Visi Baltijos jūros uostuose statomi suskystintų dujų terminalai dėl vienokių ar kitokių priežasčių veikiausiai bus užbaigti vėliau, nei planuojama.
Nuo Svinouiscio uosto Lenkijoje, pro Lietuvos Klaipėdą, iki Mugos ir Inko uostų Suomių įlankoje – visur, kur pradedama ar planuojama statyti suskystintų dujų terminalus, turinčius sukurti dujų rinką ir išlaisvinti vartotojus nuo “Gazpromo” monopolijos diktato, susiduriama su bankrotais, teismais, ginčais ir neišvengiamu projekto vėlavimu.
Energetikos ministras Jaroslavas Neverovičius nepraranda optimizmo, kalbėdamas apie jau kelis mėnesius nuo grafiko atsiliekančią Klaipėdos suskystintų dujų terminalo (SGD) statybą. Praėjusį ketvirtadienį susitikęs su Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos parlamentarais jis patikino, kad jeigu per artimiausią mėnesį ar du pavyks išspręsti teisme sustabdytą bendrovės „Klaipėdos nafta“ vykdomą 20 km ilgio dujotiekio, turinčio sujungti terminalą ir magistralinius vamzdynus, pirkimo procedūrą, tai ir pats dujotiekis, ir be jo veikti negalintis terminalas būsią pastatyti laiku.
Analogiškus patikinimus prieš porą savaičių susitikime su SGD terminalo priežiūros komisija dalijo ir „Klaipėdos naftos“ gen. direktorius Rokas Masiulis, ir premjeras Algirdas Butkevičius. Pastarasis aiškino, kad yra kreiptasi į Aukščiausiąjį Teismą, prašant paskirti bylos nagrinėjimui trijų teisėjų komisiją. „Tai yra strateginis valstybės projektas, apie kurį žino ir teisėjai, – aiškino premjeras. – Jie irgi prisiims atsakomybę, priimdami sprendimus. Esu šimtu procentų įsitikinęs, kad viskas (SGD terminalo statyboje) vyks pagal planą.“
Bet su teisminiais ginčais dėl tokios apimties užsakymų praktiškai susidūrę specialistai optimizmu nedega. „Pasakiau ministrui J.Neverovičiui, jog taip nebus, kad pavyktų dujotiekį nuo SGD terminalo iki magistralinio dujotiekio pastatyti laiku, ir galiu kirsti su juo lažybų, kad dujotiekio statybos konkursą laimėjusi vokiečių įmonė „PPS Pipeline Systems“ tikrai ras būdų, kaip arba uždelsti statybų grafike numatytą dujotiekio atidavimą, arba gerokai užkelti kainą, kurią pasiūliusi laimėjo konkursą“, – „Veidui“ sakė Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys, buvęs Klaipėdos uosto direktorius Eugenijus Gentvilas.
Pasak Seimo nario, šiuo metu terminalo statybos padėtis tokia: uosto gilinimo darbai vyksta pagal grafiką ir bus užbaigti laiku; sutartis dėl krantinės statybos su Latvijos įmone pasirašyta ir darbai turi prasidėti pagal grafiką; laivas-suskystintų dujų saugykla statomas pagal grafiką ir bus atplukdytas laiku.
Dujotiekis įstrigo teismuose
Įstrigo tik dujotiekio statyba: dėl teismuose užginčytų konkurso rezultatų, užuot pradėta, kaip planuota, šių metų sausio mėnesį, ji dabar keliasi kažkur į vasarą ar dar vėliau. „Kad laimėtų dujotiekio statybos konkursą, kurio vienintelis kriterijus buvo kaina, „PPS Pipelines Systems“ nuleido savo pasiūlymo kainą nuo 200 mln. iki maždaug 100 mln. Lt, – aiškina E.Gentvilas. – Bet tokių stebuklų su kainomis nebūna. Todėl ir sakau, kad vokiečiai arba statybų eigoje pakels kainą, arba užtęs darbus, bet tikrai niekaip nespės baigti dujotiekio iki 2014 m. spalio 1-osios. Jeigu statybos būtų prasidėjusios kaip planuota, statytojai darbams būtų turėję maždaug 20 mėnesių. Dabar jau balandis, o dar viskas teismuose. Tarkime, jeigu viskas bus taip gerai, kaip žada ministras, ir per mėnesį viskas išsispręs, tai dujotiekio statybos sutartis geriausiu atveju bus pasirašoma gegužę. Statybininkams liks geriausiu atveju tik 17 mėnesių. O jeigu teismai nesibaigs ir bus apeliacijos?“
Dujotiekį iki 2014 m. spalio 1 d. reikia pabaigti, nes tuo metu į Klaipėdą jau bus atplukdytas laivas-saugykla pradėti du mėnesius truksiančių terminalo bandymų: bus užpirkta 30 mln. Lt vertės bandomoji partija dujų, kurios bus paleistos jungiamuoju dujotiekiu į magistralinius tinklus. Nuo 2014-ųjų gruodžio 3 d. turi prasidėti SGD terminalo eksploatavimas normaliu režimu. Bet jeigu dujotiekis laiku nutiestas nebus, laivas-saugykla tuščiai stovės prie naujosios krantinės Klaipėdos uoste, „Klaipėdos naftai“ kasdien mokant po 492 tūkst. Lt už jo nuomą. Vien dėl to kiekvienas mėnesis dujotiekio statybos darbų uždelsimo reikštų 14,7 mln. Lt nuostolių.
Dujotiekio statybos konkursas įstrigo tada, kai jį pralaimėjusi vokiečių bendrovė „PPS Pipeline Systems“ užginčijo rezultatus Viešųjų pirkimų tarnyboje, nurodydama, esą rengėja – „Klaipėdos nafta“ jau konkursui vykstant pakeitė vertinimo kriterijus, vietoj darbų trukmės ir kainos palikdama tik mažiausios kainos kriterijų. Į „Klaipėdos naftos“ protestus, esą vokiečių pretenzijos nepagrįstos, nes konkurso sąlygose liko konkreti darbų pabaigos data – 2014 spalio 1 d. ir visi dalyviai tai žinojo, VPT neatsižvelgė ir liepė iš naujo kartoti konkurso procedūras. Dabar jau laimėjo vokiečiai, kone dvigubai sumažinę pasiūlymo kainą. Tačiau tada konkurso rezultatą teismui apskundė jau pralaimėjęs lietuvių konsorciumas, sudarytas iš „Kauno dujotiekio statybos“ ir „Šiaulių dujotiekio statybos“. Teismas kovo 8-ąją dujotiekio tiesimo pirkimo procedūrai pritaikė laikinosios apsaugos priemones ir ją sustabdė. Tada jau „Klaipėdos nafta“ kreipėsi į teismą, prašydama sustabdymą atšaukti. Nors „Klaipėdos naftos“ vadovas R.Masiulis tikėjosi, kad teismas priims sprendimą per tris dienas, praėjo jau trys savaitės, ir kol kas – jokių teigiamų postūmių.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-14-2013-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.