Auklėjimas
Kai vaikas auklėjamas labai liberaliai, jam beveik viskas leidžiama – jis auga nesaugus, nes būtent ribos, taisyklės ir tam tikri susitarimai suteikia vaikui saugumo ir pasitikėjimo aplinka. Svarbiausia – kaip mes, tėvai, tas ribas ir taisykles taikome, kaip vaikus mokome laikytis susitarimų ir kaip vaikai turi atsakyti, jeigu susitarimus pažeidžia.
Kaip (ne)pasielgti tėvams
Taigi įprasta situacija: artėja vakaras, vaikui laikas ruoštis miegoti, bet prieš tai jis turi susitvarkyti savo žaislus. Tačiau mažius nerodo jokio noro tvarkytis, jis toliau žaidžia ir nekreipia dėmesio į tėvų raginimus paskubėti. Tai ką daryti tėvams?
Panaudoti fizinę bausmę – primušti diržu ar trinktelėti ranka per užpakalį, papurtyti vaiką, šiurkščiai pastumti, nusukti ausį ar pan. Šitą bausmę geriau išgyvendinti iš šeimos. Nes fizinis smurtas žemina vaiko savigarbą, skatina jo agresyvumą, kerštingumą, vaikas gali tapti baimingas, nerimastingas ir užsidaręs.
Pagąsdinti, pagrasinti – gąsdinti tuo pačiu diržu, grasinti, kad jeigu vaikas neklausys, jo tėvai nemylės, atiduos jį piktam dėdei, į vaikų namus, policijai ir pan. Šitą bausmę taip pat geriau užmiršti, nes vaikas gali pradėti bijoti būti paliktas, nemylimas, atstumtas. Be to, vaikai labai gerai suvokia, kad grasinimai lieka grasinimais, ir pradeda nepasitikėti tėvais.
Pažeminti ir panaudoti emocinį smurtą – pašiepti vaiką, ironizuoti, kritikuoti, įžeidinėti. Tai nieko gera neduos, vaikas į emocinį smurtą reaguoja labai panašiai kaip ir į fizinį, tai reiškia, kad naudojant šią bausmę žalojama vaiko asmenybė.
Derėtis, aiškinti, moralizuoti – veltis su vaiku į diskusijas, kodėl jis turi daryti taip ar kitaip, aiškinti apie elgesio normas, pamokslauti. Griebęsi šio drausminimo metodo irgi netoli nueisime, nes vaikas paprasčiausiai neklauso tokių išvedžiojimų, jis užsisklendžia savyje, kuo daugiau žodžių ištaria tėvai – tuo mažiau pageidautinų veiksmų atlieka vaikas.
Kažko neduoti, uždrausti – atsiimti atgal dovanas, neduoti arbatpinigių, neleisti vaikui išeiti pažaisti į lauką ar susitikti su draugais, žiūrėti televizoriaus ar pan. Šis metodas veiksmingas tik tada, jeigu uždraustas dalykas tiesiogiai siejasi su nusižengimu, kitu atveju vaikas jaučiasi atstumtas, įžeistas ir nemylimas.
Protingi tėvų žingsniai
Visi aprašyti būdai, kaip sudrausminti vaiką, yra labiau kenksmingi negu veiksmingi, tad ką daryti su žaislų susitvarkyti nenorinčiu vaiku? Psichologai siūlo naudoti loginių pasekmių metodą – t.y. būdą, kuris yra tiesioginė netinkamo elgesio pasekmė. Pvz., jei vaikas nenori tvarkytis žaislų, tuomet visi jo išmėtyti ir ne vietoje esantys žaislai bus sudėti į maišą ir jais vaikas negalės žaisti tam tikrą iš anksto sutartą laiką.
Taikant loginių pasekmių metodą reikėtų laikytis kelių principų:
Mokome pasitaisyti
Yra situacijų, kai vaikas turi pajusti, kad mums nepatinka jo elgesys. Tačiau jei mūsų reakcija priverčia vaiką pasijusti beverčiu ir nereikalingu, vadinasi, persistengėme ir tas kaltės bei savęs niekinimo jausmas gali padaryti žalos vaiko raidai. Tad labai svarbu ne tik parodyti vaikui nepasitenkinimą, bet ir tai, kaip jis gali ištaisyti savo elgesį. Supratęs, kad netinkamai pasielgė, vaikas vis vien turi jaustis gerbiamas, mylimas šeimos narys. Todėl sakykite, pvz.: “Aš labai pykstu! Atėmei iš mažylės barškutį ir ji dabar sriūbauja… Prašau sudominti, kad ji liautųsi!” (NE: “Pravirkdei mažylę, marš į savo kambarį!”) Arba: “Man pikta, nes susitarėme, jog tu išplausi indus, o randu kalną jų kriauklėje. Tikiuosi, kad viską sutvarkysi iki vakaro!” (NE: “Gali pamiršti apie rytojaus išvyką su draugais. Galbūt po to išmoksi laikytis duoto žodžio”.) Arba: “Labai pykstu, kad išpylei visą indų ploviklį. Jis – ne žaislas. Atsinešk skudurėlį ir kartu išvalysime, kol neišpėdavome po visus namus”. (NE: “Žiūrėk, ką pridirbai! Dabar turėsiu valyti. Šiandien tau – jokių filmukų.)
Kai nuolat siūlysime klaidą ištaisyti, mažylis suvoks, ko iš jo tikimasi, tuomet gal ir vėliau, kai netinkamai pasielgs jau suaugęs, jis negalvos, jog yra beviltiškas, o mąstys, kaip būtų galima problemą spręsti.