2013 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigaliosiančios alkoholio kontrolės įstatymo pataisos, kuriomis bus ribojamas alaus, sidro ir alkoholinių kokteilių pakuotės dydis bei stiprumas, ženkliai sumažins nesaikingą ir žalingą alaus, sidro ir alkoholinių kokteilių vartojimą. Didieji Lietuvos aludariai jau investavo apie 5 milijonus litų į gamybos pakeitimus ir yra pilnai pasiruošę įstatymo vykdymui.
„Investavome ir esame pasirengę vykdyti naujus įstatymus ir nepalaikome šiandien rinkoje pasigirstančių prašymų atidėti naujų įstatymų įsigaliojimą, nes tai būtų žalinga visam sektoriui.
Įstatymo pataisų atšaukimas ar įsigaliojimo nukėlimas net ir pusmečiui yra nepriimtinas, nes tai sudarys nelygią konkurencinę aplinką rinkoje ir atneš dar papildomai daugiau nei 2 mln. litų nuostolių toms įmonėms, kurios jau investavo milijonus į persitvarkymą. Toks blaškymasis labai pakenktų visos verslo aplinkos stabilumui ir mažintų verslo pasitikėjimą valdžios sprendimais“, – teigia Lietuvos aludarių gildijos vadovas Saulius Galadauskas.
Šiuo metu alaus daryklos rinkoje realizuoja gėrimų likučius didelėse pakuotėse ir įstatymo atidėjimas atneštų reikšmingos žalos tiek sąžiningiems rinkos dalyviams, tiek ir visuomenei, nes paskatintų kai kuriuos pigiausio ir stipriausio alaus importuotojus ir gamintojus beatodairiškai pasinaudoti susidariusia situacija, o tai didintų žalingą ir pavojingą alkoholio vartojimą.
Lietuvos aludarių gildija sutinka, kad šias įstatymo pataisas reikėtų koreguoti taip, kad būtų užkirstas kelias galimiems piktnaudžiavimams nauja tvarka bei nebūtų sudaryti pertekliniai suvaržymai gėrimų pramonės įmonėms, taip pat, kad jie atitiktų Europoje dabar galiojančią tvarką.
Gildijos nariai taip pat nepritaria Ūkio ministerijos siūlomoms pataisoms riboti prekybą „alumi, sidru, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 7,5 proc., išpilstytus į didesnę negu 1 litro plastikinę tarą“, nes šiomis pataisomis realiai neribojamas stipraus alaus paplitimas didelėse pakuotėse. Lietuva jau turi su EK suderintą alaus apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techninį reglamentą, pagal kurį stipriu alumi laikomas alus nuo 6 proc. stiprumo (daugelyje Europos šalių jau ir nuo 5 proc.)
„Stiprus alus visoje Europoje parduodamas tik mažose, iki 0,5 litro talpos pakuotėse. Lietuvoje iki šiol buvo atvirkščiai – stiprus alus parduodamas išimtinai tik didelėse pakuotėse“, – susidariusią situaciją apibūdina gildijos vadovas.
Rinkos tyrimų bendrovės „AC Nielsen“ duomenimis, alaus nuo 7,5 iki 8,4 proc. stiprumo Lietuvoje net 87,8 proc. parduodami didelėse pakuotėse (2–2,5 litrų plastikinėse pakuotėse – „bambaliuose“).
„Todėl siūlome įstatymą keisti taip, kad alų, alaus mišinius, sidrą ir alkoholinius kokteilius, stipresnius nei 6 proc. alkoholio tūrio, mažmeninėje prekyboje būtų galima parduoti ne didesnėse nei 0,5 litro pakuotėse. Tai panaikintų EK susirūpinimą, jog Lietuva riboja stipraus alaus pardavimą savo rinkoje – visose ES šalyse, išskyrus Latviją, stiprus alus pilstomas tik į mažas, iki 0,5 litro, pakuotes“, – teigia Lietuvos aludarių gildija.
„Norime atkreipti dėmesį, kad alus, o ypač sidras ir alkoholiniai kokteiliai, net ir silpnesni nei 6 proc. alkoholio tūrio, didelėse pakuotėse didina žalingą ir pavojingą vartojimą. Todėl reikėtų palikti pakuotės dydžio ribojimą, atsisakant bereikalingų ribojimų – draudimo parduoti alų dideliuose suvenyriniuose stikliniuose arba keraminiuose buteliuose ir metalinėse statinėse. Taip pat būtina įvesti pakuotės ribojimą spirituotam vaisių-uogų vynui, nes pastarasis greitai užpildytų atsiveriančią nišą pigaus alkoholio rinkoje, bei įvairiems mišiniams, kuriais prisidengiant būtų bandoma didelėse pakuotėse parduoti sidrą ir alkoholinius kokteilius, kurie yra ypač patrauklūs jaunimui, – teigia gildijos vadovas Saulius Galadauskas. – Esame tikri, kad tokie ribojimai sumažintų Lietuvoje žalingą ir pavojingą alkoholio vartojimą, ir būtų priimtini Europos komisijai.“
2012 m. net 50 proc. Lietuvoje parduodamo alaus buvo 1 litro ar didesnėse PET pakuotėse. Gildijos nariai supranta, jog naujasis įstatymas turės didelės įtakos Lietuvos aludarių gildijos nariams bei sumažins parduodamo alaus kiekius. Tačiau toks žingsnis sudarys geresnes sąlygas kelti alaus vartojimo kultūrą ir gerinti šio tradicinio gėrimo įvaizdį visuomenėje.