Lietuvos edukologai ne tik nesugeba laimėti aukšto lygio mokslininkams skirtų mokslo dotacijų, bet ir pasaulio švietimo korifėjai nėra nė karto pacitavę nė vieno šiandienos Lietuvos edukologijos mokslo lyderio.
Kai sausio pradžioje Lietuvos mokslo tarybos pirmininkas prof. habil. dr. Eugenijus Butkus mūsų savaitraštyje išsakė griežtą vertinimą, kad edukologija nėra mokslas, sujudo visas Lietuvos edukologijos autoritetų būrys. Esą kaip drįso chemikas komentuoti kryptį, kurią menkai išmano.
Tačiau prof. E.Butkus ne tik nesitraukia nuo jau išdėstyto savo vertinimo, bet pagilina ir pagrindžia savo teiginius, kad absoliuti dauguma edukologijos mokslininkų profanuoja mokslą. Dažno jų disertacijų teiginiai ne tik kelia šypseną, bet yra verti pseudomokslo įvertinimo.
Taigi kuo remdamasis prof. E.Butkus tvirtina, kad edukologija yra už mokslo pasaulio ribų?
Edukologai nesugeba laimėti paramos mokslo tyrimams
Pirmas paradoksas, pasak E.Butkaus, kad tokios mokslo krypties kaip edukologija niekur kitur pasaulyje, išskyrus Lietuvą, nėra. „Aš aiškinu, kad tai nesusipratimas, netgi skandalas, bet Lietuvoje visi su tuo jau susitaikė ir rašo neva kažkokius mokslo darbus. Bet iš tiesų ten jokio mokslo nėra, – sako Lietuvos mokslo tarybos (LMT) pirmininkas. – Tiesa, pedagogika, švietimas arba edukacija turi tyrimo objektą ir yra mokslas. Bet edukologija – ne. Bėda ta, kad termino „edukologija“ niekur pasaulyje, išskyrus kelias Rytų Europos šalis, nėra. Jis sugalvotas nemoksliškumui pridengti.“
E.Butkaus žodžiais, LMT atstovams, administruojantiems įvairius paramos mokslui projektus ir samdantiems užsienio ekspertus tiems projektams vertinti, užsienio švietimo ekspertams nuolat tenka aiškinti, ką reiškia terminas „educology“: „Kai paaiškiname, kad tai yra „education science“ – sąvoka, vartojama visoje ES bei pasaulyje, jie sako: „Tada gerai.“ Bet paprastai Lietuvos edukologijos mokslininkų paraiškas užsienio mokslininkai vertina labai menkai ir jie negauna paramos prašomiems mokslo projektams finansuoti. Ir visai beviltiškai Lietuvos edukologai atrodo konkuruodami dėl kitos mūsų administruojamos priemonės – „Global grants“, skirtos aukščiausio lygio mokslininkams. Tiesa, vienu metu jie masiškai, tarsi kieno paliepti, teikė paraiškas šiai visuotinei dotacijai gauti, bet nieko nelaimėjo.“
Pasak LMT pirmininko, edukologijos elitas, konkuruodamas dėl mokslo stipendijų, yra visiškai nekonkurencingas ne tik su kitų sričių, bet ir su savo socialinių mokslų srities kitų krypčių mokslininkais – filosofais, sociologais ar psichologais.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-9-2013-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.