Dėl Lietuvos savivaldybių neveiklumo arba įtartinų interesų skirtingų savivaldybių gyventojai už atliekų išvežimą permoka po 300–900 tūkst. Lt per metus.
Nuo tada, kai šiukšlių išvežimo verslas Italijos mafijai sukrovė didžiulius turtus ir pelnė žinomumą visame pasaulyje, tik trumparegiai ar neišmanėliai niekina šią pelningą verslo sritį. Kita vertus, nuo tada, kai mafija čia įkėlė koją, šiai sričiai įvairiose šalyse dažnai prikišamas skaidrumo bei sąžiningos konkurencijos trūkumas.
Ne išimtis ir Lietuvos atliekų tvarkymo rinka, kurios dalyviai pripažįsta: skaidrumo čia itin trūksta. Šiandien Lietuvoje rasime ne vieną savivaldybę, kurioje paslaugas gyventojams teikia ne viešųjų pirkimų konkurso būdu geriausias sąlygas pasiūliusi bendrovė, bet proteguojama savivaldybės įmonė arba pagal laikinąją sutartį dirbantis tiekėjas, kurio laikinumo statusas tęsiasi dvejus, trejus ar net penkerius metus. Mat viešųjų pirkimų konkursai šiose savivaldybėse įstrigę teismuose arba vilkinami, o jeigu konkursas dėl kokių nors priežasčių neįvyksta, paslaugas toliau teikia ta pati įmonė kaip ir anksčiau.
Labiausiai dėl tokių schemų nukenčia vartotojai, kurie neturi galimybės mokėti už atliekų išvežimą konkurencingą kainą. Atliekų tvarkymo rinkoje dirbančios įmonės „VSA Vilnius“ specialistai, palyginę viešųjų pirkimų konkursus laimėjusių ir pagal laikinąsias sutartis dirbančių atliekų vežėjų įkainius, apskaičiavo, kad nesąžiningai konkursus rengusios savivaldybės priverčia gyventojus už atliekų išvežimą permokėti po 300–900 tūkst. Lt per metus. Pavyzdžiui, Trakų rajone galimas gyventojų nuostolis dėl savivaldybės neveiklumo per metus galėtų siekti 667–877 tūkst., Šilutės rajone – 280–560 tūkst., Šiaulių mieste – 855 tūkst. Lt. Turint omenyje, kad konkursai neįvyksta kelerius metus ir tiek laiko galioja laikinosios sutartys, susidaro milijoninės sumos.
„Tai mūsų subjektyvus vertinimas, apskaičiuotas pagal tai, kokias matėme tendencijas vykstant konkursams. Tarkime, Klaipėdos mieste konkursas, kurį Klaipėdos rajono atliekų tvarkymo centras (KRATC) paskelbė 2008 m., iki šiol įstrigęs teismuose. Tuomet KRATC nusprendė laikinai pratęsti sutartį su tuometiniu vežėju „Specialusis autotransportas“. Šis „laikinumas“ tęsiasi jau penkerius metus. Mūsų skaičiavimais, gyventojų nuostolis dėl tokio neveiklumo siekia 9,6 mln. Lt per penkerius metus. Tokia suma susidaro, nes dabartinis vežėjas teikia paslaugas už 110 Lt/t, o tikėtina konkursinė kaina būtų apie 80 Lt/t. Bent jau taip galime spręsti iš neseniai įvykusio konkurso Šiaulių miesto savivaldybėje, kuriame pasiūlyta mažiausia šiukšlių vežimo kaina yra 83,34 Lt/t“, – skaičiuoja „VSA Vilniaus“ direktorė Jurgita Petrauskienė.
Problemas, kai atliekų išvežimo konkursai vilkinami ar iš viso neskelbiami, patvirtina ir kiti rinkos dalyviai. „Taip, ir mes susiduriame su tokia praktika, tačiau ji egzistuoja ne tik atliekų tvarkymo srityje. Tai bendra viešųjų pirkimų procesuose nusistovėjusi ydinga praktika“, – pritaria „Ekonovus“ direktorius Rolandas Rutėnas.
Savivaldybės proteguoja savas įmones
Konkursai, kurie užtikrintų sąžiningą konkurenciją verslo įmonėms ir geriausią kainą gyventojams, Lietuvos savivaldybėse neįvyksta dėl dviejų priežasčių. Pirmąja rinkos dalyviai laiko tai, kad neretai savivaldybės proteguoja savas įmones, sudarydamos joms išskirtines sąlygas vežti šiukšles be jokio konkurso.
Tokių pavyzdžių dirbantieji ar dirbusieji šioje srityje vardija ne vieną. Buvęs atliekų tvarkymo įmonių grupės „Tönsmeier“ (vėliau pasivadinusios „Ekonovus“) direktorius Robertas Notkus tvirtina, kad vienas seniausių ir ryškiausių tokių pavyzdžių – „Kauno švara“, kuriai Kauno savivaldybė patikėjusi atliekų išvežimą. „Savivaldybės globa šios įmonės atžvilgiu jaučiama ypač. Su „Kauno švara“ bylinėjomės penkerius metus, ji pralaimėjo, bet niekas nepasikeitė“, – prisimena R.Notkus. Pasak jo, neretai tose įmonėse šiltas vieteles randa buvę savivaldybės klerkai.
Įmonės „Atliekų tvarkymo tarnyba“ direktoriaus pavaduotojas Sigitas Petkevičius pateikia ir daugiau pavyzdžių: štai Vilniaus rajone įvesta rinkliava, bet konkursas nepaskelbtas, o atliekas tiesiog pavesta tvarkyti savivaldybės įmonėms „Nemenčinės komunalininkas“ ir „Nemėžio komunalininkas“. Konkurencijos taryba pripažino, kad šis savivaldybės sprendimas pažeidžia Konkurencijos įstatymą, tačiau minėti vežėjai ir toliau tvarko atliekas Vilniaus rajone.
„Mes, Vilniaus atliekų vežėjai, iš Vilniaus rajono turėjome pasitraukti, nes savivaldybė šiukšlių išvežimą paskyrė savoms įmonėms. Toks sprendimas neteisėtas, nes nebuvo konkurso. Beje, nuo Naujųjų metų panašią rinkliavą planuojama įvesti ir Šalčininkų rajone, bet apie jokį konkursą taip pat negirdėjome“, – tvirtina S.Petkevičius.
Panevezyje taip pat neturime pasirinkimo naudojomes privacia imone,bet gavome lapelius,kad aptarnaus ti Panevezio savivaldybes imone.
mūsų rajoną aptarnauja ecoservice. Nežinau kaip kiti, o aš patenkintas…
gruzo išvežimas netgi pigesnis, nei paprastu siuskliu…