Garsas. Literatūros ribas peržengusioje Vilniaus knygų mugėje pirmą kartą įsikūrusioje Muzikos salėje pristatytas margaspalvis šalies muzikinės scenos kaleidoskopas – nuo džiazo, klasikos ar folkloro iki roko, dainuojamosios poezijos ar hiphopo sąskambių.
Keliasdešimt koncertų ir susitikimų su žymiausiais šalies atlikėjais, naujausių jų įrašų pristatymai ir keturias dienas ūžiantis muzikos įrašų kaleidoskopas – Vilniaus knygų mugės Muzikos salėje buvo galima patirti seniai neregėtą susidomėjimą šalies muzikine scena.
Organizatoriai ir leidėjai kol kas dar skaičiuoja pardavimo rezultatus, tačiau jau dabar aišku, kad šiųmetė knygų mugė sulaukė gausesnio lankytojų srauto – iš viso per 66 tūkst. žmonių. Viena to priežasčių tapo naujoji muzikinė šio renginio dalis, kuri kėlė ne mažesnį susidomėjimą nei knygų lentynos. „Tai gera galimybė muzikantams ir leidėjams pristatyti savo naujausią kūrybą. Žinoma, reikia laiko, kad tai įgautų pagreitį ir pritrauktų dar daugiau dėmesio, tačiau sumanymą vertinu puikiai“, – sakė muzikantas Saulius Petreikis, mugėje pirmą kartą pristatęs pasaulio muzikos albumą „Lowlands“.
Kelių šimtų kvadratinių metrų plote spietėsi daugiau nei 20 muzikos leidėjų ir muzikantų, kurie siūlė naujausių ir klasikinių muzikos įrašų, o ypatingas dėmesys šiemet teko atgimstančiam vinilo formatui. Pastarąjį dešimtmetį pasaulyje prasidėjęs vinilinių plokštelių atgimimas pasiekė ir Lietuvą. Pastaruoju metu savo kūrybą tokiu būdu pristatė „Antis“, Džordana Butkutė, „Kurak“, Gytis Paškevičius, „Verslo rizikos rezervas“, „Without Letters“ ir daugelis kitų šalies atlikėjų bei kolektyvų.
„Prieš pusantrų metų įsigijau patefoną ir per šį laiką susikaupė daugiau nei penkiasdešimt plokštelių. Daugiausia jas tenka siųstis iš užsienio, nors kartais pavyksta nusipirkti ir mėgstamų atlikėjų koncertų metu ar gauti iš pažįstamų. Muzikos dabar klausausi tik tokiu būdu“, – pasakojo mugės dalyvė Kotryna.
Muzikos mugę rengusios asociacijos AGATA vadovės Agnės Masalskytės teigimu, vinilinių plokštelių pasiūlos gausą padiktavo rinkos poreikiai ir pirkėjų norai. Tai esą nebuvo kažkas specialiai sugalvota, o susidomėjimas viniliniais įrašais greičiausiai kyla iš supratimo, kad tai yra kažkas unikalaus, išskirtinio, paprastai nenukopijuojamo ar padauginamo.
„Renginys viršijo lūkesčius, nors buvo skeptikų, kurie sakė, kad Lietuvoje nėra muzikos leidybos, nėra žmonių, kurie aktyviai dirba šioje srityje. Tai, kad šalies muzikos leidyba ir atlikėjai yra gyvi ir gali būti vieningi, įrodėme su kaupu. Buvo ir abejojančiųjų, kad šiandien apskritai kas nors perka muzikos įrašus, kai beveik viską gali tiek legaliai, tiek nelegaliai rasti internete. Bet mugėje išpirko net kasetes, buvo melomanų, kurie net specialiai jų ieškojo“, – sakė A.Masalskytė.
Muzikos mugė pateikė ir keisčiausių, tačiau pasisekusių muzikinės sinergijos pavyzdžių. Štai šeštadienio vakarą savo naujausius įrašus pristatė džiazo muzikantai Dmitrijus Golovanovas ir Kęstutis Vaiginis, vėliau savo albumą „Revoliucijos garso takelis“ toje pačioje salėje pristatė hiphopo grupė „G&G Sindikatas“. O jų koncertą stebėjo ir pasirodymui scenoje jau netrukus ruošėsi klasikinės muzikos atlikėjai Judita Leitaitė ar Asta Krikščiūnaitė. Ir visa tai – vienoje gana ankštoje ir nuolat perpildytoje erdvėje. Daugelis išties skirtingos muzikos atlikėjų šiek tiek nejaukiai jautėsi jiems neįprastoje aplinkoje, tačiau visų jų koncertai ir pasirodymai sulaukė didelio žiūrovų dėmesio.
O kokių įdomiausių naujų lietuviškos muzikos leidybos pavyzdžių buvo galima atrasti mugėje? Šiemet sukako trisdešimt metų nuo Vytauto Kernagio suburto Dainos teatro, derinusio estradinę muziką su teatro pasirodymais, įkūrimo. Ta proga mugėje surengtas trumpas buvusių grupės narių susibūrimas bei V.Kernagio fondo iniciatyva išleisto keturių kompaktinių plokštelių rinkinio „Dainos teatrui – 30“ pristatymas, tapęs bene ryškiausiu savaitgalio renginiu.
