Aleksandras RADCZENKO
Tikriausiai daugumai lenkų ir lietuvių Vilniaus lenkų muzikinis pasaulis asocijuojasi tik su folkloro atlikėjais. Na, gal dar su popdievaitėmis Katažyna Zvonkuviene ir Evelina Sašenko. Bet Vilniaus lenkai yra aktyvūs ir Lietuvos alternatyvinėje scenoje. Įrodymas – prieš metus Lenkijoje išleista kompaktinė plokštelė „Muzyczne Rodowody”.
Šios plokštelės laukiau labai ilgai. Galbūt visą savo gyvenimą, ir jau tikrai nuo kokių 1992 metų, kai kartu su keliais mokyklos draugais įkūrėme, regis, pirmą Lietuvoje pankroko grupę, dainuojančią lenkiškai.
Tuo metu mums atrodė, kad roko revoliucija Vilnijoje prasidės jau po kelių mėnesių. Bet laukti reikėjo dar beveik du dešimtmečius, kai vieną apsnigtą ir šaltą gruodžio vakarą labdaros koncerte pirmą kartą viešai pasirodė ir eksperimentų su coldwave bei elektronika nevengiantys indie rokeriai „Kite Art“, ir linksmi ska pankai „Will’n’Ska“.
Galbūt tai nuskambės patetiškai, bet būtent tą vakarą Lietuvos lenkų kultūra išsivadavo iš geto. Be abejo, pavienių alternatyvių atlikėjų ar kūrėjų būdavo ir anksčiau. Dar dešimtojo dešimtmečio pradžioje Trakuose grojo lenkų metalistų grupė „Ghetto“, po gero dešimtmečio Vilniuje susibūrė lenkiškai dainuojančių pankių grupė „Zimbabwe“.
„Muzyczne Rodowody“ – tai Lietuvos lenkų atlikėjų, kurių kūryba gali asocijuotis su Jamaika, Londonu ar Skandinavija, bet iki šiol jokiu būdu nesisiejo su Pietryčių Lietuva, kūrinių kompiliacija. Tai plokštelė, kuri ne tik apibendrina tam tikrą Vilniaus alternatyvios scenos raidos etapą, bet ir parodo Vilniją, kokios iki šiol nei lietuviai, nei lenkai nėra matę. Vilniją, kuri net patriotizmą ir folklorą gali pateikti nepatetiškai, nestandartiškai ir įdomiai. Tiesiog kitokią Vilniją.
„Will‘n‘Ska“ dainuoja apie savo meilę ska muzikai („Nesvarbu, ar vėliavą sudaro trys spalvos, ar dvi / Svarbu tik tai: diskoteka groja“), „Kite Art“ specialiai sukūrė dainą pagal Vilniaus lenkų poeto Sławomiro Worotyńskio eilėraštį „Vienatvė“, o neofolko grupė iš Nemenčinės „Stara Nova“ aranžavo žinomą liaudies dainą apie mėnulį, šviečiantį nelaimingai įsimylėjusiems.
Plokštelėje yra ir tikriausiai vienintelio Lietuvoje reperio, dainuojančio lenkiškai, Filmiko, ir dainuojančių vilnietiška tarme bardų Robo B.Coltono ir Jańkos z Wilna, ir linksmų rokerių iš Nemenčinės „BlackBiceps“ dainų.
Bet, mano supratimu, vienas didžiausių šio projekto sumanytojų laimėjimų – tai sugebėjimas įkalbėti įrašyti dainas lenkų kalba tas grupes, kurios, nors jose ir yra lenkų kilmės muzikantų, lenkiškai nedainuodavo: ska pankus „Saint Oil Sand“ ir melodingo sunkiojo metalo atstovus „Berserker“.
„Ši plokštelė – tai fantastiška Lenkijos ir lenkų kalbos reklama Lietuvoje, ir Lietuvos bei šiuolaikinės lietuviškos muzikos – Lenkijoje“, – parašiau prieš metus recenzuodamas „Muzyczne Rodowody“. Iki šiol laikausi šios nuomonės. Ir man atrodo, kad šio projekto dalyviai man pritaria.
Prieš kelias savaitės Lenkų diskusijų klubo organizuotoje diskusijoje apie Vilniaus lenkų alternatyvios muzikos būseną ir Filmik, ir „Will‘n‘Ska“, ir „Berserker“ nariai sutartinai teigė, kad džiaugiasi dalyvavę šiame projekte, kuris sulaužė stereotipus apie Pietryčių Lietuvą ir Lietuvos lenkus. Bent jau Lenkijoje.
