2010 Lapkričio 25

Sukčiavimas

Būkite budrūs: padaugėjo šlamštą peršančių prekeivių

veidas.lt

"Veido" archyvas

Klasikiniais psichologiniais triukais profesionalūs sukčiai sugeba įpiršti prekių, kurių nė neplanavai pirkti, ir išvilioti paskutinius pinigus

Į Lietuvą grįžo laukinio kapitalizmo kultūra – naudodami elementariausius psichologinius triukus, sukčiai prekeiviai ant kiekvieno kampo bruka šlamštą ir apgaudinėja stebuklais vis dar tikinčius lietuvius.

Jei jūs turite mobilųjį telefoną, kartkartėmis tikrai sulaukiate skambučių, siūlančių neįtikėtinai geromis sąlygomis įsigyti kokių nors stulbinančiai gerų prekių ar paslaugų. “Skambiname jums, nes neabejojame, jog esate dailiam apatiniam trikotažui neabejinga, todėl siūlome tik už pusę kainos įsigyti mūsų tobulų šveicariškų gaminių, kuriuos, jei nepatiks, galėsite tiesiog grąžinti ir atgauti pinigus”; “Laba diena, ar jūs esate smalsus žmogus ir mėgstate keliauti? Tada paskambinome kaip tik jums – dalyvaukite loterijoje ir laimėkite atostogas balto smėlio ir palmių saloje pusvelčiui”. Tai – tik keli tipiški telefoninių įkyruolių pasiūlymai. Aktyvesni savo teisių gynėjai jau pavargo aiškintis, iš kur skambintojai gauna jų telefonų numerius, racionalūs žmonės tiesiog iš karto siunčia juos velniop. Tačiau nuolat atsiranda ir nemažai naivuolių, nejučia įsitraukiančių į pokalbį su prekeiviais, įkliūnančių į jų gudrybių pinkles ir lyg sapne atsisveikinančių su kartais net paskutiniais savo sunkiai uždirbtais pinigais.

Psichologų toks fenomenas nė kiek nestebina: sukčiai profesionaliai naudoja klasikinius psichologinius įtaigos ir manipuliacijų triukus, užliūliuojančius aukos budrumą ir įtikinančius ją netikėtai ištraukus laimingą bilietą.

Apgaulingas kelionių rojus

Sukčiai – ant kiekvieno kampo, tačiau valstybė čia bejėgė, savo piniginę galime apsaugoti tik patys.

Štai skandalingai garsėjanti kelionių agentūra “Amber Promotion”, išviliojusi pinigus iš kelių tūkstančių patiklių klientų, žadėdama jiems pusdykį atostogų rojų saulėtose salose, nors ir neturi galimybių to suteikti, jau ne vienus metus sėkmingai ieško aukų visuose Lietuvos regionuose ir nemažai jų randa. Šios pačiame Vilniaus centre įsikūrusios agentūros durų nevarsto antrankiais nešini policijos pareigūnai. Viskas čia – legalu: kontora veikia turėdama Valstybinio turizmo departamento jai išduotą licenciją pardavinėti keliones, o tai, kad ji paima pinigus, bet nesilaiko sutartyje numatytų pažadų – tik civilinės, o ne baudžiamosios teisės reikalas. Daugiausia, kuo valstybė gali padėti sukčių šutvės maustomiems žmonėms – tai patarti jiems atidžiai skaityti sutartis arba patiems kreiptis į teismą.

Vilnietė 38-erių Loreta Gaižauskienė eiline “Amber Promotion” auka tapo prieš dvi savaites. Istorija banali ir tokia, kokių jau šimtai aprašyta vartotojų skundų puslapiuose ir interneto forumuose. Pradžioje jai paskambino turizmo vadybininke prisistačiusi mergina ir paprašė atsakyti į kelis klausimus apie keliones, už sugaištą laiką pasiūliusi pašnekovę įtraukti į loterijos dalyvių sąrašą. Po kurio laiko – skambutis ir sveikinimas loterijoje laimėjus vieną iš trijų prizų: plazminį televizorių, vaizdo kamerą arba du laikrodžius. Prizų traukimas – viename sostinės viešbučių, jame būtinai reikia dalyvauti drauge su sutuoktiniu, nes bus pristatomos naujoviškos turizmo paslaugos. Atvykus – pasakojimas apie 5–15 tūkst. eurų kainuojančią viso gyvenimo narystę pasauliniame atostogų apartamentų tinkle, tačiau prieš sumokant tiek daug pinigų, apartamentus galima apžiūrėti Tenerifės ir Kanarų salose Ispanijoje bei Maltoje, apsistojant juose vos už 3200 Lt – už tiek galima aplankyti visas tris vietas, kiekvienoje jų 4 asmenų grupei apsistojant po savaitę, be to, keliauti galima bet kada per artimiausuis trejus metus. Iš karto po šio pasiūlymo – loterija, kurioje Loreta ištraukė 50 porc. nuolaidą minėtam pasiūlymui. “Čia jau užsikabinau. Mintyse suskaičiavau, kad už 1600 Lt trejus metus su šeima ilsėsiuosi apartamentuose. Jokios narystės vėliau pirkti nė neplanavau – jaučiausi ne apgaudinėjama, o greičiau priešingai – besinaudojanti kelionių organizatorių naivumu”, – “Veidui” pasakojo savo mėnesio atlyginimo dydžio sumą (pasinaudoti laimėjimu buvo galima tik čia pat mokant grynaisiais pinigais) iš karto atidavusi moteris.