Andriaus Kulikausko žodžiais tariant, susibūręs laikotarpiu, kai sostinės Filharmonijoje vyko „valymas“ ir buvo išardytos grupės „Saulės laikrodis“ bei „Vilniaus aidai“, V.Kernagio vadovaujamas kolektyvas tapo užuovėja talentingiems ir eksperimentuoti nevengiantiems kūrėjams. Iš „Vilniaus aidų“ atėjo bosistas Arūnas Degutis bei buvęs kolektyvo vadovas A.Kulikauskas, iš „Saulės laikrodžio“ – šviesų technikas Norvydas Birulis, klavišininkas Robertas Griškevičius.
1985–1991 m. gyvavęs kolektyvas vienijo ir daugelį kitų aktorių, muzikantų, estrados solistų. „Tais laikais būtent teatrai turėjo galimybę pakalbėti apie kitus dalykus su ironija, nes estradoje to kaip ir nelabai buvo. V.Kernagis, įkūręs Dainos teatrą, pasinaudojo ta galimybe kalbėti su potekstėmis, su ironija, nerimtai“, – teigė buvusi Dainos teatro aktorė Ilona Balsytė.
O kartais nerimti dalykai netikėtai tapdavo visiškai rimtais. I.Balsytė pasakoja, kad žymioji daina „Mūsų dienos kaip šventė“ buvo sumanyta kaip parodija ir pokštas. Norėta, kad išgirdę šį vos kelių akordų kūrinį žmonės juoktųsi, o ir patiems kolektyvo nariams jis atrodė itin linksmas. „Įdomus kontrastas, kai beprotnamio kostiumus ir tramdomuosius marškinius pakeitė normalūs kostiumai, o tą dainą traukė visas Vingio parkas“, – prisimena Dainos teatro kompozitorius ir muzikantas A.Kulikauskas.
Pasak Vytauto Kernagio jaunesniojo, Dainos teatrui galima priskirti daug vardų ir vertinimų – „eksperimentinis“, „paradoksalus“, „pradininkas“ ir pan. Devintojo dešimtmečio viduryje muziką, teatrą ir kabaretą pasirodymuose sujungę menininkai buvo pirmieji Lietuvoje, į vieną sceną sugrąžinę dramą, tragediją ir estrados muziką. Iki tol scenoje veikė labai aiškūs pasiskirstymo tarp žanrų principai, o Dainos teatras tapo eksperimentu, sujungusiu visą tai į vieną visumą.
Keturių plokštelių – „Žvilgsnis nuo kalno“, „Eik savo keliu…“, „Povo link“ ir Marijaus Šnaro „Apie medžioklę“ rinkinys apima Dainos teatro nuo 1986 iki 1989 m. įrašytas dainas. Kolektyvo kūriniai jose yra atnaujinti ir suskaitmeninti.
Šiandien išlikęs ir vienintelis profesionaliai nufilmuotas Dainos teatro koncertas – paskutinis anšlaginis kolektyvo pasirodymas, įvykęs sostinė Profsąjungų rūmuose 1991-aisiais, kurį nesunkiai galima atrasti internete. Pasak A.Kulikausko, hipotetinis grupės koncertas įvyktų būtent šiame šiuo metu griūvančiame pastate.
Knygų mugės Muzikos salėje pristatyti ir įdomiausi šiuolaikinio lietuviško roko įrašai. Folkroko grupė „Žalvarinis“ pasakojo apie naujausiąjį albumą „Gyvas“, išleistą dar pernai. Plokštelėje – penkiolika kūrinių, akustiškai įrašytų per koncertą Šv. Kotrynos bažnyčioje Vilniuje.
Vis dėlto daugiausiai dėmesio sulaukė jaunesnioji roko muzikantų karta. Šeštadienio rytą debiutinį albumą mugėje pristatė atlikėjas Benas Aleksandravičius, prisistatantis ba. pseudonimu. Pernai devyniolikmetis muzikantas vos šimto vienetų tiražu išleido vinilinę mini plokštelę „Pasikeisk“, o dabar debiutuoja pirmuoju albumu „Rasti/Pasiklysti“. Mugėje buvo iššluoti visi turėti šio albumo egzemplioriai.
Kartu su bendražygiu būgnininku Jonu Butvydu kuriantis atlikėjas lietuviškame kontekste išsiskiria vien gimtąja kalba rašomais ir sunkiai suprantamais kūrinių tekstais bei energingos ritmikos ir intensyvios muzikinės tekstūros skambesiu. Kaip jau beveik įprasta šiuolaikiniams nepriklausomiems atlikėjams, B.Aleksandravičius dėmesio visų pirma sulaukė internetinėje erdvėje: muzikanto vaizdo klipas „Sugebėk pasikeisti“ svetainėje ~youtube.com~ sulaukė kelių šimtų tūkstančių peržiūrų ir pelnė pagrindinį LRT konkurso „Klipvid“ apdovanojimą. Pernai ba. koncertavo M.A.M.A. apdovanojimų scenoje ir pretendavo atsiimti Metų proveržio statulėlę, 2014-ųjų apdovanojimuose atlikėjas sulaukė dviejų – Metų alternatyvos grupės ir Metų vaizdo klipo nominacijų.
