Rugsėjį pagaliau bus parodytas laukiamas lietuviškas filmas “Tadas Blinda. Pradžia”. Tai svarbiausias ne tik rudens sezono, bet 2011 metų kino įvykis.
Lietuvos kino industrijos žaidėjai kuo puikiausiai supranta, kad Europos krepšinio čempionato dienomis neverta žiūrovų vilioti į kiną. Beveik visus rugsėjo vakarus šalyje siautės masinė psichozė dėl antrosios nacionalinės religijos, kai arenas užpildys ir aplink televizorius nutūps net krepšiniu mažiau besidomintys piliečiai. Jeigu dar Lietuvos rinktinė sužais taip didvyriškai, kaip tikimasi, tai iki rugsėjo 18 d. nauji filmai niekam nerūpės. O po finalinio ir viltingai medalinio savaitgalio lietuviškų rekordų mušti išjos milžiniškais lūkesčiais pabalnotas Tadas Blinda.
Filmai, kurių visai negaila
Per tris pirmąsias rugsėjo savaites nesulauksime skambių premjerų, nes niekas nenori rizikuoti ir konkuruoti stipriais koziriais su krepšiniu. Tai bus palankus laikotarpis, kai platintojai galės išleisti filmus, kurių visai negaila, kuriems kitokiomis aplinkybėmis repertuare neatsirastų vietos arba kuriuos parodyti įpareigoja sutartys su Holivudo studijomis. Vienas tokių iš anksto nurašytų stebuklų yra komiksų trileris “Žaliasis žibintas”, kaitaliojęs starto datą bent tris kartus.
Užsienio kino kritikai negailestingai sumalė ir kitą rugsėjo premjerinį filmą “Laris Kraunas”, tiksliau, įtakingojo aktoriaus Tomo Hankso pastangas surežisuoti saldžią romantinę komediją apie kvalifikuoto bedarbio bandymą atrasti naują save… mokyklos suole.
Nenuostabu, kad rugsėjis Lietuvoje tiesiog nusėtas moteriškais filmais. O kas belieka? Romantinė komedija “Ir kaip ji viską suspėja?” akivaizdžiai baksnoja į sensacingo populiarumo TV serialą ir iš jo išmelžtą prabangią dilogiją “Seksas ir miestas”. Vėl Sarah Jessica Parker kitame mieste, su naujais vyrais ir kitu pavadinimu, bet vienodomis intrigomis, neblėstančiomis mintimis apie seksą, bandymais subalansuoti karjerą ir atsidavimą šeimai su kūniškais geismais. Pavadinę šią komediją “Seksas ir miestas 3″ tikrai nesuklysite, nes pamatysite tą patį.
Drąsūs ir romantiški Kanų gražumynai
Gegužę vykusio Kanų festivalio atgarsius skleis du ypatingi filmai. Darbščiam neurotiškam bambekliui Woody Allenui pasisekė sukurti, ko gero, smagiausią ir protingiausią komediją. Intelektualaus humoro, romantiškų jausmų ir bohemiškų nuotykių ekskursija “Vidurnaktis Paryžiuje” visais aspektais lenkia vasarį parodytą nevykusią dramediją “Kai tu sutiksi aukštą tamsiaplaukį” ir daugelį kitų jo kelioninių filmų. Režisierius tikisi, kad į seansus ateis ne tik meilės miestu susižavėję žmonės, bet ir literatūros, kino, dailės, muzikos, istorijos srityse pasikaustę žiūrovai. Norint pagauti W.Alleno subtilius paryžietiškus pokštus, naudinga žinoti kompozitoriaus Cole’o Porterio, režisieriaus Luiso Bunuelio, rašytojų Ernesto Hemingway’aus, F.Scotto Fitzgeraldo, dailininkų Salvadoro Dali, Pablo Picasso, poetės Gertrude Stein, kitų Paryžiuje gyvenusių menininkų asmeninio gyvenimo ir kūrybinės biografijos faktus.