Atsitokėjo ji tik po valandos, kai grįžusią į darbą ir pasigyrusią laimėjimu ją “paprotino” bendradarbiai, jau girdėję apie “Amber Promotion” apgavystes. Moteris puolė telefonu atšaukti sutartį ir reikalauti grąžinti pinigus. Tai jai pavyko tik kitą dieną, atėjus į bendrovės biurą ir primygtinai pareikalavus grąžinti visus sumokėtus pinigus. Ją aptarnavęs Tadu prisistatęs vadybininkas litais mokėjusiai klientei po ilgų dūsavimų sutartyje užfiksuotą sumą atidavė eurais, paaiškinęs, kad litų šiuo metu nėra, nes iš klientų surenkamais pinigais iš karto skubama padengti senesnes “Amber Promotion” skolas.

Papildai – už trigubą kainą

Garliavoje gyvenančią 58-erių Solveigą Veličkienę sukčius pričiupo jos pačios namuose. Paskambinęs į duris malonios išvaizdos jaunas vyriškis pradžioje paklausė, ar šiame bute gyvena pensininkų. Išgirdęs neigiamą atsakymą iškart pradėjo domėtis šeimininkės sveikata. Sužinojęs, kad ją kamuoja artritas, paslaugusis jaunuolis ištraukė ir ėmė siūlyti įsigyt sąnariams naudingo maisto papildo kolageno dėžutę. “Buvau apie jį girdėjusi, kad tinka sąnariams, tad nejučia įsitraukiau į pokalbį. Aptarėme, kiek piliulių man reikėtų išgerti, kartu nutarėme, kad be dviejų pakuočių nėra ko ir pradėti”, – pasakojo “Veidui” moteris. Ji kiek sutriko išgirdusi papildų kainą – dvi dėželės jų esą kainuoja 160 Lt, na, bet šiai klientei prekybos agentas galįs padaryti 10 Lt nuolaidą. “Jis paaiškino, kad perku už itin mažą kainą – esą vaistinėse šis papildas kainuoja bent 20 proc. brangiau”, – prisimena Solveiga. Ji neturėjo su savimi tiek grynųjų pinigų, tad agentas paslaugiai palydėjo ją iki netoliese esančio bankomato, o po to dar ir parvežė atgal namo. “Jaučiausi sudariusi nepaprastai gerą sandėrį”, – pati iš savęs dabar jau šaiposi moteris.

Kad buvo įžūliai apgauta, ji suprato po kelių dienų, kai papasakojo šią istoriją savo vaikams, – jie netruko internete rasti tikrąją kolageno papildo kainą – 22 Lt už dėželę.

Firmos “Arvensi”, kurios platinamus papildus prekybos agentas pardavė už daugiau nei 3 kartus didesnę kainą, atstovybėje “Veidą” informavo, kad pati firma jokių prekybos atstovų nesamdo, todėl jokios atsakomybės dėl apgautos pirkėjos prisiimti negali. Iš tiesų, pardavinėti šią produkciją galėjo bet kas, pigiai jos įsigijęs vaistinėje ir brangiai parduodamas žmonėms namuose.

Apgautoji garliaviškė prisipažįsta pati nė neprašiusi pardavėjo kokių nors dokumentų, įrodančių, kad papildais jis prekiauja teisėtai. “Turėjo prisisegęs kortelę su nuotrauka, rankoje laikė aplanką su siūlomų papildų aprašais. Man net nekilo jokių įtarimų”, – dėstė pašnekovė.

Apgaulinga prekyba telefonu

Vartotojų apgaulės yra bendra sparčiai didėjanti visų valstybių problema: įvairūs sukčiai visose šalyse naudoja panašius apgaudinėjimo būdus. Vis daugiau vartotojų skundžiasi dėl jų pažeistų teisių, susijusių su prekyba telefonu.

Dažniausiai naudojamos prekybininkų telefonu frazės: “Jūs esate išrinktas išgirsti šį pasiūlymą”; “Norime jums atsiųsti nemokamą savo įmonės produkcijos pavyzdį”; “Jūs gausite nuostabią nemokamą dovaną, jei pirksite šią mūsų prekę”.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pataria vartotojams tokiais atvejais nebūti patikliems, nepasiduoti spaudimui iš karto priimti sprendimą dėl prekės ar paslaugos pirkimo, neduoti savo kreditinės kortelės ar sąskaitos duomenų, socialinio draudimo numerio nepažįstamiems skambinantiems asmenims, nepirkti siūlomų prekių tik todėl, kad žadama “nemokama dovana”. Vartotojas turi teisę atsisakyti sutarties, sudarytos telefonu, pranešdamas raštu apie tai pardavėjui per 7 darbo dienas nuo daikto pristatymo dienos. Vartotojas neprivalo nurodyti jokios sutarties nutraukimo priežasties ir pardavėjas neturi teisės pareikšti reikalavimo dėl netesybos ar nuostolių atlyginimo.

Šaltinis: Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...