Kino rinka
“Paskutinis oro valdovas”
Tarpinį pusmečio finišą duobėtoje 2010 m. trasoje Lietuvos kino rinkos dalyviai kirto su pakilia nuotaika ir ryškiomis ateities perspektyvomis.
Nepaisant milžiniškos konkurencijos su pasaulio futbolo čempionatu, birželis pagaliau užbaigė kino teatrų lankomumo kreivės kritimą žemyn.
Iš principo pirmojo pusmečio rezultatus turėtume vertinti gerai, nes bilietų pardavimas (1,34 mln. žiūrovų) ir surenkamos pajamos (17,67 mln. Lt) kol kas šiek tiek viršija 2009 m. to paties laikotarpio rodiklius (1,29 mln. žiūrovų ir 17,35 mln. Lt). Tačiau pasivyti pačių sėkmingiausių 2008 metų lygį bus labai sudėtinga, nes jau dabar atsilikimas siekia daugiau nei 1,4 mln. Lt ir beveik 250 tūkst. žiūrovų, o panašių į “Įsikūnijimą” ar “Ledynmetį 3″ masiškų filmų planuojamame repertuare nematyti.
Šiemet gražiausią netikėtumą nulipdė Timo Burtono išradingoji fantazija “Alisa Stebuklų šalyje”, kuri tvirtai įsitaisė trečioje vietoje su 1,31 mln. Lt pajamomis ir 93,8 tūkst. žiūrovų. Pasauliniu mastu ji tapo šeštuoju visų laikų filmu, perkopusiu stebuklingą milijardo JAV dolerių ribą.
Dešimtmetį gyvuojančios ir idėjiškai išsisėmusios animacinės komedijos “Šrekas” ketvirtoji dalis taip pat atliko jai suformuluotus uždavinius – vien per birželį išsitempė į pelkes 1,36 mln. Lt, per dvi liepos savaites priartėjo iki 1,5 mln. Lt ir iki vasaros pabaigos aplenks rekordiškiausią trečiąją dalį (1,56 mln. Lt). Pagal lankomumą “Ilgai ir laimingai” pralaimi “Šrekui Trečiajam” daugiau nei 57 tūkst. bilietų, bet ženklų atsilikimą kompensavo 3D antkainiais.
Trimatės apgaulės
Tuo tarpu vaidybiniame kine įsisiautėję procesai jau kelia nerimą: nemažai prodiuserių tradiciniais metodais nufilmuotus vaizdus ėmė tiesiog paprasčiausiai konvertuoti į 3D formatą ir pripaišyti animacinių efektų žiūrovo akims apgauti. Blogiausia, kad revoliucinis įrankis jau naudojamas nepavykusiems filmams gelbėti, mėginant netobulais, blankiais ir užtamsintais erdviniais efektais nukreipti dėmesį nuo scenaristų ir režisieriaus bėdų.
Mes jau matėme vieną tokį apsimetėlį “Titanų susidūrimas”, ir jam pavyko Lietuvoje išvilioti solidžius 502 tūkst. Lt, nors tokio žemo lygio niekalas nevertas net pusės šios sumos. JAV kino teatruose jau startavo kitas nelaimėlis “Paskutinis oro valdovas”, kurio pasispardymą su akiniais stebėsime rugpjūtį. 180 mln. dolerių kainavęs, dar 130 mln. dolerių reklamai paaukojęs ir paskutinę minutę 3D efektų prisilipdęs M.Nighto Shyamalano nuotykių filmas vaikams nusipelnė gniuždomai neigiamų recenzijų ir nuvylė žiūrovus, o tai baigėsi 40 mln. dolerių pajamomis per savaitgalį ir neatsipirkusiais finansiniais lūkesčiais.
Nuo sausio iki birželio mūsų repertuarus papildė 84 premjeros, bet ne visi nauji filmai suveikė pagal išankstines prognozes. Platintojai slapta tikėjosi, kad į milijono viduriuką pataikys “Robino Hudo” lankais išleistos strėlės, tačiau sero Ridley Scotto taktika papasakoti nuo vaikystės pažįstamo Šervudo girių didvyrio gladiatorišką priešistorę nepasiteisino tiek Lietuvoje, tiek kituose regionuose. Žmonės laukė visai kitokio stiliaus “Robino Hudo”.
