Aukštojoje parfumerijoje kiekvienas aromatas yra meno kūrinys. Parfumeris kuria neskubėdamas. Kartais net po ilgos kūrybos kūrinys nėra pristatomas, nes taip nusprendžia kūrėjas. Menas reikalauja idėjos, meistriškumo, laiko ir tik tada savo eilės sulaukia komercija.
Komercinėje parfumerijoje dabar labai populiarus toks požiūris: turim sėkmingą aromatą, tad išleiskim kelias jo versijas – pakeitę vieną kitą sudėtinę dalį ir pavadinę šiek tiek kitaip. Aukštoji parfumerija yra vadinamoji aštuntoji meno rūšis, o komercinėje parfumerijoje vietos menui nebelieka.
Visiškai pritariu, kad kvepalai yra viena prieinamiausių prabangos rūšių. Įsigijęs madingus drabužius matai, kaip jie išeina iš mados. Įsigijus prabangius kvepalus gali būti, kad jų aromatas lydės visą gyvenimą kaip kvapi tam tikros gyvenimo atkarpos iliustracija. Galų gale kvepalai yra arčiau kūno nei apatiniai drabužiai. Aukštoji parfumerija suteikia galimybę meno kūrinius dėvėti ant odos ir būti apsuptam tikros prabangos kiekvieną dieną.
Kokios parfumerijos sudedamosios dalys šiuo metu brangiausios?
Agarmedis yra brangesnis už auksą. Dabar Trys Karaliai gimusiam kūdikėliui Jėzui tikriausiai neštų būtent agarmedžio. Vilkdalgiai, šafranas, kvapiosios dervos, inovatyvi sintetika, retųjų augalų ekstraktai – kiekviena sudėtinė dalis turi skirtingą kokybės lygį, skirtingus išgavimo ar sukūrimo būdus, todėl net ir, rodos, tos pačios sudėtinės dalies kaina gali skirtis keletą ar net keliasdešimt kartų.
Aukštosios parfumerijos reklamose nėra garsenybių veidų.
Komercinės parfumerijos tikslas – sukurti greitą pelną atnešančią svajonę pasitelkus garsų veidą. Aukštojoje parfumerijoje esmė yra kvapas, meistriškumas, idėja. Dažnai paėmęs aukštosios parfumerijos kvepalų buteliuką tu nieko apie jį nepasakysi išskyrus pavadinimą. Komercinė parfumerija skirta greitam vartojimui, aukštoji parfumerija keičia likimus. Kartais juokauju, kad jei vieną kartą gyvenime išėjai į aukštąją parfumeriją, sugrįžti nepavyks – gali nustoti kvepintis apskritai. Tai kur kas giliau. Gal tiktų palyginimas – greitos žinios apie aukštuomenę ir iškili knyga. Aukštoji parfumerija investuoja į produktą, o ne į reklamą. Komercinėje parfumerijoje didžiąją dalį kvepalų sukūrimo sąnaudų sudaro lėšos reklamai – žvaigždės šypsena per reklaminę kampaniją kainuoja.
Kaip rinktis aromatą legendą – kvapią dovaną sau artėjant gražiausioms metų šventėms?
Išsirinkti kvepalus, kurie patiktų ilgiau nei vieną dieną, irgi gana sunku. Visiems pažįstamas jausmas: naujieji kvepalai patinka vieną, antrą dieną, o kitą jau pradedi abejoti, ar nereikėjo rinktis antrųjų iš patikusių. Tai žmogiška ir natūralu. Mano nuomone, kvepalus reikia rinktis ir dovanoti sau. Man patinka idėja, kai žmogus sau Kalėdų proga tokią dovaną išsirenka ne paskutinę akimirką, bet galvodamas, kas jam svarbu buvo tais metais, kurie jau nueina, kas bus svarbu ateinančiais metais.
Neturėtų nutikti taip: visiems nupirkau, tada prisiminiau save ir akimirksniu apsidovanojau. Tegul tai būna metų finalo kvepalai, atspindintys poreikius, svajones. Juk pirkdami kvepalus mes renkamės ne kvapų skystį, o svajonę ir iliuziją. Kodėl nepasirūpinus savo refleksijomis: koks aš esu šiemet, ar esu laimingas žmogus, ir tebūnie tai išraiškingas aromatas, koreliuojantis su geriausiais jausmais.
Renkantis kvapą sau reikėtų atsižvelgti į pačiam užduotą klausimą: kodėl aš kvepinuosi? Ar tai darau dėl savęs, ar dėl kitų? Pasvarstyti apie tai, kas svarbu šiuo etapu, apie aplinką, kurioje būnu, ir leisti sau daugiau, nei leidžiu kitu metų laiku. Juk tai metų pabaiga – stebuklas.
O kvepalai irgi yra stebuklas. Vieno iškiliausių parfumerijos grandų Jeanas Claude’as Ellena yra sakęs: „Parfumeriai yra iliuzionistai: jie iš kelių sudedamųjų dalių sukuria aromatą-stebuklą.“ Kalėdos yra magija, kai galima sau leisti daugiau.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją internete http://www.veidas.lt/veidas-nr-49-2014-m arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.