Pinigai
Nuo šiol didžiules grynųjų sumas deklaruojantys valstybės tarnautojai nuolat sulauks VMI vizitų prašant parodyti, kaip atrodo tokie kalnai banknotų
Pirmąkart įdėmiau išanalizuotos valstybės tarnyboje dirbančių asmenų pajamų ir turto deklaracijos užminė lengviau nuspėjamų, nei įrodomų, mįslių apie jų turtų kilmę.
“Iš savo patirties žinau: kai žmonės galvoja sukčiauti, dokumentus stengiasi sutvarkyti kuo pavyzdingiau. O kai nėra ko slėpti, žiūrėk, per neapsižiūrėjimą pridirba klaidų”, – sako Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė, audito bendrovės “Moore Stephens Vilnius” direktorė Danguolė Pranckėnienė.
Ji stebisi, kad Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) valstybės tarnautojų deklaracijose atrado šimtus tūkstančių grynųjų ar gautomis pajamomis nepagrįsto turto: negi valstybės tarnyboje dirbantis žmogus, paėmęs kyšį grynaisiais, imtų ir deklaruotų savo staigų praturtėjimą? Ekspertė daro prielaidą, kad gal neatitikimų atsirado dėl pačių deklaracijų painumo.
Deja, VMI, patikrinusi per 100 tūkst. valstybės tarnautojų ir jų sutuoktinių gyventojų pajamų bei turto deklaracijų už 2008–2009 metus, aptiko ir abejotino skaidrumo įrašų, kuriuos greičiau galima paaiškinti ne apsižioplinimu, o įsigalėjusia nuostata, kad tų deklaracijų niekas neskaito.
Tačiau išaušo diena X, kai VMI nutarė jas paskaityti atidžiau, ir žada, kad tai bus nuolatinis procesas. Daugiausiai dėmesio skirta tų valstybės institucijų, kurios pačios turėtų užkardyti šešėlinę ekonomiką, – Muitinės, Valstybės sienos apsaugos tarnybos, Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojams. Deja, kai kurių jų padorumas sukėlė abejonių.
Rizikos grupėje – pasieniečiai, muitininkai, mokesčių inspektoriai
Iš 100 tūkst. patikrintų valstybės tarnautojų penktadalis, per 20 tūkst., atsidūrė papildomos rizikos grupėje. Pagrindiniai parametrai buvo neatitikimas tarp gaunamų pajamų ir turimo turto, deklaruotų turimų lėšų ne banke suma, dovanotas ar dovanų gautas didelės vertės turtas, jei, pavyzdžiui, asmuo valdo daug komercinės paskirties turto objektų, tačiau nedeklaruoja nuomos pajamų ir pan.
Iš tų 20 tūkstančių, kuriems nustatytas bent vienas rizikos balas, net 3710 fiksuota Vidaus reikalų ministerijos valdymo srities statutinių įstaigų valstybės tarnautojų gretose, daugiausiai – tarp pasieniečių, 656 – Muitinės departamento ir teritorinių muitinių, 548 – Valstybinės mokesčių inspekcijos ir apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų valstybės tarnautojai. Tačiau skaičiuojant procentais pagal šiose institucijose dirbančių asmenų skaičių, muitininkų į juoduosius sąrašus pateko santykinai mažiau nei mokesčių inspektorių ir VRM statutinių darbuotojų.
200 pačių rizikingiausiųjų duomenys perduoti Finansinių nusikaltimų tyrimo (FNTT), Specialiųjų tyrimų (STT) ir vidinio tyrimo tarnyboms. Beje, aštuoni iš to sąrašo jau anksčiau buvo patekę į FNTT akiratį, pradėti ikiteisminiai tyrimai. Dar dėl 200 abejonių keliančių deklaracijų informacija perduota apskričių mokesčių inspekcijoms.
Po 300 tūkst. litų – namie
Jokia paslaptis – pirmą kartą deklaruojantys asmenys paprastai stengiasi įrašyti didesnes nei iš tikrųjų turimas grynųjų pinigų “atsargas”, kad prireikus galėtų jomis pagrįsti bet kokios vertės pirkinius, net jei oficialiai uždirbami pinigai ir neleistų jų įgyti. Juk, tikėta, niekas pinigų parodyti nepaprašys. O štai ėmė ir paprašė.
300 tūkst. Lt – po tiek grynųjų laikantys namie “kojinėje” deklaravo 177 valstybės tarnautojai ir jų sutuoktiniai. Jų namie laikomų grynųjų suma siekė apie 85 mln. Lt.
33 mln. Lt – tokia suma sumažėjo grynųjų kiekiai valstybės tarnautojų deklaracijose, perklausus, ar tikrai deklaravusieji tiek turi. Didžiausia tikslinta suma, kurią patikslino Vilniaus m. savivaldybės administracijos darbuotojo (ar darbuotojos) antroji pusė, – 1,2 mln. Lt.
Ministro pirmininko patarėjas Mykolas Majauskas tikina, kad nuo šiol didžiules grynųjų sumas deklaruojantys valstybės tarnautojai nuolat sulauks VMI vizitų prašant parodyti, kaip atrodo tokie kalnai banknotų. O fantazuotojai turės reikalų su teisėsaugos institucijomis.
