Degalai
Benzino kainos kasdien muša naujus rekordus – litras populiariausio A95 markės benzino jau kainuoja 4,63 Lt. Kainos kyla dėl neramumų Libijoje ir kitose arabų šalyse. Tačiau ar tikrai nėra jokių svertų bent kiek sumažinti degalų kainas Lietuvoje?
Seimo opozicija pavasario sesijoje ketina vėl grįžti prie akcizo mažinimo projektų, tai sumažintų gyventojų išlaidas ir padidintų vartojimą. Tačiau premjeras Andrius Kubilius yra prieš bet kokius degalų kainų reguliavimus. Akcizų mažinimui nepritaria ir Finansų ministerija.
“Mėginimai “pasivyti” dėl naftos brangimo augančias degalų kainas mažinant akcizus yra visiškai netinkami. Jie kritikuojami ir ES valstybėse, nes tikrai neužtikrina, nei kad naftos kainos ir toliau neaugs, nei kad prekybos grandyje nebus pasinaudota mažesniu tarifu, siekiant gauti didesnį pelną”, – aiškina finansų ministrės patarėja Giedrė Balčytytė.
Finansų ministerijos skaičiavimais, galutinei degalų kainai akcizo dydis nėra lemiamas veiksnys. “Štai 2009 m. kovą dyzelinui taikant 1140 Lt už 1000 litrų akcizą, dyzelis degalinėse kainavo 2,93 Lt. 2011 m. vasarį dyzeliniai degalai kainavo 4,18 Lt, nors akcizas, beje – minimalus pagal ES reikalavimus (jo mažinti iš viso nėra galimybių), buvo beveik 100 Lt mažesnis – 1043 Lt už 1000 litrų”, – stebisi G.Balčytytė. Finansų ministerija yra atlikusi ne vieną analizę, ir rezultatas toks: sumažinus akcizą (kaip tai buvo padaryta dyzeliui 2010 m. rugpjūtį), galutinė kaina vartotojui sumažėjo kur kas mažiau nei turėtų dėl sumažinto mokesčio – vidutiniškai sumažėjo 8 ct, nors turėjo sumažėti 22 ct.
Nors degalų pardavėjai tikina, kad kainą kiek numušti įmanoma tik sumažinus mokesčius, Europos Komisijos skelbiamais duomenimis, Lietuvoje parduodami degalai be mokesčių keliais ar net keliolika centų brangesni nei aplinkinėse valstybės: vasario mėnesį A95 benzinas Lenkijoje be mokesčių buvo 22 ct pigesnis, o dyzelinas – 17 ct pigesnis nei Lietuvoje.
Degalų kainų problemas tiria ir Konkurencijos taryba. Bet, kaip informavo šios institucijos atstovė Palmira Kvietkauskienė, tyrimas vyksta jau metus ir dar nėra baigtas, o kainas pavyktų sumažinti kaupiant rezervus ir didinant konkurenciją.
Kol visi rodo vieni į kitus, degalų kainos toliau muša rekordus.
Visi mato ir jaučia,kad Lietuvoje įsigalėjęs kartelis kuro rinkoje,tik ne tie,kas turėtų matyti!Dabar jau pasaulyje naftos kainos krenta,o kuro kainos Lietuvoje toliau kyla.Kur argumentai,ponai?
Tycios dar tycios kilo,vyriausybes rekatos is zomnes.Kaip libios panasus pasmus.