Teiginiai, jog moterys linkusios gerokai ilgiau ieškoti būsto nei vyrai arba kad dailiosios lyties atstovėms svarbi tik būsto estetinė išvaizda – iš piršto laužti, rodo nekilnojamojo turto skelbimų portalo domoplius.lt liepos mėnesį inicijuota portalo lankytojų apklausa. Vienas ryškiausių skirtumų tarp lyčių – derybos. Nelinkę derėtis dėl būsto yra tik 9 proc. vyrų ir 16 proc. moterų.
Apklausos rezultatai parodė ir tai, kad vyrams svarbu, kiek jie nusiderės, kitaip tariant, sutaupys. Perkant ar nuomojantis būstą nusiderėti nuo prašomos sumos daugiau nei 10 proc. siekia net 34 proc. vyrų, tuo tarpu moterų – tik 25 proc.
Psichologas dr. Marius Daugelavičius, vertindamas apklausos rezultatus, pastebi, kad statistiškai moterims yra būdingesnis nepasitikėjimas savimi, o norint derėtis, reikia ryžto, sugebėjimo panaudoti spaudimo elementus.
„Moterys linkusius nusileisti, o vyrai – ryžtingesni, dažniau priima sprendimus. Nors kiekvienu atveju viskas priklauso nuo asmeninių individo charakterio savybių, tačiau pastebėti tam tikrus dėsningumus tikrai galima“, – teigia psichologas.
Vyrai mano, kad žino viską
Vyrai savo ryžtingumą įrodo ir savarankiškai spręsdami pirkti ar nuomotis būstą. Remiantis Domoplius.lt inicijuotos apklausos rezultatais, vyrai (28 proc.) yra labiau nei moterys (20 proc.) linkę sprendimą priimti patys. 70 proc. apklausoje dalyvavusių vyrų ir 77 proc. moterų teigia, jog patarimo kreipiasi į šeimą, sutuoktinį ar sugyventinį.
Komentuodamas šią situaciją psichologas pastebi, kad vyrai dažnai sprendimus priima savarankiškai, nes jie mano, kad viską žino, sugeba, jaučiasi teisūs – tokia jau vyrų ypatybė. „Moterys daugiau klausia kitų asmenų patarimų – giminių, draugų, kolegų, joms svarbu atsižvelgti į kitų nuomonę, išnagrinėti situaciją“, – lyčių skirtumus įvardija dr. M. Daugelavičius.
Vieta ir kaina – visiems svarbu
Įdomu tai, jog rinkdamiesi būstą ir moterys, ir vyrai pagrindinį dėmesį skiria vienodiems kriterijams. Didžiausią įtaką sprendimui turi vieta (27 proc. vyrų ir 25 proc. moterų) ir kaina (27 proc. vyrų ir 29 proc. moterų).
Pasak Evaldo Narbuntovičiaus, Domoplius.lt projekto vadovo, Lietuvoje visiems svarbiausia – vieta ir kaina, į visus kitus būsto kriterijus atsižvelgiama tik įvertinus prioritetinius. „Mūsų portale ieškantys pagrindiniais paieškos kriterijais renkasi vietą, kainą, plotą, o jei ieškoma konkrečiai buto – kambarių skaičių. Ir tik vėliau žmonės paiešką internete detalizuoja pagal asmeninius poreikius – būsto statybos metus, aukštą, ar būste yra židinys ir t.t.“, – pasakoja E. Narbuntovičius.
Lyčių skirtumų mažėja
Prie netikėtų apklausos rezultatų galima priskirti tai, kad pastato estetinė išvaizda ar vaizdas pro langą vyrams ir moterims vienodai svarbu. Šį kriterijų kaip vieną svarbiausių įvardino 10 proc. moterų ir tiek pat vyrų. Būsto išplanavimas svarbus 15 proc. moterų ir 11 proc. vyrų.
Psichologas M. Daugelavičius tikina, kad moterys labiau vadovaujasi emocijomis, o jas sukelia estetinis vaizdas, todėl šie apklausos rezultatai kiek netikėti. „Moterys yra kiek labiau humanitarės, vyrai – dažniau analitinio techninio mąstymo. Jeigu moteriai patinka butas, jo išplanavimas, ko gero, ji bus linkusi jį nuomoti ar įsigyti, mažiau gilindamasi į techninius niuansus“, – spėja psichologas.
Visgi jis pastebi, kad lyčių skirtumai mūsų visuomenėje pamažu nyksta – moterys vyriškėja, joms vis svarbiau tampa karjera, finansiniai dalykai, atitinkamai vyrai krypsta į vadinamąją tradicinę moterų pusę, daugiau dėmesio skiria šeimos rūpybai, išeina tėvystės atostogų.
„Be abejo, tam daug įtakos turi vakarietiška kultūra, pagal kurią kiek keičiasi šeimos modeliai, vertybės, standartai. Jeigu vertintume dar plačiau, yra manoma, kad antrajame tūkstantmetyje prasidėjo Vandenio era, kuomet bet kokie barjerai dingsta, ribos susilieja ir viskas suvienodėja. Pasaulis keičiasi, gamta pulsuoja tokiu ritmu, kad visos ribos pamažu tirpsta“, – apie pokyčius visuomenėje pasakoja psichologas.
Dažniausiai ieško interneto portaluose
Tiek vyrai, tiek moterys naujo būsto pirmiausia teigia ieškantys nekilnojamojo turto skelbimų portaluose: atitinkamai 73 proc. ir 84 proc. respondentų. Draugų bei pažįstamų teiraujasi 11 proc. moterų ir 7 proc. vyrų., laikraščiuose, spaudoje naujo būsto ieško 15 proc. moterų ir tik 6 proc. vyrų.
E. Narbuntovičiaus teigimu, internete galima kur kas greičiau surasti aktualią informaciją, o laikas šiandien – ypač svarbus rodiklis. “Ieškant per nekilnojamojo turto agentūras ar laikraščiuose, paieška užima daugiau laiko, nes reikia skambinti, bendrauti ar peržiūrinėti spaudą“, – atkreipia dėmesį E. Narbuntovičius.
Domoplius.lt inicijuotos apklausos rezultatai parodė, kad požiūriai dėl naujo būsto pirkimo ar nuomos paieškos trukmės tiek moterų, tiek vyrų panašūs: 54 proc. moterų ir 62 proc. vyrų teigia, kad būsto paieškoms skiriamas laikas nesvarbu – ieškos tiek, kiek reikės.