Australų rašytojos Julios Leigh režisūrinis debiutas “Miegančioji gražuolė” daug sudėtingesnis, tamsesnis, šiurpesnis. Nepatogiai provokuojančioje erotinėje dramoje pinigų pritrūkusi žavi studentė sutinka dalyvauti iškrypėliškuose turtuolių ritualuose ir užmigti nuoga kelioms valandoms. Per tą laiką kambaryje užsidariusiems senukams leidžiama daryti, ką širdis geidžia, išskyrus lytinius santykius. Australė Emily Browning stebina drąsiu ir meditaciniu vaidmeniu. Šiame filme savotiškai susipina Davido Lyncho, Larso von Triero, Stanley Kubricko, Piero Paolo Pasolini, Gasparo Noe idėjos, bet režisierė palieka laisvę pačiam žiūrovui įsivaizduoti neparodytus (galbūt dar nepadoresnius) momentus.
Dovanos iš Venecijos ir Toronto
Smagu žinoti, kad Lietuvą taip greitai pasieks 2011 m. Venecijos ir Toronto kino festivaliuose debiutuosiantys filmai. Po krepšinio aistrų į kino teatrus laukiama sugrįžtant bebaimių, užgrūdintų ir sprogimų, šaudynių, gaudynių, kumštynių išsiilgusių vyrų. Būtent jiems skirtas nuožmus veiksmo trileris “Profesionalai” pagal britų kario, keliautojo, atradėjo, rašytojo sero Ranulpho Fienneso prieštaringą romaną “Plunksnuoti vyrai”. Autorius tvirtina, kad bestseleriu tapusioje 1991 m. knygoje pasakojama istorija paremta tikrais įvykiais ir asmeniniais išgyvenimais. Už sūnų mirtį keršijantis Arabijos šeichas pasamdo žudikus, kad šie nukautų keturis anglų specialiojo būrio karius. Penktoji auka neva turėjęs būti pats R.Fiennesas.
Galingi vyrukai Jasonas Stathamas, Robertas De Niro, Clive’as Owenas, stiprus ir skandalingas literatūrinis pagrindas, pliūpsnis adrenalino ir bondiško stiliaus klajonės per Australiją, Artimuosius Rytus bei Europą. Karinę karjerą baigęs jūrų pėstininkas grįžta iš užtarnautos pensijos, kad išgelbėtų savo mokytoją nuo naftos magnato keršto.
O štai pernai rimtai grasinęs baigti karjerą režisierius Stevenas Soderberghas pasigavo įkvėpimą ir atrado novatorišką žiūrovų gąsdinimo metodą. Fantastiniame trileryje “Užkratas” jis paskleidė mirtiną pandeminio gripo infekciją, kurios nepajėgia sustabdyti geriausi pasaulio medikai. Informacijos trūkumas, klaidingos išvados, baimė užsikrėsti, plintantis chaosas, masinė panika, vaistų pramonės bandymai pasipelnyti primins aktualias ir neseniai patirtas situacijas. Siekdamas autentiškumo režisierius konsultavosi su epidemijų kontrolės specialistais ir gydytojais, kad sustyguotų itin tikrovišką įvykių scenarijų pagal formulę “kas būtų, jeigu”.
Visi vaikai – pirmyn į kino aikštę
Jis komerciškai trumpas (vos 67 minutės), nuoširdus, linksmas, gražiai nupieštas, šauniai įgarsintas, pamokantis skaityti ir teisingai elgtis su raidėmis. Mažesniems vaikams skirta animacinė pasaka “Mikė Pūkuotukas” pradžiugins smagiu ir saldžiu nuotykiu šimtamylėje girioje, kurioje švelnaus proto meškiukas guodžia nuo ankstyvo ryto gurgiantį pilvą, ieško draugo asiliuko nulėpausio pamestos uodegos ir gelbėja paslaptingo miško monstriuko Grįšiaus pagrobtą berniuką Jonuką. Lietuviškų dialogų režisierius Andrius Rožickas leido sau laisvai perrašyti angliškus tekstus, įpūsti nostalgiškai prisimenamiems personažams tautiškumo (pavyzdžiui, drąsus tigras kalba švepluodamas) ir sąmojingai aranžuoti skambančias daineles. Girios bičiulių pokalbiai dažnai pereina į vieną surimuotą posmą arba ilgesnes dainas, kurias atlieka ne tik nematoma pasakotoja, bet ir visi herojai (paršiukas, pelėda, kengūra su kengūriuku, kiškis). Jeigu krepšiniu perkrautoje dienotvarkė vaikai reikalaus daugiau dėmesio, tai patartina išleisti juos į svečius pas Mikę Pūkuotuką (jį puikiai įgarsina Sigitas Jačėnas) su gardaus medaus aukso puodu.
