Svetlana Kauzonienė
Kiek pastaraisiais metais buvo vykdoma gabiems ir talentingiems vaikams atpažinti ir jų gebėjimams puoselėti skirtų programų? To “Veidas” pasiteiravo naują projektą, skirtą gabiesiems, kuruojančios švietimo ir mokslo viceministrės Svetlanos Kauzonienės.
S.K.: Iš beveik 4,9 mln. Lt ES struktūrinių fondų paramos lėšų buvo vykdoma keletas projektų. Pirmasis ES struktūrinių fondų lėšomis finansuotas projektas vadinosi „Standartizuoti Lietuvai instrumentai specialistams gabių (12–16 metų amžiaus) vaikų atpažinimui”. Šį projektą vykdę mokslininkai, remdamiesi Berlyno intelekto struktūros testu vaikams ir piešimo testu kūrybiškam mąstymui, parengė standartizuotą Lietuvos gabių vaikų atpažinimo testą. Vėliau pedagoginių bei psichologinių tarnybų ir mokyklų psichologai buvo apmokyti, kaip taikyti šiuos testus.
Be to, iš ES struktūrinių fondų lėšų buvo įgyvendintas gabių ir talentingų pradinukų atpažinimo ir ugdymo projektas, parengtas metodinis leidinys, skirtas pradinių klasių mokytojams dirbti su gabiais vaikais, taip pat sukurtas gabių vaikų ugdymo modelis, tinkamas visoms Lietuvos bendrojo ugdymo mokykloms, skirtas darbui su gabiais 9–12 klasių mokiniais, ir parengtos aštuonių skirtingų mokomųjų dalykų priemonės bei gairės.
VEIDAS: Ar ankstesnių projektų rezultatai jus tenkina?
S.K.: Džiaugiamės universitetų mokslininkų įsitraukimu. Tačiau tenka pripažinti, kad gabių vaikų ugdymo situacija nėra tokia gera, kokios norėtume. Mokytojams stinga kompetencijų atpažinti ir ugdyti gabius vaikus; pradinėje mokykloje vyrauja į vidutinių gebėjimų ugdymą orientuotos mokymo strategijos ir metodai, stinga gebėjimų individualizuoti, parinkti ar kurti gabiam vaikui tinkamą ugdymo turinį.
VEIDAS: Kokių naujovių galime tikėtis, kai bus įgyvendintas naujas gabių vaikų atpažinimo ir ugdymo projektas?
S.K.: Ilgą laiką Lietuvoje didesnis dėmesys buvo skiriamas tik vaikams, talentingiems meno ir sporto srityse. Mokslui gabūs vaikai buvo pamiršti. Šiandien jau yra suformuota tinkama talentingų vaikų ugdymo tradicija, skiriamas reikiamas finansavimas. Tad per artimiausius dvejus metus norime didesnį dėmesį skirti mokslui gabių vaikų paieškai, jų atpažinimui ir tinkamam ugdymui.
VEIDAS: Kaip šiandien Lietuvoje ugdomi pagal ankstesnes programas atpažinti gabūs pradinukai, progimnazistai, gimnazistai?
S.K.: Tenka pripažinti, kad teisinė bazė kol kas neįpareigoja pedagogų dirbti su gabiais vaikais. Tad tolesnis darbas priklauso nuo mokyklų, mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų iniciatyvos bei darbo.
Išmirštančioje tautoje vaikai tebeskirstomi į gabius ir antrarūšius. Tai bent! Ir taip pat į paliekamus užribyje trečiarūšius- girtuoklių, visuomenėje neįsitvirtinusių, varguolių. Kas tokias schemas išgalvoja? Ar per 25 laivės metų totalitarinės santvarkos tvaikas dar neišgaravo iš pedagogų bendruomenės? Ar rūšiavimu gal labai suinteresuotos kokios organizacijos, pripratę laikytis šešėlyje, kad susirinktų būsimus savo narius ir rėmėjus? Piliečiai, turime veikti išvien, kad šitos nesamonės baigtųsi. Lietuvai- kiekvienas vaikas yra aukso vertės ir į kiekvieną turi būti investuojama. Kiekvienas pats ras savo gyvenimą ir grąžins su kaupu, kas į jį įdėta.
Pritariu, kad gabiems vaikams būtų skiriama daugiau dėmesio.
