Lietuvos aludarių gildija sveikina šiandieninį Konkurencijos tarybos sprendimą neskirti baudos aludariams, nutarusiems nebegaminti ypač stipraus alaus. Tačiau gildija mano, kad socialinė iniciatyva nepagrįstai pripažinta prieštaraujančia įstatymams.
„Sveikiname Konkurencijos tarybos sprendimą ir tai, kad taryba nutarė neskirti baudos. Manome, kad buvo protingai įvertinta tai, jog dar 2008 metais gildijai buvo pateikta raštiška tarybos nuomonė, kurioje taryba neturėjo pastabų dėl aludarių iniciatyvos“, – sakė Aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas.
S. Galadauskas teigė, kad nors Konkurencijos taryba nusprendė neskirti aludariams baudos, gildijai kyla abejonių, kuo remiantis socialinė iniciatyva buvo pripažinta neteisėta.
„Konkurencijos tarybos išsakyti įtarimai, esą aludariai siekė didinti pelnus, yra mažų mažiausiai keisti, nes aludariai nusprendę negaminti ypač stipraus alaus realiai atsisakė pelningos verslo dalies. Aludariai negavo jokių prašymų pateikti stipraus alaus gaminimo ekonominių rodiklių – mūsų duomenimis, ji buvo pelninga, o gamybiniai pajėgumai būtų leidę tokio alaus gaminti ir daugiau“, – sakė S. Galadauskas.
Pasak S. Galadausko, liūdna yra ir tai, kad neperimama geroji patirtis iš kaimyninių šalių ir socialinis kontekstas – šiuo atveju nesaikingas alkoholio vartojimas – nėra laikomas rimta aplinkybe, kurią derėtų išanalizuoti ir įvertinti.
„Panašų atvejį nagrinėjusi Estijos konkurencijos taryba 2010 metais pripažino, kad šios šalies aludarių asociacija, vienijusi tris didžiuosius aludarius, nepažeidė įstatymo, nutarusi negaminti stipresnio nei 7 proc. alaus. Toks tarybos sprendimas buvo priimtas būtent dėl jautraus socialinio konteksto“, – sakė S. Galadauskas.
Anot S. Galadausko, toks pripažinimas kaltais kelia nerimo verslui, kaip ateityje bus traktuojami kiti verslo prisiimti etikos, garbės įsipareigojimai.
„Mūsų nuomone, Konkurencijos tarybos sprendimas formuoja praktiką, kad socialinė iniciatyva gali būti baudžiama. Tai gali būti precedentas, po kurio verslininkai bijos tartis dėl etikos standartų, kurti garbės kodeksus. Tai gali būti signalas ir verslininkams, ketinantiems tartis nekelti kainų įvedus eurą“, – teigė S. Galadauskas
Nepaisant Konkurencijos tarybos sprendimo, Lietuvos aludarių gildija ketina tęsti socialiai atsakingą veiklą.
„Manome, kad sveikos demokratijos šalyje neturėtume už tai būti pripažinti neva pažeidusiais įstatymą. Konkurencijos tarybai reikia būti atviresnei atskleidžiant savo mastymo eigą – verslui turi būti aišku, kuo etikos kodeksas skiriasi nuo kartelio. Bet kuriuo atveju, toliau planuojame socialinės atsakomybes iniciatyvas, skatinsime visuomenę alkoholį vartoti atsakingai, nes tikime, kad tokia mūsų veikla teisinga ir atitinka visuomenės interesą“, – sakė S. Galadauskas.
Lietuvos aludarių gildija taip pat žada atnaujinti Lietuvos aludarių garbės kodeksą, kurį dėl vykusio tarybos tyrimo aludariai buvo gildija sustabdę.
„Nors Lietuvoje kartais susidaro įspūdis, kad verslo etika nepageidaujama, toliau sieksime garbingo verslo ir saikingo alaus vartojimo. Dar 2004 metais patvirtintas Garbės kodeksas numatė daug svarbių įsipareigojimų, pavyzdžiui, reklamose alaus negalėjo reklamuoti jaunesni nei 25 metų amžiaus jaunuoliai. Ketiname įsipareigoti televizijoje nereklamuoti nealkoholinio alaus alui draudžiamu laiku bei sutarti, kad giros ar kitokių nealkoholinių gėrimų komercinė komunikacija negali būti identiška alaus komercinei komunikacijai. Tik nežinia, ar ir tai nebus traktuojama kaip neteisėtas susitarimas, todėl sustabdėme visą kodeksą. Tarsimės su teisininkais ir atnaujinsime Kodekso veikimą bei sieksime, kad verslas Lietuvoje būtų etiškas, o aludariai turėtų savikontrolės mechanizmą“, – sakė S. Galadauskas.