2011 Sausio 21

Lietuviškas kinas

Ką šiemet mums parodys Lietuvos kino kūrėjai

veidas.lt

"Veido" archyvas

Tigriškai suriaumojusiais 2010-aisiais Lietuvos komercinio repertuaro filmus aplankė 2,62 mln. žiūrovų. Tik 122,1 tūkst. iš jų rinkosi nacionalinio kino seansus, o tai sudaro vos 4,66 proc. bendros auditorijos.

Apibendrinant kuklius skaičius svarbu prisiminti, kad sėkmingiausią rezultatą pasiekė už privačių rėmėjų pinigus ir neįtikėtinai taupų biudžetą sukurta juodojo humoro komedija “Zero 2″. Tai kol kas vienintelis lietuviškas filmas, sugrąžinęs investuotas lėšas ir uždirbęs pelno.

O Lietuvos kultūros ministerijos dosniai finansuoti kūriniai patyrė fiasko arba iš viso nepasirodė ekranuose – vadinasi, neįvykdė esminių sutarties sąlygų. Ne komercinio kino sąvoka apsukriai žongliruojantys ir rezultatais beveik nesirūpinantys prodiuseriai vėl suorganizavo nedidelei auditorijai įdomius filmus ir didžiąją dalį mokesčių mokėtojų pinigų išsimokėjo pavydėtinai solidžiais komerciniais atlyginimais.

Aborigeno slėpynės

Teoriškai nagrinėjant būsimų lietuviškų premjerų sąrašą norisi džiūgauti ir sveikinti vis aktyviau į nacionalinio kino rinką besibraunantį jaunimą. Drąsiai maištaujantys, progresyviai mąstantys ir rimtą konkurenciją ministerijos išlaikytiniams sėjantys autoriai nesimėto reklaminiais manifestų pažadais ir ruošiasi nustebinti netikėtomis staigmenomis.

Bet pirmiausia turime sulaukti jau finansuotų filmų ataskaitų. Paradoksaliai satrodo keista situacija, kad Berlyno kino festivalyje garbingai sudalyvavęs, tris “Sidabrines gerves” priglaudęs, Talino kino festivalyje “Juodosios naktys” geriausiu Baltijos šalių filmu pripažintas ir jau į Prancūzijos kino teatrus išleistas trileris “Eurazijos aborigenas” iki šiol vis dar nerado vietos Lietuvos kino teatruose.

Režisierius Šarūnas Bartas iš tiesų stipriau gerbiamas užsienyje, o namie vis dar lieka deramai neįvertintas, bet dėl to tikriausiai reikėtų priekaištauti atsainiai dirbančiai prodiuserei. “Eurazijos aborigeno” artimiausia ateitis vis dar lieka neaiški, nors prodiuserė mėgina ieškoti prieglobsčio platinimo kompanijoje “Garsų pasaulio įrašai” ir nedovanotinai uždelstą filmo pristatymą visuomenei planuoja pavasarį.

Vėjai kišenėse

Dar gūdesnė nežinia gaubia jau penktus metus “užbaiginėjamą” Audriaus Juzėno istorinę dramą “Ekskursantė”, kurios tematinis aktualumas jau senokai išgaravo. Bet Ramūno Greičiaus nufilmuotas kūrinys tikrai galėtų būti pastebėtas Lietuvos repertuaruose dėl jame dalyvaujančių užsienio kino įžymybių iš Rusijos Sergejaus Garmašo, Raisos Riazanovos, Italijoje gyvenančios Ksenijos Rapoport. Galimų investuotojų Taline asmeniškai ieškojęs režisierius neslepia, kad darbai yra sustoję dėl lėšų stygiaus, ir realių vilčių susirasti reikiamų pinigų nesama.

Trijų didžiųjų laukiamiausių filmų likimas taip pat yra pakibęs ore. Kol kas tik nuotykių epo “Tadas Blinda. Pradžia” prodiuseris Žilvinas Naujokas išdrįso viešai pranešti, kad vasario 16-ąją planuota nacionalinė premjera atidedama iki ankstyvo rudens. Gruodį baigto filmuoti Kristinos Buožytės fantastinio psichologinio trilerio “Aurora” ir mūsų veterano Algimanto Puipos dramos “Miegančių drugelių tvirtovė” prodiuseriai tikina, kad teoriškai galėtų suspėti su premjeromis dar šiemet, bet nežada būtinai skubėti. Daug kas priklausys nuo finansinės paramos.