Tai reikalinga demokratinei valstybei. Mes, piliečiai, turime kurti savo valstybę visi ir kiekvienas turi tiek jai duoti, kiek jis sugeba. Tada būsime viena šeima ir nereikės kiekvienam atskirai galvoti, kaip išgyventi. Juk ir šeimos tos išgyvena, kurių tėvai nekonkuruoja, o galvoja apie šeimos gerovę. Kalbu apie idialios Valstybės kūrimą. Kai kiekvienas žmogus stengsis tobulėti, kiek jis sugebės, bus lengviau visai tautai. O gabiais vaikais reikia pasirūpinti, nes ir atsakomybė jų būtų didesnė.
5 mln. litų išleido tam, kad atpažintų gabius vaikus… Tuomet prireiks dar 100 mln. litų, kad sugalvotų, ką su jais veikt Nieko nesakau, šaunu, kad kažką daro, tačiau reikia apgalvotai daryti. Nors kaip pastebėjau čia viskas gerai apgalvota, labai gerai apgalvota… Beje, Šiaulių savivaldybė visada “gerai” apdovanoja gabius vaikus. Už keturių olimpiadų laimėjimą gauni puodelį, o už keturių šimtukų gavimą negauni nieko Nejaugi tikrai tiek pinigų reikėjo, kad tiktai atpažintų tuos vaikus pagal “specialius” testus? Gabus yra tas, kuris dirba, o ne tas, kuris gimsta gabus… Toliau sėkmės ieškant gimusių “stebuklų”
Bjauru yra rūšiuoti, segreguoti. Kiekvienas žmogus kažką sugeba, tik kiekvienas savaip. Tad ir reikia galvoti, kaip tai maksimaliai išplėtoti. Remti ir rūpintis reikia kiekvienu! Visuomenė negali būti skirstoma į “elitą” ir “šiukšles”. Jau ir taip per didelė atskirtis Lietuvoje, per didelis visuomenės susipriešinimas(iš čia – pavydas, nepasitenkinimas, savižudybės ir žmogžudystės!) O čia dar nuo mažų dienų ta atskirtis bus pabrėžiama! Niekas nesako, kad nereikia pastebėti ir rūpintis gabiaisiais. Bet tam nereikia atrinkinėti ir rūšiuoti. Pakanka individualizuoti, personalizuoti darbą mokykloje. Padėti kiekvienam vaikui “išskleisti” gerąsias savo savybes. O tam daug investicijų nereikia – reikia tik nusiteikimo ir noro.
Gerbiami ponai ar ponios, nežinau, kas slypi po Jūsų pasivadinimais, bet Jūs eilinį kartą bandote viską suvelti ir iškreipti. Na, pamėginkite išeiti ir paprotestuoti, kad tamstos nesate šalies prezidentai, premjerai ar ministeriai. Manau, suprantate, kad visi tik pasijuoktų iš Jūsų nesavikritiškumo. Derja, kad ir kaip gerai galvotume apie save, bet nevisi galime būti valstybių vadovai, Vyriausybių vadovai ar ministrai, pagaliau didelių įmonių bosai. Kiekvienam savo kelias. Taigi, apie tai ir kala ŠMM, ne apie segregaciją, o apie pagalbą – tiek vaikams iš alkoholikų šeimų, tiek ir iš viduriniojo sluoksnio, kurie negali savo vaikams nusamdyti tiek korepetitorių, kiek patys turtingiausi. Juk kas šiandien mokosi prestižiškiausiose mokyklose? Tikrai ne gabiausi vaikai. O turtintgiausių tėvų, kuriems korepetitoriai nuo pirmos klasės krečia mokslus į galvą. Deja, kaip akcentuoja psichologai, gabiausi vaikai dažnai būna trejetukininkai. Tai yra neatskleidžia savo gabumų, nes jų tėvai neturi tiek finansinių pajėgumų. Apie tai šneka. Todėl liaukitės kalbėję apie segregaciją. Visame pasaulyje siekiama padėti gabiems vaikas. Tai Jūsų šnekos didina protų nutekėjimą, kai gabiausius vaikus 10 – 11 kl. sumedžioja protų medžiotojai iš užsienio šalių, pasiūlo jiems geras studijų sąlygas, vėliau darbą ir jie niekados nebegrįžta. Jie kuria gerovę kitiems. O mus valdo trejetukininkai, užtat taip ir murdomės. Šaunuolis ŠMMinistras. Užtat, kad ne trejetukininkas buvo, o profesorius, medikas. Ministre, nepasiduokite provokatoriams.
Mano vardas yra Mis Viktorija
Mačiau jūsų profilį dabar ir pasiimti susidomėjimą draugus pasidalinti svarbią diskusiją su jumis, kreipkitės man laišką
(elliotvictoria60@yahoo.co.uk) už
vaizdas geras