Venecijos kino festivalis
2010 m. Venecijos kino festivalio konkursinėse gondolose vėl pritrūko vietos Baltijos šalių filmams.
Griežtos atrankos vedlio Marco Muellerio širdį suminkštinti šiemet mėgino net keli mūsiškiai kūriniai. Kristijonui Vildžiūnui, Mariui Martinsonui ir Emiliui Vėlyviui nepasisekė dėl pernelyg nuožmios konkurencijos su elitiniais autoriais. Festivaliui juos kviestis į programą strategiškai naudingiau, nes žinomi vardai lengvai privilioja milijonus akių ir garantuoja viso pasaulio spaudos dėmesį. Vis dėto ryškus lietuviškas spindulys karštojoje Lido saloje švies nuo Ingeborgos Dapkūnaitės asmenybės. Labiausiai užsienyje vertinama Lietuvos aktorė nusipelnė neeilinio pakvietimo į amerikiečių režisieriaus Quentino Tarantino pirmininkaujamą žiuri.
I.Dapkūnaitė – vienintelė moteris tarp žiuri narių
Būtent jie atidarys “Auksinio liūto” narvą. Geidžiamiausias Venecijos bienalės trofėjus bus išleistas į laisvę rugsėjo 11 d. Neeilinėse dvylikos dienų kino medžioklėse šiemet pasiryžo dalyvauti 22 režisieriai ir mažiausiai vienas nežinomasis, kurio asmenybę organizatoriai laikys paslaptimi iki festivalinio maratono starto. Visi tikisi stebuklo, kad filmo-siurprizo seansą okupuos laukiamiausias kultinio amerikiečo Terrence’o Malicko opusas “Gyvybės medis”.
Prieštaringiausiais gandais apipintą kūrinį iki paskutinės minutė tikėjosi pastverti Kanai, bet nuo visuomenės savanoriškai save izoliavęs ir viešumoje beveik nesirodantis drovusis veteranas nusprendė dar padirbėti montažinėje. Tik jis vienas nuspręs, kada jau trečius metus lipdomas mistiškiausias nuotykių epas pakvies žiūovus į kelionę per laiko zonas.
Amerikiečai plaukia prieš srovę
Kol kas lieka po kauliuką narstyti oficialiai paskelbtus konkursinius filmus. Daugiausiai kandidatų į “Auksinio liūto” medžioklę komandiruos JAV, kurioms po Kanų bado (konkuruojantis festivalis buvo pakvietęs tik vieną amerikietį) Venecijoje atstovaus net šeši režisieriai, bet nė vienas jų nepriklauso Holivudo sistemai.
Kino bienalės inauguraciniame pokylyje šoks stilingas psichologinis trileris “Juodoji gulbė” pagal laimės kūdikiu dažnai krikštijamo Darreno Arronofsky choreografiją. Prieš dvejus metus jis laimėjo pagrindinį Venecijos festivalio prizą su kritikų išliaupsintu ir Mickey Rourke’o aktorinę karjerą prikėlusiu “Imtynininku”. Naujausiame filme režisierius praskleis širmą nuo žiūrovams nematomų baleto šokėjų brutalių dvikovų “Gulbių ežero” repeticijų užkulisiuose.
Stipriais moteriškais vaidmenimis turėtų pasinaudoti charizmatiškojo Vincento Casselio treniruojamos prancūzaitė Natalie Portman ir Holivude jau įsitvirtinusi ukrainietė Mila Kunis.
Apdovanojimų ekspertai iš anksto prognozuoja realią tikimybę prasibrauti į “Oscaro” nominaciją “Lūšnynų milijonieriaus” numylėtai gražuolei Freidai Pinto iš Indijos. Ekscentriškojo dailininko Juliano Schnabelio (“Skafandras ir drugelis”) režisuotoje biografinėje dramoje “Miralė” ji įkūnijo bebaimę palestiniečų aktyvistę Hind Husseini, kuri 1948 m. besikuriant Izraelio valstybei mėgino įsteigti pirmą vaikų prieglaudą Palestinoje.