Režisierius Donatas Ulvydas praėjusią vasarą nufilmavo medžiagos, kurios būtų užtekę beveik pustrečios valandos kūriniui. Rudenį jis pamažu sutrumpėjo iki dviejų valandų, o vėliau azartą pasikinkęs režisierius nepabijojo “Tado Blindos” dar labiau apkarpyti, atsisakyti kelių kokybiškų scenų ir sulipdyti dinamiškesnį reginį. Dabartinės naujausios versijos filmas trunka apie 105 minutes be finalinių titrų.

Jurga sugrįžta drugeliais

Palanki trukmė leistų planuoti daugiau seansų. “Tadas Blinda” su Mantu Jankevičiumi, Agne Ditkovskyte, Tatjana Liutajeva, Dainiumi Kazlausku vilios plačią įvairaus amžiaus auditoriją, o ypač jaunąją kartą, kuri rečiau domisi lietuviškomis naujienomis.

A.Puipos “Miegančių drugelių tvirtovė” negali pasigirti visuomenei pažįstamais populiariais veidais, nes režisierius išsikėlė tikslą dirbti su kukliau žinomais, TV serialus aplenkusiais aktoriais (tai Giedrė Giedraitytė, Elzė Gudavičiūtė, Miglė Polikevičiūtė, Vytautas Blažys) ir pagrindinį vaidmenį patikėjo savo žmonai Janinai Lapinskaitei. Bet A.Puipą drąsiai galime krikštyti sėkmingiausiu vyresnės kartos režisieriumi: du jo pastarieji filmai “Nuodėmės užkalbėjimas” (61 tūkst. žiūrovų) ir “Dievų miškas” (71 tūkst. žiūrovų) kartu su “Zero 2″ puikuojasi lietuviškame geriausiųjų trejetuke.

Tad didelei auditorijai išgąsdinti ir pravirkdyti parašytą “Miegančių drugelių tvirtovę” rinksis režisieriui ištikimiausia auditorija ir rašytojos Jurgos Ivanauskaitės kūrybos gerbėjai. Filmo nacionalinė premjera apytikriai planuojama šviesaus atminimo rašytojos penkiasdešimtmečio jubiliejaus laikotarpiu, kai lapkritį visoje Lietuvoje bus organizuojami specialūs renginiai J.Ivanauskaitei atminti.

Tokios žinios reiškia, kad “Sidabrinės gervės” šiemet skrajos be minimalios intrigos ir vertinimo komisija galės be ilgesnių svarstymų apdovanoti Kristijono Vildžiūno istorinę dramą “Kai apkabinsiu tave”, kuri neturi nė vieno rimto konkurento ir objektyviai nusipelno titulų. Labai gaila, kad kokybiškam filmui nepasisekė sudominti Lietuvos žiūrovų ir prasimušti sienos bent jau į paralelinę Berlyno kino festivalio programą.

Minimalaus biudžeto naujienos

Valentino dienos proga mažesniuose kino teatruose pasirodys mažiau nei 10 tūkst. Lt kainavusi Donato Vaišnoro keistos meilės istorija “Myliu kulką tavo širdyje”. Sparčiai dirbantis be valdiškų pinigų ir drąsiai eksperimentuojantis režisierius (vos prieš metus jis išleido “Giedrę”) pats parašė aštrų scenarijų ir sukūrė pagrindinį vaidmenį. Turintis ką pasakyti ir asmenines tiesas įgarsinantis drąsus filmas nusipelno mūsų dėmesio vien dėl moralinės paramos D.Vaišnorui, kuris netrypčioja vietoje, nebijo eksperimentuoti, kuria, mokosi ir tobulėja. Atskiros pagarbos nusipelno ir profesionali aktorė Severija Janušauskaitė, jau ne pirmą kartą be honoraro vaidinanti jaunų režisierių filmuose.

“Youtube” interneto svetainėje netikėtai išniręs reklaminis klipas anonsuoja būrelio draugų sukurtą ir socialiniame tinkle “Facebook” reklamuojamą partizaninę komediją “Parodyk mane”, kurią pirmiausia repertuare ketina priglausti Kauno kino centras “Cinamon”.

