Verslumas
Lietuvoje sėkmingiau plėtojasi nišinis ir specifinių žinių reikalaujantis arba į naujoves orientuotas smulkusis verslas.
Ekologišką parduotuvėlę “Rasakila” Vilniuje valdančios bendrovės direktorius ir bendrasavininkis Dalius Sabeckis sunkmečiu pernelyg nesiskundžia. “Apyvarta ir pelnas pernai šiek tiek krito, bet ši sritis pelninga, nes ekologiškas prekes perka maža, bet ištikima klientų grupė, o konkurencija rinkoje nėra didelė”, – tvirtina verslininkas, įdarbinęs šešis žmones. Negana to, dauguma ekologiškų prekių parduotuvėlių apsiriboja maistu, o “Rasakila” orientuojasi į ekologišką tekstilę.
Žinia, smulkusis verslas milijonų nepadės susikrauti, bet pradėjus vienokį verslelį tenka nuolat galą su galu durstyti, o panirus į kitokį – bent jau nereikia sukti galvos, kaip išgyventi. Kodėl ekologiška parduotuvėlė nustumta į antrą poziciją? “Kad Lietuvoje smulkusis verslas būtų pelningas, jis turėtų būti arba naujas, arba toje vietovėje netyčia pražiopsotas”, – atsako Kauno regiono smulkiųjų ir vidutinių verslininkų asociacijos pirmininkas Arturas Mackevičius.
Tiesa, gera vieta ilgai tuščia nebūna – vos rinkoje atsiranda naujesnis ir įdomesnis verslas, į tą sritį tuoj tuntais metasi ir kiti. Taip nutiko su vyninėmis, mažytėmis maisto parduotuvėlėmis, kepyklėlėmis. Tokią pat tendenciją rinkoje pastebi ir rankdarbių parduotuvių “ARTmanija” vadovė Auksė Drazdienė.
“Pati pradžia buvo sunki, nes kai rinkai pateikėme dekupažo priemones, niekas apie jas nežinojo. O kai supažindinome visuomenę, atsirado daug įmonių, kurios pradėjo tuo verstis”, – paaiškina direktorė.
Pasirodo, rankdarbiai – dar viena net sunkmečiu paklausi verslo sritis. A.Drazdienės tvirtinimu, pernai įmonės finansiniai rodikliai nesuprastėjo ir išliko panašūs kaip ir 2008 m. Šiuo metu įmonė, kurioje dirba vienuolika žmonių, valdo dvi įprastas ir vieną elektroninę parduotuvę.
“Lietuvoje rankdarbių verslas perspektyvus, nes lietuviai nuo senų laikų kūrybingi. Anglijoje jauna moteris nemoka nei siūti, nei megzti, o Lietuvoje bet kokia moteris viską gali pati pasidaryti”, – lygina A.Drazdienė. Vis dėlto šiemet verslininkė sako pastebinti, kad pirkėjų srautas mažėja.
Dar vieni rinkos naujokai – nuotykių parkai. Ši veiklos sritis taip pat priskiriama prie pelningesnių smulkiųjų. Pirmojo tokio parko Lietuvoje “Lokės pėda” bendrasavininkis Viktoras Kozlovas pamena, kad mintis įkurti nuotykių parką kilo 2005 m., kai su dviem bičiuliais apsilankė panašiame parke Latvijoje, Siguldoje. Visi trys draugai tuomet turėjo po kitą smulkųjį verslą, bet nėrę į pramogų sritį nepasigailėjo. “Pernai buvo tokių klientų, kurie sugrįžo pas mus po aštuonis ar net dešimt kartų ir dar naujų žmonių atsivedė”, – kodėl šį verslą vadina pelningu, paaiškina V.Kozlovas. Pasak vadovo, įmonės pelnas pernai išliko stabilus, o apyvarta krito, bet ne dėl krizės, o dėl prastų orų. Tiesa, neaišku, kaip seksis šiemet, nes pernai buvo atidaryti net keli nauji nuotykių parkai.