Filmik šios plokštelės dėka sugrojo Gdynėje bendrą koncertą su legendiniu Lenkijos atlikėju Pablo Pavo, „Will‘n‘Ska“ irgi surengė kelis pasirodymus Lenkijoje, „Kite Art“, Jańka z Wilna ir Janas Maksymowiczius pristatant plokštelę surengė koncertą Lenkijos Seime – tai buvo, regis, pirmas kartas, kai Lenkijos parlamento rūmuose skambėjo rokenrolas. Ir tai buvo rokenrolas iš Lietuvos!
„Mums šiame projekte svarbiausias dalykas – galimybė susipažinti su kitais Vilniaus lenkų atlikėjais. Iki šios plokštelės buvome šiek tiek pažįstami su „Will‘n‘Ska“, bet apie kitas grupes nieko nebuvome girdėję“, – sako „Berserker“ vokalistė Agnieszka Wołczek.
Ko trūksta jauniems lenkų atlikėjams iš Vilniaus? Tikrai ne pinigų. Taip, visoms grupėms trūksta pinigų, bet jų nei iš Lenkų rinkimų akcijos, nei iš Lietuvos lenkų sąjungos jos neimtų. „Jei paėmei pinigus iš ko nors, supranti, kad reikės už juos atidirbti, o mes norime būti patikimi“, – sako Ernestas Tylingo, grupės „Will‘n‘Ska“ lyderis.
Romeo iš grupės „Berserker“ pabrėžia, jog problema ne tai, kad lenkų organizacijos, kurių įstatuose įrašytas uždavinys rūpintis lenkų kultūra, neremia alternatyvių atlikėjų finansiškai, o kad alternatyvi scena jiems iš viso nėra įdomi: „Jiems patogiau užsiimti tradiciniais popmuzikos ir folkloro atlikėjais, kuriuos siunčia į visokiausius festivalius Lenkijoje.“
Plokštelė Lenkijoje buvo pastebėta, bet Vilniaus atlikėjų invazija į Lenkiją neprasidėjo, o tai reiškia, kad šansų, jog atsiras naujų Vilniaus grupių, dainuojančių lenkiškai, nedaug. Gaila, nes, priešingai nei visos tos simbolinės problemos, susijusios su pavardžių rašymu ar dvikalbėmis lentelėmis, kurias eskaluoja politikai, būtent kultūra turi išskirtinę reikšmę tapatybės išsaugojimui. Bet kultūroje turi būti vietos ir klasikinei muzikai, ir folklorui, ir popmuzikos žvaigždėms, ir alternatyvai. Jei kultūra tapatinama tik su mėgėjišku liaudies menu, kaip atsitiko Lietuvos lenkų atveju, ji tampa tik etnografiniu muziejumi. Muziejuje gera kartais apsilankyti, bet niekas nenorėtų jame gyventi.
Tautinė bendrija tik tada turi šansą, kai ji tampa sėkmės, šiuolaikiškumo, prestižo simboliu. Niekas nenori būti tapatinamas su nevykėliais. Tokių atlikėjų kaip „Kite Art“, „Will‘n‘Ska“ ar „Berserker“ kūryba tokį šiuolaikišką, tolerantišką, atvirą naujovėms Lietuvos lenko įvaizdį formuoja.
Užtenka įsijungti MTV, nueiti į kiną ar užsienio žvaigždės koncertą, kad įsitikintum, jog šiandieninėje masinėje kultūroje dominuoja juodaodžiai. Visas pasaulis klausosi Beyonce Knowles ar Rihannos dainų, žiūri filmus su Halle Berry, Denzeliu Washingtonu ar Whoopi Goldberg. Prieš septynerius metus JAV prezidentu tapo afroamerikietis Barackas Obama, o juk dar prieš 60 metų juodaodžiai tiesinosi plaukus, balino odą, kad supanašėtų su baltaisiais, kol vieną dieną vienas žmogus pasakė: „Black is beautiful!“ Juoda yra gražu!
Jeigu lenkiškumas Lietuvoje netaps „beautiful“ ar „cool“, tiesiog patrauklus patiems lenkams, visa jų lyderių kova dėl dvikalbių lentelių ar pavardžių rašymo neteks prasmės, net jei bus sėkminga, nes po keliolikos metų nebus kam šiomis teisėmis naudotis. Bet kai kam patogiau užsidaryti gete ir per kiekvienus rinkimus fiksuoti gautų balsų rekordus.