2016 Liepos 20

Taip ir ne

Ar tinkama neapmokestinamojo pajamų dydžio skaičiavimo formulė?

veidas.lt

BFL/K.Vanago nuotr.

“Veido” diskusija: ar tinkama neapmokestinamojo pajamų dydžio skaičiavimo formulė?

TAIP

Audronė Miknevičienė

Finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento direktorės pavaduotoja

NPD skaičiavimo tvarkos pakeitimo tikslas buvo padidinti gaunamų pajamų apmokestinimo progresyvumą, kad mažesnes pajamas gaunantys gyventojai būtų apmokestinami mažiau. Konkretus taikytinas NPD yra nustatomas atsižvelgiant į gyventojo per mokestinį laikotarpį gautas nustatytų rūšių pajamas ir užtikrinant, kad didėjant pajamoms būtų taikomas vis mažesnis NPD, o tam tikrą lygį viršijančias pajamas gaunantiems asmenims pagrindinis NPD iš viso nebūtų taikomas. Tas lemia, kad šiuo metu asmens, gaunančio minimalų mėnesinį atlyginimą (MMA), efektyvus GPM tarifas sudaro 7,5 proc., o asmens, uždirbančio per 940 eurų, – 15 proc.

Pabrėžtina, kad daugiau kaip trys ketvirtadaliai dirbančiųjų patenka tarp tų, kurie uždirba iki ribos, kai yra taikomas NPD. Be to, gyventojams, auginantiems vaikus, leidžiama iš pajamų atimti papildomą NPD, lygų 120 eurų už kiekvieną vaiką.

Nustačius visiems bendrą 200 eurų NPD dydį, valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos iš GPM sumažėtų apie 190 mln. eurų.

Atsisakius šiuo metu taikomos NPD skaičiavimo tvarkos (diferencijuoto NPD) nebūtų užtikrintas didesnis apmokestinimo progresyvumas ir kartu tai lemtų papildomą biudžeto pajamų netekimą, o tai ribotų galimybes sparčiau mažinti mokesčių naštą mažas pajamas gaunantiems asmenims. Nustačius visiems bendrą 200 eurų NPD dydį (kuris šiuo metu taikomas tik gaunantiesiems mažiausias pajamas), valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos iš GPM sumažėtų apie 190 mln. eurų. O išlaikant tokį NPD taikymo principą, koks galioja šiuo metu, patiriant panašių biudžeto netekimų, galima sparčiau mažinti mokesčių naštą mažai uždirbantiems asmenims ir vykdyti tarptautinių organizacijų rekomendacijas Lietuvai.

Įvertinus tai ir atsižvelgiant į valstybės finansines galimybes, NPD mažiausias pajamas gaunantiems asmenims nuosekliai didinamas keletą metų, taip pat numatomas tolesnis maksimalaus NPD didinimas iki 310 eurų. Pagrindinį NPD padidinus iki 310 eurų, asmens, gaunančio minimalią mėnesinę algą (380 Eur), efektyvusis GPM tarifas sudarys tik 2,8 proc., arba sumažės 4,7 proc. punkto.

NE

Ieva Valeškaitė

Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitikė

Sprendimas didinti neapmokestinamąjį pajamų dydį (NPD) nuo 200 iki 310 eurų – sveikintinas. Padidinus NPD, daugiau pinigų liktų mokesčių mokėtojų kišenėse. Tai daug geresnis sprendimas, nei eilinį sykį 30 eurų padidinti minimalų mėnesinį atlyginimą (MMA) – juk nuo šios sumos dar nuskaičiuojami mokesčiai, todėl atlyginimo „į rankas“ padidėjimas būna mažesnis, nei tikėtasi. Didinant NPD, priešingai nei keliant MMA, mažiau iškraipoma rinka. Štai po dar vieno pakėlimo kai kuriuose rajonuose MMA jau sparčiai vejasi vidutinį darbo užmokestį.

Mažiausias pajamas padidinti leistų NPD prilyginimas minimaliai algai – taip mažiausiai uždirbančiųjų atlyginimas „į rankas“ padidėtų beveik 29 eurais.

Tačiau dabar siūlomas NPD padidinimas turi ir ne tokią džiuginančią nematomą pusę. Šįsyk didinant NPD buvo pakeista jo skaičiavimo formulė, todėl NPD bus didesnis, bet ne tiek, kiek galėjo tikėtis mokesčių mokėtojai. Vidutinį darbo užmokestį (578 eurus „į rankas“) gaunančiam asmeniui padidintas NPD pajamas „į rankas“ padidins 11,50 euro, jei formulė nebūtų pakeista – piniginės papilnėtų 18 eurų.

Pagal formulę skaičiuojamas kintantis NPD taip pat apsunkina mokesčių apskaičiavimą ir administravimą.

Nepateikiant visos informacijos apie tokius pokyčius manipuliuojama mokesčių mokėtojais. Tai daryti valdžiai tapo lengviau dar 2009 m., kai buvo įvesta kintamojo dydžio NPD taikymo tvarka. Iki tol visiems gyventojams, neatsižvelgiant į jų pajamas, buvo taikomas vienodo dydžio fiksuotas NPD.

Pagal formulę skaičiuojamas kintantis NPD taip pat apsunkina mokesčių apskaičiavimą ir administravimą. Dėl kas mėnesį taikomo vis kito NPD vargo turi ne tik įmonių finansininkai, valstybės institucijos, bet ir patys gyventojai, kasmet sukantys galvą prie gyventojų pajamų mokesčio metinių deklaracijų.

Laisvosios rinkos institutas siūlo Seime svarstant NPD didinimą kartu svarstyti galimybę NPD prilyginti minimaliai algai ir grąžinti fiksuoto NPD taikymą, tada ir gyventojų kišenėse liktų dau­giau pinigų, ir vietos manipuliacijoms būtų mažiau.

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...