2010 Kovo 22

Jaunoji karta

Į operos pasaulį atnešami nauji vėjai

veidas.lt

opera
Rudenį, Nacionaliniam operos ir baleto teatrui surengus tradicinį operos kritikų seminarą, kone daugiausiai gaivių vėjų į diskusijas įnešė keli “Naujosios operos akcijai” priklausantys jaunuoliai. Kol kritikai teoriškai spėliojo, kodėl lietuvių rašomos operos dešimtmečiais stokoja emocingumo ir naujų siužetų, jie galėjo pasidalyti savo patirtimi, įgyta mėginant nūdienos gyvenimui prikelti sustabarėjusią klasikinio žanro formą.

Vasaros kursai Kražiuose

Muzikos ir teatro akademijoje gimęs judėjimas “Naujosios dramos akcija” (NOA) skatina jaunuosius libretų autorius, kompozitorius, režisierius ir atlikėjus suvienyti jėgas operai. Vasarą Kražiuose rengiami netgi specialūs kūrybiniai kursai, kuriuose užsimezga įdomių sumanymų. “Pernai Kražių M.K.Sarbievijaus kultūros centre vokalistai turėjo progos padirbėti su profesoriumi Vladimiru Prudnikovu, kompozitoriai – su Mindaugu Urbaičiu. Ten atsiribojame nuo civilizacijos ir galvojame tik apie operas. Keleto kūrinių, kuriuos pristatysime žiūrovams festivalyje, idėjos parsivežtos būtent iš Kražių”, – pasakoja vienas “Naujosios operos akcijos” iniciatorių, solistas ir kompozitorius Jonas Sakalauskas.
Šis NOA festivalis, kuriame jaunimas rodo vilniečiams savo sukurtas operas, jau trečias. Ar pora metų pastangų davė progreso vaisių? “Žinoma, – neabejoja J.Sakalauskas. – Juk dabar daugelis mūsų kuria nebe po pirmą, o po antrą ar trečią savo operą, tad mokomės iš ankstesnių klaidų. Gerokai išsiplėtė žanro rėmai: festivalyje turim ir šokio, ir kino, ir draminių operų. O ir trumpametražėmis, kaip ankstesniuose festivaliuose, daugelio mūsų operų vadinti nebeišeina: pagal apimtį jos – “pilno metražo” kūriniai”.

Šamanės ir džiokeriai

Festivalį pradės amerikiečių kompozitoriaus, turinčio lietuviškų giminės šaknų, Charleso Halkos opera “Julius”, kurioje pasakojama “dipukų” šeimos, paliekančios gimtinę prieš sovietų sugrįžimą, istorija. Pagrindinio herojaus prototipas – paties kompozitoriaus senelis.

O štai operos “No Ai Di” (išvertus iš samių kalbos – “šamanė”) sumanymas gimė apsilankius Suomijos šiaurėje, senuosius tikėjimus išsaugojusios samių tautos krašte. Šiuolaikinė muzika kūrinyje susipina su samių folkloro skambesiu.
Animacinė opera “Kliudžiau” perkuria garsųjį Jono Biliūno siužetą: mergaitė, įnikusi į kompiuterinius žaidimus, pyktį dėl nesėkmių išlieja ant pasipainiojusios alkanos katytės. O “Džiokerį” J.Sakalauskas vadina monospektaklių diptiko, kurį pradėjo opera “Izadora”, antrąja dalimi. “Tai detektyvinė istorija apie silpną žmogų, norintį, bet nepajėgiantį aplinkybių keisti. Bus netgi žmogžudystė. Režisierius Agnius Jankevičius kelia daug aktorinių užduočių, todėl teks pabūti dramos aktoriaus kailyje”, – neslepia J.Sakalauskas.

Tuo tarpu šeimos su vaikais kviečiamos apsilankyti populiarias operų arijas vaizduojančių prancūzų animatorių filmukų seansuose. Kino gerbėjai turės progą išvysti, kaip šiuolaikinės muzikos klasikas Philipas Glassas “patobulino” Jeano Cocteau 1946 m. sukurto filmo “Gražuolė ir pabaisa” garso takelį.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...