Baldų pramonė
Didžiausią smūgį Lietuvos medienos ir baldų pramonė patyrė 2008 m. lapkritį ir gruodį, kai gamyba kas mėnesį krito po 10 proc. Tokį staigų ir didelį kritimą lėmė pablogėjusi padėtis daugelyje pasaulio rinkų, mat Lietuvos baldų pramonė eksportavo daugiau nei pusę savo gaminamos produkcijos, o medienos ir baldų eksportas sudarė net 11 proc. viso šalies eksporto. Pavyzdžiui, aukštos kokybės parketlentes gaminančios UAB “BOEN Lietuva” apyvarta 2008 m. ketvirtąjį ketvirtį, palyginti su 2007 m. pabaiga, sumažėjo net trečdaliu.
Taigi tada, pasak asociacijos “Lietuvos mediena” direktoriaus Raimundo Beinorto, medienos sektorius smuktelėjo net į 2005 m. lygį. 2009 m. pirmąjį pusmetį Lietuvos baldų pramonės eksporto vertė buvo sumažėjusi per 20 proc., o baldų gamybos apimtys – kone ketvirtadaliu. Dėl to buvo atleista daugybė darbuotojų. Todėl Lietuva ES pateikė paraišką gauti Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo paramą 1469 darbuotojams, atleistiems iš 49 baldų gamybos įmonių.
Tačiau po šio “nukraujavimo” ėmė daugėti gerų ženklų: 2009-ųjų pavasarį “DnB NORD” banko ekspertai paskelbė prognozes, kad šio sektoriaus laukia neblogos ilgalaikės perspektyvos, mat jis išliko stiprus išsivysčiusiose valstybėse, pavyzdžiui, Danijoje ar Suomijoje.
Prognozės netruko pasitvirtinti: dabar šalies medžio apdirbimo ir baldų gamybos sektoriaus atstovai jau nebeslepia pakilios nuotaikos: baldžių prekybos rezultatai gerėja nuo praėjusių metų vidurio. Ir visų pirma Lietuvos tradicinėse rinkose – Vakarų Europoje ir Šiaurės Amerikoje. “Nors baldai nėra tokia būtina prekė kaip maistas, tai vis dėlto yra plataus vartojimo prekė”, – pabrėžia R.Beinortas ir pridura, kad pirminiu medienos perdirbimu besiverčiančioms įmonėms, deja, atsigavimo dar teks palaukti, nes jos ypač glaudžiai susijusios su statybos ir nekilnojamojo turto rinka. Todėl lentpjūvės dabar mielai imasi net tokių užsakymų, kuriuos anksčiau ignoruodavo.
Išgelbėjo partneriai
Lietuvos baldų gamintojai džiaugiasi turintys patikimą partnerį iš kaimyninės Švedijos – koncerną IKEA, valdantį vieną plačiausių baldų parduotuvių tinklų pasaulyje. O jis, beje, paskelbė praėjusius metus baigęs ne prasčiau nei ankstesnius.
R.Beinortas neslepia, kad kažkada stabdžiu ir Lietuvos baldininkų kūrybingumo naikintoju laikytas koncernas IKEA per pastaruosius metus suvaidino svarbiausią vaidmenį, atsigaunant Lietuvos baldų pramonei. “Jie ne tik duoda užsakymų, bet ir investuoja bei atveža technologijas”, – primena pašnekovas. 2008-ųjų pabaigoje šis koncernas nusipirko 100 proc. vienos didžiausių šalies medienos perdirbimo įmonių “Girių bizonas” akcijų ir planuoja stipriai plėsti šios įmonės medžio drožlių plokščių gamybos liniją.
Tiesa, R.Beinortas pripažįsta, kad bendradarbiavimas nebūtų toks sėkmingas, jei lietuviai nebūtų atlikę namų darbų: susiformavo vadinamasis įmonių klasteris, kuriame teikiamos paslaugos nuo žaliavos pjovimo iki aukštos kokybės medienos apdirbimo ir baldų gamybos. Todėl, matyt, ne veltui šis koncernas uždarė gamyklą Slovakijoje ir užsakymus atidavė lietuviams. “IKEA yra geras ir patikimas partneris. Europos lyderiais ekonominės klasės baldų segmente tapome šio koncerno padedami”, – tikina R.Beinortas.
Svarbu tai, jog viena didžiausių Baltijos šalyse pramonės įmonių grupių koncernas SBA, kuris taip pat bendradarbiauja su IKEA, paskelbė, kad 2009 m. išlaikė iki krizės buvusį pardavimo lygį, o šiemet netgi ketina po truputį didinti veiklos apimtis, mat palankios tendencijos pasaulio rinkose esą leidžia optimistiškiau žvelgti į ateitį ir vėl planuoti ne tik išsaugoti darbo vietas, bet ir jas kurti.
Kita vertus, ne iš visų baldų ir medienos įmonių plūsta pozityvūs pranešimai: įmonės, kurios labiau orientuotos į vidaus rinką, tebeišgyvena sunkius laikus, nes Lietuvos gyventojai baldus perka vis dar labai vangiai. Dėl to kai kuriose baldų ir medienos perdirbimo įmonėse padaugėjo algų mokėjimo vokeliuose atvejų.
Kartu negalima nepaminėti ir to, kad šiuo metu vis dar bandoma išgelbėti ir išsaugoti merdinčias arba bankrutuojančias baldų gamybos įmones. Tarkime, šiuo metu ieškoma pirkėjo bankrutuojančiai baldų gamybos bendrovei “Narbutas ir Ko”, taip pat stengiamasi gelbėti bankrutuojančio baldų gamintojo “Nabuko” įmonės prekės ženklą ir kt.