Kontrastingi, provokuojantys, banguojantys ir liūtimis apšlakstyti Kanai šiemet ilgai ieškojo to tikrojo, įsimintino kino įvykio. “Auksinę palmės šakelę” per ypač emocingą, spėlionėmis ir gandais apipintą uždarymo ceremoniją atsiėmė ilgiausias ir kontroversiškiausias konkursinis festivalio filmas “Adelės gyvenimas”.
Tunise gimęs ir Nicoje užaugęs Abdellatifas Kechiche’as yra pasiruošęs sušvelninti griežčiausiai cenzūrai pretenduojančias “Adelės gyvenime” šmėžuojančias jaunų moterų sekso scenas, bet jokios korekcijos nepakeis filmo skleidžiamos žinios, kad meilėje visi lygūs. Labai įdomu, kaip anksčiau ar vėliau Lietuvos kino festivalius ir tikriausiai repertuarą pasieksiantį “Adelės gyvenimą” įvertins garsiausias dorovės sergėtojas Petras Gražulis.
66-asis Kanų festivalis apskritai buvo kaip niekada derlingas Lietuvos komerciniam repertuarui. Garantuotai pamatysime mūsų platintojų įsigytus Romano Polanskio, Nicolaso Windingo Refno, Jameso Gray’aus, brolių Joelio ir Ethano Coenų naujausius kūrinius. Didelę tikimybę pasirodyti platesnei Lietuvos žiūrovų publikai turi ir Francois Ozonas bei Asgharas Farhadi. Vis dar deramasi dėl Paolo Sorrentino ekscentriško žvilgsnio į neturistinės Romos elitinių piliečių naktines apeigas, o antrą pagal svarbą konkursinę programą “Ypatingas žvilgsnis” pradėjęs Sofios Coppolos stilingas, muzikalus, dramatiškas, jaunatviškas ir kurioziškas nuotykis “Blizgantis žiedas” jau įsispraudė į laisvesnį laiką birželio 28 d.
Nugalėjo meilė
Atsitiktinė pažintis, užmigti neleidžiantis susižavėjimas, gundantis viliojimas, pirmasis bučinys, karšta meilė, intymūs atsidavimai, begalinis noras išsaugoti jausmą amžinai, naujos pagundos, blėstančios aistros, pavydo scenos, išsiskyrimas, bandymai susitikinėti ir prisiminti, galutinis sudie. Daug kartų Kanų ignoruotas ir pražiūrėtas A.Kechiche’as provokuojamai ir drąsiai testavo toleranciją tos pačios lyties įsimylėjėlių santykiams. Iki paskutinės akimirkos montuota, be jokių titrų rodyta ir pratęsimą pažadėjusi 3 val. erotinė drama “Adelės gyvenimas” pasakoja apie literatūrą studijuojančios paauglės Adelės meilės paieškas ir aistringą gyvenimą su vyresne dailininke Ema. Nutraukti santykius sumaniusi mergina priverčia jaunąją meilužę žengti neištikimybės keliu, o po to nubaudžia už išdavystę širdį draskančiu išsiskyrimu.
Skandalingų vertinimų, radikalių išvadų, fanatiško pasipiktinimo bangą sukėlęs “Adelės gyvenimas” yra objektyviai geriausias, įsimintiniausias ir stipriausias 66-ojo Kanų festivalio filmas. Bet koks kitas Steveno Spielbergo žiuri komisijos verdiktas nebūtų sutiktas taip emocingai, draugiškai ir su tokiu ažiotažu. “Adelės gyvenimo” auksinė pergalė visų konkursinių filmų išbandymą ištvėrusiems liudininkams atrodė teisingiausias rezultatas. Jam vienbalsiai pritarė ir FIPRESCI kino kritikų asociacijos vertintojai. Po penkerių metų pertraukos Prancūzijoje likusi “Auksinė palmės šakelė” bus naudinga Kanų festivaliui, nes drąsūs ir šokiruojantys filmai kino istorijoje įsimena ryškiausiai.
Tiesą sakant, šių metų oficialią programą savotiškai sulipdė meilė ir įvairiausios jausmo išraiškos, bet labiausiai išryškėjo homoseksualumas. Paprastai didžiausi festivaliai atsargiai renkasi filmus su tos pačios lyties veikėjais, tačiau Kanai surizikavo ir tokio pobūdžio filmams suteikė svarbiausius ekranus. Adele’s Exarchopoulos ir Leos Seydoux didmoteriškai, intensyviai, natūraliai, neįtikėtinai suvaidintos lesbietiškos meilės aistros (sekso scenos geriausiu atveju užima 15 min. iš 179 min. filmo) užtemdė tikrą vyriškos meilės istoriją “Mano gyvenimas su Liberači”.
Po sunkios ligos grįžęs Michaelas Douglasas šlovingai ir virtuoziškai suvaidino pianistą gėjų Walterį Liberace’į, kuris slėpė seksualinę orientaciją dėl karjeros ir gyrėsi sumeluotais romanais su gražiausiomis moterimis. Vienuolika metų trukusius aistringus santykius su jaunu veterinarijos gydytoju į viešumą iškėlė paties meilužio Scotto Thorsono parašyta autobiografinių prisiminimų knyga, kuri ir nugulė į scenarijaus intrigas. M.Douglasas negavo pelnyto apdovanojimo už geriausią vaidmenį, bet paskutiniu filmu karjeroje skelbiama “Auksinės palmės šakelės” laureato Steveno Soderbergho drama laimėjo daugiau, nei galėjo tikėtis. Televizijai HBO prodiusuotas filmas Kanų festivalio uždarymo dieną debiutavo eteryje rekordiniais žiūrimumo reitingais.
Tai reiškia, kad įvairiausių kvailių ir idiotų provokuojami žiūrovai neatstumia filmų apie kitaip mylinčius žmones.