TRYS KLAUSIMAI
Trys klausimai Bendrojo pagalbos centro viršininkui pulkininkui Audriui Čiupliui.
– Vasario 11-oji – Europos skubios pagalbos numerio 112 diena. O koks yra Lietuvos Bendrasis pagalbos centras (BPC)? Ar galima jo darbuotojų algas vadinti konkurencingomis?
– BPC darbuotojų algų niekaip nepavadinsi konkurencingomis, galbūt todėl darbuotojų kaita yra tokia didelė. Pradinis atlyginimas, atskaičius mokesčius, yra 450–470 eurų.
Alga turėtų būti didesnė. Gal tada kitaip žiūrėtume į dalį dabartinių darbuotojų, kurie savo darbą atlieka ne visada kvalifikuotai. BPC darbuotojų atlyginimai gali didėti po kasmečio veiklos vertinimo, bet ir tokiu atveju jie pasikeičia tik 20–30 eurų. Ar tokia suma išgelbės žmogų, dirbantį pagal darbo sutartį už 400 eurų? Tačiau ne mes pasirenkame tokius atlyginimus, jų dydį nustato teisės aktai.
Mūsų centre dirba arba statutiniai pareigūnai, uždirbantys iki 450 eurų, arba pagal darbo sutartis samdomi darbuotojai, kurių atlyginimas yra 400 eurų. Jei ne pastarieji, matyt, pritrūktume galinčiųjų dirbti.
Šiuo metu turime 50 laisvų etatų, dar 45 etatai priklauso motinoms, auginančioms vaikus. Visoje Lietuvoje turime 234 etatus – šie žmonės atsiliepia numeriu 112, jungiančiu policiją, ugniagesių gelbėtojų tarnybą ir greitąją medicinos pagalbą. Jei matome poreikį ar būtinybę, perduodame informaciją ir kitoms tarnyboms, kurios galėtų sureaguoti į pagalbos prašymą.
– Kokių profesijų žmonės po tris mėnesius trunkančių apmokymų papildo BPC kolektyvą? Ar prie pensijų prisidurti bando buvę policininkai ar ugniagesiai?
– Būtų puiku, jei policijoje ar priešgaisrinės apsaugos tarnyboje dirbę asmenys prisijungtų prie mūsų kolektyvo. Jie turėtų reikiamos patirties ir supratimo. Bet žmonės, šiose tarnybose išdirbę daugiau kaip 20 metų, turi teisę gauti didesnę statutinio pareigūno pensiją. Įprastai tokia darbo vieta jie nesižavi, nes būna pavargę nuo įtampos ir atsakomybės aktyvios tarnybos metais.
Taip pat į BPC dirbti ateina vos vienas kitas žmogus, dirbęs policijos ar greitosios medicinos pagalbos dispečerinėje. Mūsų operatorių išsilavinimas įvairus – ir aukštasis, ir aukštesnysis, tačiau visada laukiame žmonių, pasižyminčių greita reakcija, gebančių valdyti savo emocijas.
– Per kiek laiko BPC darbuotojas priima skubų skambutį?
– Gaisro atveju pranešimas turi būti priimtas per minutę. Sužinojęs tikslią gaisro vietą operatorius informaciją perduoda priešgaisrinių pajėgų valdytojui, o šis jau siunčia gelbėtojų pajėgas. Papildomų klausimų skambinančiajam gali būti užduota ir vėliau, svarbu išsiųsti pajėgas dar nespėjus baigti pokalbio. Jei įvykis nėra susijęs su užpuolimais, sumušimais ar nelaimingais atsitikimais kelyje, tarkime, medicininio pobūdžio, jungiame su greitosios pagalbos dispečeriu, ir visa atsakomybė tenka atsiliepusiam žmogui. Jau vasario pabaigoje tą pačią informaciją, kurią mato BPC operatorius, matys ir greitosios pagalbos dispečeris.
Dirbti galėsime greičiau ir operatyviau. Nebereikės dubliuoti klausimų, tačiau šiandien greitosios pagalbos stotys dar nėra iki galo atlikusios namų darbų.