Skambiausiai „Litexpo“ parodų rūmų skliautus užpildė šiauliečiai „Colours of Bubbles“. Kolektyvas mugėje pristatė pernai pavasarį išleistą debiutinį įrašą „Inspired by a True story“. Aštuonerius metus gyvuojanti grupė ilgą laiką buvo geriau pažįstama tik alternatyviosios muzikos gerbėjams, tačiau pastaruoju metu jų „akcijos“ pastebimai pakilo: pernai muzikantai pakviesti koncertuoti Vilniaus Katedros aikštėje, šiemet – M.A.M.A. muzikos apdovanojimuose.
Grupės vadybininko Vaido Stackevičiaus pasakojimu, būtent šis pasirodymas itin padidino domėjimąsi „Colours of Bubbles“ muzika. O ją galima apibūdinti kaip šiuolaikiško britų rokenrolo tradicijų tąsą su kantri muzikos elementais. Kūriniai „Cut It Out“, „Flags“ ar „Phoenix“ jau tapo XXI a. lietuviško roko klasika. Tiesa, visa grupės kūryba įdainuota anglų kalba.
Išskirtinio dėmesio sulaukė ir Lietuvoje itin populiarus dainuojamosios poezijos žanras. Antrąjį savo įrašą „Švelnesnis žvėris“ mugėje pristatė dainininkė Ieva Narkutė. Jausmingas, šiltas albumas pasakoja vienuolika meilės istorijų, apipintų švelniomis atlikėjos balsą papildančiomis klavišinių ar elektroninės muzikos aranžuotėmis.
Pernai vasarą išleistą kompaktinę plokštelę „Musė“ mugėje priminė ir aktorius, dainų autorius bei atlikėjas Andrius Kaniava. Kauno valstybinėje filharmonijoje su „Sunkiosios muzikos orkestru“ įrašytos dainos – pučiamųjų ir mušamųjų vedamos kompozicijos, papildytos poetiškais ir šmaikščiais aktoriaus tekstais.
O štai šeimyninis Ainio ir Gedimino Storpirščių duetas pristatė prieš dvidešimtmetį pirmą kartą išleistą kasetę „Tarakonas iš vaikystės“, kuri dabar perleista kompaktinės plokštelės formatu.
Išskirtinį susitikimą pasiūlė ir Keistuolių teatras, mugėje pristatęs visus išleistus kompaktinius diskus, filmus, dainų rinkinius, vaikiškų spektaklių garso takelius.
Visų keturias dienas mugėje koncertavusių bei savo naujausią muziką pristačiusių atlikėjų tikrai neišvardyti, be to, melomanų laukė ir daugelis kitų įdomių pasiūlymų. Pavyzdžiui, Lietuvos džiazo federacija siūlė įsigyti leidinį „Lietuvos džiazo antologija“, grupė „Skylė“ – pirmuosius perleistus grupės albumus, tarp jų ir debiutinį tuomet dar menkai žinomo kolektyvo įrašą „Žydinčių moterų džiaugsmas“, perleistą dvigubos plokštelės pavidalu. AGATA stende savo išskirtinę kolekciją pristatė ir pirmosios Lietuvos nepriklausomos įrašų kompanijos „Zona Records“ vadovas Dovydas Bliuvšteinas. Šeštadienį popiet joje tebuvo likę paskutiniai įrašai.
Šiemet debiutavusi ir eksperimentine vadinta Muzikos salė ketina tapti tradiciniu Vilniaus knygų mugės palydovu. Tikimasi, kad ji išsiplėtos iki tarptautinio renginio, į kurį atvyktų ir pasaulio leidėjai, o šalies atlikėjams tai taptų galimybe pradėti tarptautinę karjerą.
Dovaidas Pabiržis
Svarbiausi Vilniaus knygų mugėje pristatyti lietuviški įrašai
„Dainos teatrui – 30“ (dainuojamoji poezija, estrada)
Ba. „Rasti/Pasiklysti“ (nepriklausomas rokas, elektronika)
„Colours of bubbles“. „Inspired by a True story“ (nepriklausomas rokas)
Gediminas ir Ainis Storpirščiai. „Tarakonas iš vaikystės“ (dainuojamoji poezija, muzika vaikams)
„G&G Sindikatas“. „Revoliucijos garso takelis“ (hiphopas)
Ieva Narkutė. „Švelnesnis žvėris“ (dainuojamoji poezija, popmuzika)
„Biplan“. „Visi keliai veda prie jūros“ (popmuzika, rokas)
XVII a. LDK muzika: Giovanni Battista Cocciola (klasika)
Linas Adomaitis. „Laiko mašina“ (ritmenbliuzas, popmuzika)
Saulius Petreikis. „Lowlands“ (pasaulio muzika)
Dmitrijus Golovanovas ir Kęstutis Vaiginis. „Me“ ir „Lights of Darkness“ (džiazas)