Aštuoniolikmetė prodiuserė ir scenarijaus autorė Elvina Neverdauskaitė kartu su dar jaunesniu režisieriumi Domu Vilčinsku susiformulavo užduotį įrodyti, kad žiūrovams įdomiam kinui nebūtini pinigai. Pakanka didelio noro, motyvacijos ir jaunatviško užsispyrimo. Neprofesionalių autorių nulinio biužeto komedija nepiktybiškai ir ironiškai šaipysis iš trumpalaikės šlovės apsvaigintų tautiečių svajonių TV realybės šou užaugti žvaigždėmis.

Jaunimo iššūkiai

Vilniaus tarptautiniame kino festivalyje “Kino pavasaris” debiutuos 40 minučių trukmės filmas “Knygnešys”. Jis iliustruos spalvingą, ironišką ir pavojingą XIX a. Lietuvos gyvenimą, kai dėl spausdinto žodžio laisvės kovojo knygnešiai. Didžiosios Britanijos kūrybinių menų universitete (University of Creative Arts) studijuojantys režisierius Jonas Turkanas ir prodiuseris Paulius Juočeris subūrė be atlygio dirbusią aktorių ir filmavimo komandą, o honorarus mokėjo tik specifiniam techniniam personalui. Jie siekė, kad lengvai žiūrimas, įdomus ir prasmingas filmas būtų suprantamas jaunajai kartai. Po premjerinio seanso “Knygnešys” bus įkeltas į interneto platybes ir oficialiai platinamas nemokamai.

Dar ambicingesnius tikslus puoselėja Paryžiaus Vincennes Saint Denis universitete studijuojantis dvidešimtmetis režisierius ir scenaristas Romas Zabarauskas. Kino juostoje nufilmuotas ir skirtingus žanrus sumaišęs provokuojantis trumpametražis meilės trikampis “Pornomelodrama” taikosi praktiškai išbandyti Nepilnamečių apsaugos įstatymą, kurį pirmojo lietuviško filmo apie gėjus autorius laiko homofobišku. R.Zabarauskas, ironiškai pažvelgęs į nepatogias tiesas, išprovokuos prieštaringas reakcijas ir paskatins žiūrovų diskusijas. Šiuo metu “Pornomelodrama” jau galutinai sumontuota ir laukia Berlyno kino festivalio verdikto.

Su jaunais talentais aktyviai ir pagirtinai dirbanti prodiuserė Dagnė Vildžiūnaitė bent jau iki vasaros ketina į kino teatrus išleisti LMTA studentų Linos Lužytės ir Marato Sargysiano baigiamuosius darbus. Žiūrovams ir profesionalams patikusiais trumpametražiais filmais pasižymėję režisieriai nusprendė išbandyti save dokumentikos srityje. Lina su “Pasakų miestu” išvyko stebėti Baltarusijos miesto Žlobino gyventojų nelegaliai plėtojamo pliušinių žaislų siuvimo verslo, o Maratas filmui “Tėvas” atrado spalvingos biografijos nusikaltėlį, pinigų vagišių ir lėktuvo grobiką Vidą Zenoną Antonovą, kuris 20 metų praleido penkiolikoje kalėjimų, o dabar rūpestingai augina 11 vaikų šeimą ir susilaukė dviejų anūkų.

Welcome!

Naujus Lietuvos pajamingiausio ir lankomiausio filmo rekordus įmūrijęs Emilis Vėlyvis jau užbaigė chuliganiškos veiksmo komedijos kodiniu pavadinimu “Welcome to Lithuania” scenarijų, renka biudžetą iš privačių rėmėjų ir gegužę arba birželį planuoja savo mėgstamiausių aktorių gaują sukviesti į pašėlusį filmavimo maratoną, kuriame dalyvaus mažiausiai keturi užsieniečiai legionieriai. Apšvarinę kazino vagišiai anglai svajoja pasprukti į Tailandą, bet dėl pypkę užtraukusio Islandijos ugnikalnio buvo priversti nusileisti Vilniuje ir susipažinti su išskirtiniais mūsiškais papročiais, pavojingomis meilėmis, šaudančiomis vestuvėmis, kitais tautiniais ypatumais. Sveiki atvykę į Lietuvą!

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...