Vasario 15 ir 16 dienomis į Klaipėdą sugrįžta Pietų Baltijos Nepriklausomo Teatro Akademija (BAIT) – tarptautinis projektas, klaipėdiečius pakviesiantis į 5 nemokamus renginius originaliu pavadinimu „5 x Kafka“. Klaipėdos universiteto Menų fakulteto Mokomajame teatre visą savaitgalį bus rodomi projekto dalyvių iš trijų šalių – Lietuvos, Lenkijos ir Švedijos – pasirodymai, paremti Franzo Kafkos novele „Metamorfozė“.
Pietų Baltijos Nepriklausomo Teatro Akademija (BAIT) – tai teatrinis mokomasis projektas, dalinai finansuojamas Europos Sąjungos Pietų Baltijos programos lėšomis. Projektą įgyvendina Lenkijoje įsikūrusi Baltijos Menininkų Agentūra (BART), Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras bei Riksteatern organizacija vienijanti Švedijos teatro menininkus. Trejų metų trukmės tarptautiniame projekte dalyvauja daugiau kaip 40 studentų iš Pietų Baltijos regiono šalių – Lietuvos, Lenkijos ir Švedijos.
Kasmet BAIT mokomieji metai yra baigiami projekte dalyvaujančių studentų pasirodymais. Antraisiais metais projekto dalyviai drauge su nuolat jiems talkinančiais lektoriais bei režisieriais nėrė į žymaus austrų prozininko, vieno savičiausių XX a. rašytojų Franzo Kafkos kūrybą – novelę „Metamorfozė“.
Jos pagrindu buvo sukurti 5 tarpusavyje kontrastuojantys pasirodymai: šokio spektaklis „Several Shifts“, 8 monologų spektaklis „8 metamorfozės“, humoru ir alegorijomis prisodrintas „Karščiavimas“, suasmeninta F. Kafkos tekstų išraiška „Coup d‘etat“ bei trijų BAIT studentų režisuotas spektaklis „Sapnas.Gregoras pramiegojo“.
„Šokio spektaklio pagal Franzo Kafkos „Metamorfozę“ kūrimas iš pradžių atrodė gana rizikingas, bet drauge įdomus iššūkis. Judesys vertė mus įvykius vaizduoti abstrakčiai: visiems teko išsiaiškinti, kaip susieti Gregoro transformaciją su savimi, ir kokiu būdu tai taptų artima kiekvienam, – pasakojo šokio spektaklio „Several shifts“ režisierė ir choreografė Katarzyna Chmielewska.
Pasak režisierės Loretos Vaskovos, BAIT studentų spektaklis „8 Metamorfozės“ tapo visos grupės patirties ir vaizduotės rezultatu. „Spektaklį sudaro 8 monologai, skirti padėti išreikšti žmogaus transformaciją į simbolinį gyvūną ir atvirkščiai, taip pat atsakyti į klausimą: kas turi nutikti žmogui, kad jam ar jai reikėtų transformuotis?“, – dėstė L. Vaskova.
Siurrealistinį Franzo Kafkos tekstą pritaikant scenai, buvo pasitelkiamas ir humoras: „Tai leido mums sukurti pakrikusių santykių pasaulį, besislepiantį po prideramos (tikros) buržuazinės šeimos fasadu, – sakė spektaklio „Karščiavimas“ meno vadovas Vilius Malinauskas. – Samsos šeimos gyvenimas, pagrįstas stereotipais, archetipais ir dogmatiniu mąstymu, mus nuvedė į teatrinio vyksmo pasaulį, kuriame ašaros ir juokas visą laiką yra šalia vienas kito.“
Vienas iš spektaklio „Coup d’etat“ režisierių Błażej Tachasiuk neslėpė, jog dirbti su F. Kafkos pjese buvo didelis iššūkis dėl daugelio priežasčių: „Nelengva „pagauti“ unikalų Franzo Kafkos intensyvumą ir svorį bei tuo pat metu sukurti tikrai asmenišką jo teksto išraišką. Kuomet pjesę imasi režisuoti ne vienas, o trys režisieriai, iš kurių kiekvienas nori turėti (ir turi) įtakos galutinei spektaklio formai, prie bendro proceso prisideda dar vienas žingsnis: „mes kalbamės ir susitariame“. Man tai buvo tikra dialogo pamoka. Dialogo, kuris susideda iš klausymosi ir kalbėjimo, – būtent tokia seka“, – sakė B. Tachasiuk.
BAIT studentas ir vienas spektaklio „Sapnas. Gregoras pramiegojo“ režisierių Christoffer Simebjär Tagesson džiaugėsi antrųjų projekto metų rezultatais: „Kiekvienas atiduoda save visą, todėl kūrybinis lygis yra gana aukštas. Tiesa, norų daug ir jie skirtingi – tiek aktorių, tiek ir režisierių. Tačiau taip ir turėtų būti! Kuomet su vienu kūriniu dirba keletas režisierių – diskusijos neišvengiamos.“
Pirmieji trys pasirodymai pagal Franzo Kafkos novelę „Metamorfozė“ publikai bus pristatyti vasario 15 d., šeštadienį, 18 val. Likę du – vasario 16 d. vakarą. Visus juos publika turės galimybę stebėti nemokamai.