kultūringas, kelnių nesimaustantis ir konfeti nelaidantis kolektyvas“, – tvirtina V.Neugasimovas.
Dažniausiai „Quorum“ koncertuoja nedidelei, 100–400 žmonių auditorijai. Jei patalpos parametrai leidžia, ansamblio vyrukai mielai pasirodo scenoje be mikrofonų. Sako, kad šiuolaikiniam muzikantui tai malonumas, prilygstantis lakstymui basam per žolę: yra tikimybė skaudžiai susibadyti padus ar netyčia užminti ant širšės, tačiau betarpiško bendravimo pojūtis atperka galimus pavojus.
Ar „Quorum“ Lietuvoje turi savęs vertų konkurentų? „Laikausi požiūrio, kad nuoširdžiai dirbantys, savo kelią muzikoje turintys atlikėjai apskritai negali turėti konkurentų – juos regi tik kitus scenoje kopijuojantys muzikantai. Bet jeigu klaustumėte, iš kokių kolektyvų dažniausiai renkasi mus kviečiantys koncertų organizatoriai, paminėčiau Artūro Noviko vadovaujamą „Jazz Island“, Egidijaus Kavecko vadovaujamą mišrų vokalinį ansamblį „Balsai“ ir Kęstučio Jakeliūno vadovaujamą Kauno vokalinį ansamblį „Accusto“. Tačiau kiekvienas iš paminėtų kolektyvų pasižymi skirtinga sudėtimi ir repertuaru“, – pabrėžia V.Neugasimovas.
Paprašyti analogų pasidairyti plačiau, muzikantai mini britų ansamblį „King’s Singers“, švedų „The Real Group“, retai bekoncertuojantį latvių „Cosmos“, amerikiečių ~a cappella~ grupes „Take 6“ ir „Pentatonix“.
Renata Baltrušaitytė