Trimačiai pėdos skeneriai, padedantys kurti saugią avalynę sportininkams nuo Madrido futbolo klubo iki Kauno „Žalgirio“, elektromobiliai ir pirmųjų jų įkrovimo stotelių įrengimas – „Elintos“ įmonių grupė, kuriai vadovauja buvęs mokslininkas Vytautas Jokužis, savo idėjomis vis labiau stebina Lietuvą.
Kai pranešame naujieną – kad „Veido“ organizuojamame Metų vadovo konkurse V.Jokužiui skirta antroji vieta, „Elintos“ generalinis direktorius reaguoja santūriai, nors ir neslepia, kad toks įvertinimas jam malonus.
„Manau, šis įvertinimas skirtas ne tiek už mano vadovavimą, kiek už įdomių produktų, temų vystymą. Nes dėl vadovavimo aš ir pats sau daug priekaištų turiu“, – šypteli V.Jokužis ir priduria anaiptol nelaikąs savęs tobulu vadovu.
Didžiausiais savo minusais jis laiko tai, kad kaip vadovas yra pernelyg švelnus ir demokratiškas. „Tai reiškia, kad reikėtų būtų kietesniam ir griežtesniam. Man tą ne vienas sako. Kita vertus, bendraudamas su sumaniais aukšto intelekto žmonėmis griežtu vadovavimu ne kažin ką pasieksi. Su jais reikia kalbėtis ne iš vadovo, o iš partnerio, draugo pozicijų“, – neabejoja pašnekovas.
Vienas iš kelių lietuvių, važinėjančių elektromobiliu
Tėvo pėdomis į inžineriją pasukęs V.Jokužio sūnus Laurynas Jokužis, „Elintos“ projektų vadovas, taip pat mano, jog tėtis galėtų būti griežtesnis, pavyzdžiui, kad ir tuomet, kai derasi su darbuotojais dėl darbų terminų. „Nors kūrybiniame darbe, aišku, sunkoka laikytis „deadline’ų“ – juk neretai būna, kad dirbi mėnesį, du ir tik tada supranti, jog reikėjo daryti visiškai kitaip“, – dėsto L.Jokužis ir iš karto įvardija, jo nuomone, pačią geriausią tėvo, kaip vadovo, savybę – jis suteikia darbuotojams beribę kūrybinę laisvę. „Tik kartais ta kūryba gali labai brangiai kainuoti…“, – šypteli L.Jokužis. Ką tai reiškia, Laurynas gerai žino: juk būtent jis ir pakreipė tėvo įmonę į dar vieną naują, kai kam beprotybe dvelkiančią sritį – elektromobilių verslą, kuris reikalauja didelių investicijų, o pelno kol kas neduoda.
Nors iš pradžių elektromobilių idėja V.Jokužio nesužavėjo, sūnus buvo taip užvaldytas šios minties, kad galiausiai ja užkrėtė ir tėvą. Jaunas ir gabus elektronikos inžinierius L.Jokužis pradėjo nuo motorolerių – įprastą benzininį motorolerį savo rankomis perdarė į varomą elektra. Eksperimentas pasiteisino, tad po kurio laiko L.Jokužis perdarė ir pirmąjį automobilį. Į gatves pirmasis „Elintos“ elektroautomobilis išvažiavo prieš kelerius metus, o netrukus įmonė įrengė ir pirmą europinius standartus atitinkančią elektromobilių įkrovos stotelę šalyje. Šiandien tokių įkrovos stotelių „Elinta“ yra pastačiusi jau trylika, na, o Lietuvos gatvėmis jau važinėja šeši įmonės perdaryti elektromobiliai. Dviem iš jų važinėja patys Jokužiai – ponas Vytautas ir jo sūnus, kiti keturi išriedėjo pas klientus.
Taip visai nelauktai „Elinta“ atrado dar vieną verslo kryptį – tapo elektroninės įrangos elektromobiliams gamintoja. Su šiuo verslu V.Jokužis dabar sieja ir gana ambicingų tikslų – išvystyti elektromobilių dalių ir įrangos gamybą iki serijinės. Tarp įmonės planų yra ir partnerystės užmezgimas su užsienio valstybių oro uostus aptarnaujančiomis kompanijomis: ten elektromobiliai yra ypač tinkama transporto priemonė, nes aptarnavimo funkcijas atliekantys standartiniai krovininiai autobusiukai, kurių kiekviename oro uoste nuolatos kursuoja dešimtys, nuvažiuoja labai mažus atstumus. „Bet tai tik eilinė idėja ir nežinia, kaip ji išsivystys“, – svarsto V.Jokužis.
Kol kas elektromobiliai tikrai nėra ta sritis, kuri generuoja „Elintos“ įmonių grupės pajamas. Su tuo veikiau susijusios vien išlaidos: V.Jokužis neslepia, kad investicijų šis verslas reikalauja didelių, nė nepastebi, kai šimtą tūkstančių litų įdedi šen, kitą šimtą tūkstančių – ten. Gal todėl, kaip pats juokauja, jis ir neturi jokių prabangių pomėgių, pirkdamas dalykinius kostiumus taip pat nesivaiko brangiausių prekės ženklų.
Kiek metų dar prireiks, kad Lietuvoje būtų jau ne keliolika, o tūkstančiai elektromobilių, vadovas nesiryžta prognozuoti, bet neabejoja, kad elektromobiliai, ką dabar bekalbėtų kai kurie skeptikai, yra mūsų ateitis. „Jau išrastos tokios baterijos, kurios leis vienu pakrovimu nuvažiuoti 1000 km. Serijinė gamyba nuo išradimo, užpatentavimo užtrunka apie dešimtmetį, tada, manau, galime tikėtis ir didesnio elektromobilių paplitimo“, – prognozavo verslininkas.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-9-2013-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.
xfgh