Negalia – ne kliūtis, norėtų pasakyti įkvepiančio, optimistinio filmo visai šeimai “Bangų medžiotoja” kūrėjai. Banglenčių sportu rimčiau besidominčiai kruopelytei žmonių girdėtą tikrą istoriją nufilmavę prodiuseriai nė nesitikėjo, kad kūrinys sulauks didelio populiarumo. 18 mln. JAV dolerių kainavusi Bethany Hamilton išsigelbėjimo iš mirties gniaužtų drama lėtai, bet užtikrintai užšoko ant bangos ir vien JAV vandenyse atplukdė 44 mln. dolerių. Banglentininkų šeimoje užaugusi mergaitė puoselėjo gražias svajones gaudyti vėją banglente, kai ranką nukandęs ryklys pavertė jos pastangas kruvinu košmaru. Vis dėlto sužeista drąsuolė nepalūžo, išmoko laikyti lygsvarą viena ranka ir grįžo į vandenyną. Režisieriaus ir scenaristo filme ypač ryški religijos įtaka, nes neprarasti vilties, nepasiduoti tragedijomis ir remtis tikėjimu raginanti mergina nuolat pabrėžia artimą ryšį su Dievu.
Metų įvykis Nr. 1
Auksinis rugsėjis bus svarbus ne tik olimpinės svajonės siekiančiai Lietuvos rinktinei, bet ir permainų laukiančiam lietuviškam kinui. Pirmą kartą nepriklausomos Lietuvos istorijoje sulauksime gryno lietuviško komercinio reginio, kuris lygiai konkuruos su Holivudo statytiniais ir pretenduos į pelningiausio metų filmo titulą. Istorinis nuotykių epas “Tadas Blinda. Pradžia” išradingai anonsuojamas nuo pat sumanymo.
Visi privalome bent sykį nuo rugsėjo 23 d. ateiti palaikyti nacionalinio kino premjeros ir deramai įvertinti, ką pavyko padaryti ilgo metražo filmu debiutuojančiam režisieriui Donatui Ulvydui, pirmą kartą prodiusavusiam Žilvinui Naujokui, kruopščiai parašytiems vaidmenims taikliai atrinktų aktorių rinktinei, praėjusią vasarą draugiškai dirbusių ir ekrane nematomų talentingiausių kūrėjų kolektyvui, beveik metus prie garso montažo ir muzikos kompozicijų triūsiantiems Artūrui Pugačiauskui ir Kiprui Mašanauskui.
Filmas pasižymės naują kino žvaigždę įžiebiančiu Manto Jankavičiaus vaidmeniu, į savanaudiško niekdario mergišiaus kailį įsijautusio Dainiaus Kazlausko benefisu, pirmąsyk kartu vaidinusių mamos ir dukters Tatjanos Liutajevos ir Agnės Ditkovskytės duetu, stipriu Vilniaus mažojo teatro aktoriaus Jokūbo Bareikio pasirodymu.
Jie stengėsi sukurti geriausią įmanomą pramoginį filmą visai Lietuvai, kad žiūrovai ir sirgaliai turėtų kuo didžiuotis po Europos krepšinio čempionato, tikėtų tautinio kino stiprybe ir lauktų naujų lietuviškų premjerų. Nepabijokime išdidžiai pasakyti, kad “Tadas Blinda. Pradžia” yra ne tik rudens sezono, bet visų 2011 metų svarbiausias kino įvykis.
Tvarkaraštis
Rugsėjo 2 d.
“Zoologijos sodo prižiūrėtojas”
“Laris Kraunas”
“Mano liūdna meilės istorija”
Rugsėjo 9 d.
“Vidurnaktis Paryžiuje”
“Mikė Pūkuotukas”
“Draugo kailyje”
“Laimingasis Lukas”
Rugsėjo 16 d.
“Žaliasis žibintas 3D”
“Bangų medžiotoja”
“Ir kaip ji viską suspėja?”
Rugsėjo 23 d.
“Tadas Blinda. Pradžia”
Rugsėjo 30 d.
“Užkratas”
“Profesionalai”
“Miegančioji gražuolė”