Tiriant valstybės tarnautojų deklaracijas nustatyta, kad 50 valstybės tarnautojų santaupos negali būti paaiškintos deklaruotomis ir nustatyta tvarka apmokestintomis pajamomis. Nustatytas ne vienas pajamų iš vertybinių popierių nedeklaravimo atvejis, toliau tiriami vertybinių popierių pardavimo ir įsigijimo sandoriai su užsienio asmenimis.
M.Majauskas mini pavyzdį, kai valstybės tarnautojas savo darbą valstybės tarnyboje derindavo ir su naudotų automobilių prekybos verslu, nedeklaruodamas tokios savo veiklos pajamų, nemokėdamas mokesčių valstybei. Pernai VMI jau nustatė apie 0,7 mln. Lt valstybės tarnautojų ar jų šeimos narių nesumokėtų mokesčių.
Beje, VMI šįsyk itin kruopščiai tikrintų muitininkų, pasieniečių, mokesčių inspektorių, teisėjų deklaracijos rodo, kad nė sunkmetis jų turtų nesumažino: piniginių lėšų deklaruota šiek tiek mažiau, tačiau visiems pavyko sumažinti savo pasiskolintas sumas, o valdomo turto vertė, skaičiuojant statistiniam vienos ar kitos srities valstybės tarnautojui, pakilo vidutiniškai 2–9 tūkst. Lt. Arba štai nors vidaus sistemos statutiniai valstybės tarnautojai statistiškai niekad nebuvo prie geriausiai apmokamų valstybės tarnautojų, 121 darbuotojas deklaravo suteikęs 7,7 mln. Lt paskolų, kiekvienas vidutiniškai po 63 tūkst. Lt.
Analizuojant valstybės tarnautojų, turinčių prievolę deklaruoti pajamas ir turtą (teisėjų, prokurorų, politikų, muitininkų, pasieniečių, mokesčių inspektorių ir kt.), deklaracijas krinta į akis, kad su darbo pajamomis susijusios pajamos vienam tokiam statistiniam valstybės tarnautojui kuklios – 23,4 tūkst. Lt per metus, po beveik 2 tūkst. Lt per mėnesį. Tačiau valstybės tarnai deklaruoja turintys nemažai pajamų ir iš vertybinių popierių ar nekilnojamojo turto pardavimo, dividendų, patalpų nuomos, jie gausiai teikia paskolas, lošia loterijose, gauna dovanų ir net deklaruoja gavę pajamų už parduotus grybus ir riešutus.
Didžiausia bausmė – turto konfiskavimas
VMI sukėlė įtarimų ir 205 valstybės tarnyboje dirbančių asmenų turto ir pajamų neatitikimas. Pavyzdžiui, sutuoktiniai 2008 m. santaupų neturėjo, 2009 m. jų turėjo per 20 tūkst. Lt, tačiau sugebėjo, panaudodami banko suteiktą paskolą, įsigyti didesnės kaip milijono vertės butą ir bankui sumokėjo daugiau kaip 200 tūkst. Lt grynaisiais pinigais. Dar vienai valstybės tarnautojų šeimai, išankstiniais vertinimais, turimam turtui pagrįsti gali pritrūkti apie 400 tūkst. Lt. Vadinasi, galimai šios šešiaženklės sumos įgytos neskaidriai ir nuo jų nemokėti mokesčiai.
Jei teisėtai gautomis pajamomis nebus pagrįstas turimo turto įsigijimas, atsiras pagrindas jiems taikyti atsakomybę pagal Baudžiamojo kodekso nuostatas dėl neteisėto praturtėjimo. FNTT jau tiria aštuonių iš VMI sudaryto rizikingųjų sąrašo praturtėjimo pagrįstumą. “Žmonės pagaliau supras, jog pajamos ir turtas deklaruojami ne tik tam, kad būtų deklaruojami, bet kad atsirastų tam tikros pasekmės”, – teigia FNTT direktorius Vitalijus Gailius.
Beje, FNTT vadovas primena, kad pažeidėjams didžiausia bausmė – turto konfiskavimas. “Svarbu, kad už tokius nusikaltimus asmuo būtų ne tik atleistas iš valstybės tarnybos, bet ir iš jo atimtas nusikalstamu būdu įgytas turtas. Nusikalstamumas turi būti nepelningas”, – pabrėžia V.Gailius.
Tam ypač pasitarnaus pernai gruodį įsigaliojusios Baudžiamojo kodekso pataisos dėl neteisėto praturtėjimo ir tokio turto konfiskavimo. Generalinė prokuratūra šiuo metu atlieka keturis tokius ikiteisminius tyrimus, o FNTT jau laimėjo tokią bylą teisme. Pas vieną pilietį banko saugykloje buvo rasta nepagrįstų pajamomis 31,1 tūkst. JAV dolerių (81,6 tūkst. Lt). Jie konfiskuoti ir dar skirta 13 tūkst. Lt bauda. Taigi valstybės biudžetas pasipildys 94,6 tūkst. Lt.
Naujos įstatymų pataisos ir toliau spaus į kampą vengiančiuosius mokėti mokesčius ar turinčiuosius nelegalių pajamų. Turėtų būti ribojami atsiskaitymai grynaisiais didelėmis sumomis, o apie dovanojimo, paskolos ar kitą sandorį, kuriuo ketinama pagrįsti pajamas grynaisiais pinigais, jei jis nepatvirtintas notariškai, bus privalu pranešti VMI, priešingu atveju tokiu šaltiniu negalima pagrįsti pajamų legalumo.