Kritikai nekantriai lauks maištingojo aktoriaus Vincento Gallo sugrįžimo į režisūrą su gražiai pavadinta poetiška drama “Vandenyje užrašyti pažadai” apie nepagydoma liga sergančios merginos dienas. Prieš septynerius metus jo skandalingasis filmas “Rudasis triušis” buvo griausmingai nušvilptas Kanuose, o režisierius įsivėlė į karštakošišką konfliktą su garsiausiu amerikiečų kritiku Rogeriu Ebertu, apdovanojusiu kūrinį blogiausio visų laikų Kanų festivalio filmo titulu.
Broliai kartu
Nekonkursinėje programoje įdomių susitikimų žada brolių Affleckų duetas ir netikėtą staigmeną supakavęs Martinas Scorsese. Jis pats negalės atvykti į Veneciją dėl prasidėjusių filmavimo darbų ir patikėjo kolegai pristatyti dokumentinį portretą “Laiškas Elia’i” apie legendinį amerikiečių režisierių Elią Kazaną. Režisūroje debiutuojantis ir “Volpi” taurę už pasirodymą vesterne “Džesio Džeimso nužudymas” gavęs aktorius Casey Affleckas taikysis parsivežti namo “Ateities liūtą” už geriausią pirmąjį filmą su improvizuotu dokumentiniu detektyvu “Aš vis dar ča: pradingę Joaquino Phoenixo metai” apie populiarųjį aktorių Joaquiną Phoenixą, kuris po “Tarp dviejų meilužių” pareiškė pasauliui, kad daugiau niekuomet nevaidins kine, ir pasišalino iš viešumos nežinoma kryptimi.
2006 m. geriausiu aktoriumi Venecijoje pripažintas Casey vyresnysis brolis Benas Affleckas iššaus kriminalinės dramos “Miestas” kulkas. Šis filmas apie Bostono nusikalstamą pasaulį spalį užsuks į Lietuvos komercinį repertuarą, kuriame jau Venecijos kino festivalio dienomis viešės skerdynių ir muštynių trileris “Mačtė”.
Ištikimiausias Q.Tarantino bičiulis Robertas Rodriguezas turės garbės rugsėjo 1 d. pradėti naktinę festivalio programą “Venecija vidurnaktį” ir atplaukti į Lido salą su aktorių desantu – Danny Trejo, Robertu de Niro, Stevenu Seagalu, Jessica Alba bei Michelle Rodriguez.
Žanrų mišrainė
Atrodo, kad ilgiausiai meno vadovo poste per Venecijos festivalio istoriją išsilaikęs M.Muelleris (jis pradeda septintąją ištisinę kadenciją) visą festivalio programą dėliojo pagal žiuri prezidento Q.Tarantino skonį. Bienalės konkurse dar niekuomet nebuvo tiek daug žanrinio kino. Intelektualios pramogos saldėsiais dalysis ispanas Alexas de la Iglesia su stilingai sukonstruota komiška karine drama “Liūdna baladė trimitui” apie cirko klounų meilės trikampį svarbiausių Ispanijai istorinių įvykių peizaže, Honkongo veiksmo trilerių veteranas Tsui Harkas su mistifikuota šaudykline gaudykle “Detektyvė Dy ir Ugnies fantomo paslaptis” ir be poilsio filmus kepančio japonų darbštuolio Takashi Miike samurajiškas veiksmo trileris su kardais “13 žudikų”. Dar vienas kultinio režisieriaus komiksinis superherojinis kūrinys “Zebramenas 2: Zebros miesto ataka” papuoš “Venecijos vidurnakčio” programą.
Už konkurso ribų auditorijos pojūčius tikrins keturi erdviniai 3D reginiai iš Japonijos, Italijos, Honkongo ir Kinijos. Kungfu karaliaus Bruce’o Lee 70-mečio jubiliejaus proga pirmąją festivalio dieną kautynes inicijuos Andy Lau Rytų kovos menų atrakcionas “Kumščio legenda: Čno Ženo sugrįžimas”. Pagarbą Azijos regiono kinui vainikuos tikrai užtarnauto “Auksinio liūto” už gyvenimo ir karjeros laimėjimus įteikimas Honkongo meistrui Johnui Woo (“Kulka galvoje”, “Geresnis rytojus”, “Dviveidžiai”, “Neįmanoma misija 2″, “Operacija “Lūžusi strėlė, “Judantis taikinys”). Jis atvažiuos ne tik prizo atsiimti, bet ir surengs 36-ojo veiksmo trilerio “Samdomų žudikų valdžia” pasaulinę premjerą.
Jauniausias sąstatas
Ypatingas 67-ojo Venecijos festivalio išskirtinumas – jaunojo kino triumfas. Anonsuodamas konkursinį sąrašą M.Muelleris džiaugėsi, kad dar niekuomet bienalė neturėjo tokio jaunatviško režisierių amžiaus vidurkio – 47. Svarbiausia, kad beveik visi jaunosios kartos autoriai nėra naujokai ir jau spėjo įrodyti savo vertę ankstesniais filmais.
Kas gi nenorės pamatyti madingojo prancūzo Francois Ozono žaismingos komedijos “Vaza” su neprilygstamai žvaigždingu Catherine Deneuve ir Gerard’o Depardieu duetu? Benito Mussolini laikus menančias senutėles kino sales sausakimšai pripildys jo tautietis Abdellatifas Kechiche, kurio gundanti drama “Grūdo paslaptis” 2007 m. tapo netikėčiausiu festivalio atradimu ir gavo Didįjį žiuri prizą. Dabar režisierius nukreips mūsų akis į XIX amžiaus Pietų Afriką ir papasakos negirdėtą tikrą istoriją apie “Juodąją Venerą” Sarah Baartman, kurią vietiniai gentainiai pavertė apsinuoginusia cirko juokdare ir tyčiojosi iš jo apkūnumo.
Kaip vienintelė išimtis Venecijos jaunystės eliksyre atgims daugelio primirštas kultinis veteranas Monte Hellmanas, sugebėjęs pagaliau užbaigti 12 metų montažinėse blizgintą romantinį trilerį “Kelias į niekur”. Festivalio atrankos specialistai labiausiai didžiuojasi 87-erių metų sulaukusio legendinio režisieriaus kriminaliniu rebusu filmavimo aikštelėje ir šį neeilinį konkursinį filmą vadina renginio įvykiu. Akivaizdu, kad Q.Tarantino bus sunku apsispręsti ir priimti objektyviausią verdiktą, nes kitoje barikadų pusėje išsirikiuos daugybė jo draugų. Mokytojas M.Hellmanas padėjo jam surinkti biudžetą debiutiniams “Pasiutusiems šunims”, T.Miike kvietė jį šmaikščiam epizodiniam vaidmeniui “Samurajiškame vesterne”, jo širdį vienu metu buvo užkariavusi žavioji Sophia Coppola, jis niekuomet neslėpė susižavėjimo specifiniais T.Harko filmais ir kartu teisėjavo Kanų festivalyje.
Sumažintas biudžetas
Festivalio direktorius Paolo Barratta iš anksto įspėjo, kad svečiai nesitikėtų prabangaus ir ištaigingo pokylio prie jūros. Dėl apkarpyto biudžeto Venecijoje nebus ugningų fejerverkų ir egzotiškų vaišių. Užtat 12 mln. eurų kainuosiančio renginio organizatoriai jau pirmajai dienai suplanuos visos apimties repertuarą nuo ankstyvo ryto iki žvaigždėtos nakties.
Gyvų žvaigždžių Lido saloje kaip visuomet nepritrūks. Ketinimą atvykti į Veneciją jau patvirtino N.Portman, V.Casselis, R.de Niro, Helen Mirren, Johnas Turturro, J.Alba, Dustinas Hoffmanas, D.Trejo, C.Deneuve, Russellas Brandas, Michelle Williams, G.Depardieu, F.Pinto, Toni Servillo (tituluotasis italas, žinomas iš filmų “Po meilės”, “Gomora” ir “Il Divo”, vaidins 3,5 val. trukmės istorinėje dramoje “Mes tikime” ir trileryje apie prasiskolinusį lošėją “Gorbačiovas”).
Lietuvių nostalgiškai prisimenamas “komisaras Katanis” Michelle Placido nekonkursinėje programoje reklamuos turtingo biudžeto gangsterinį epą “Vallanzasca: piktieji angelai” apie Milaną terorizavusį italų mafijos smogiką Renato Vallanzascą, kuris kalėjimuose praleido 38 metus iš 58-erių.
Kita smagi Venecijos naujovė – neatpažįstamai pertvarkyta antroji konkursinė programa “Horizontai”.