Antrąjį milijoną buvo tikimasi suvilioti feministine romantine komedija “Seksas ir miestas 2″, nes pirmojo filmo finansiniai stebuklai, tęsinių mėgstamumas, moteriško kino populiarumas ir TV serialo personažių žinomumas sufleravo lengvai pagaunamą sėkmę. Tačiau scenarijaus nesklandumai ir neatleistinas bandymas parduoti į spalvingesnius popierėlius įvyniotas tas pačias idėjas atbaidė feministinę auditoriją. 510 tūkst. Lt yra puikus rezultatas, bet tik ne “Seksui ir miestui 2″, kuris atsiliko 12 tūkst. žiūrovių nuo prieš dvejus metus rodytos pirmosios serijos.
Draugiški platintojų karai
Lietuvos platintojų neakivaizdinėse lenktynėse pirmauja tie patys trys lyderiai, turintys sutartis su stambiausiomis Holivudo studijomis. Keturiems gigantams atstovaujančios “Forum Cinemas” reklamuojami 33 filmai 9 proc. padidino savo neabejotiną įtaką rinkoje iki 59 proc. (palyginti su 2009 m. pabaiga) ir kartu surinko 10,4 mln. Lt pajamų. Šiemet kompanija surengė 20 premjerų ir tik dvi iš jų (Peterio Jacksono drama “Numylėtieji kaulai” ir vaikų kažkodėl nesudominusi komedija “Auklė Makfi ir didysis sprogimas”) nepajėgė įveikti 100 tūkst. Lt misijos. Prie pergalingos kokybės labiausiai prisidėjo lietuviškai įgarsinta animacija ir 3D atrakcionai.
“Forum Cinemas” vis dar laukia pernykščio lyderio “20th Century Fox” solidesnio įnašo, nes tuščiais šoviniais pašaudę “Naktinis pasimatymas”, “A komanda” bei “Persis Džeksonas ir Olimpo dievai” nė su žiburiu neprilygsta filmams “Įsikūnijimas”, “Ledynmetis 3″, “Nuotakų karai”, “Marlis ir aš”.
Tiesa, spalį numatomas eilinio milijono šturmas su animaciniu galiūnu “Bjaurusis aš” (JAV kino teatruose animacinė komedija įspūdingai startavo susižerdama 72 mln. dolerių per pirmąją savaitę), o gruodį kompanija užtikrintai dominuos repertuare, išleisdama net keturis 3D filmus – “Tronas: palikimas”, “Narnijos kronikos 3″, “Guliverio kelionės” ir animacinę superherojų parodiją “Megamind”.
Antroje vietoje tradiciškai įsitvirtinę “ACME filmai” šiemet taip pat negali pasikliauti holivudiniu studijos “Sony” desantu ir silpnus žaidėjus (futuristinė “Elijaus knyga”, romantiškas niekalas “Tai kur, po velnių, tie Morganai?”) privalo keisti tarptautinėse kino mugėse įsigytais briliantais.
Nuotaika pragiedrėjo tik liepos pradžioje, kai masinės euforijos varomas “Užtemimas” mikliai siurbtelėjo pusę milijono ir konkuravo su karščiais. Vampyriška muilo opera simbolizuoja prognozuojamą pagyvėjimą, kurį jau rugpjūtį organizuos akrobatiškoji Angelina Jolie veiksmo trileryje “Druska”, o vėliau iniciatyvą perims lietuviams patikusių franšizių “Šokis hiphopo ritmu”, “Absoliutus blogis”, “Pjūklas” tęsiniai, lietuviškai kalbanti 3D animacija, daugumai pažįstamo “Facebook” ištakas apnuoginantis Davido Fincherio “Socialinis tinklas”. Desertui dar šiemet laukiama “Tado Blindos” invazijos, kuri gali nusikelti ir į 2011 m. pradžią.
O “Garsų pasaulio įrašai” lieka ištikimi kokybės taktikai, dirba vien tik su “Warner Bros.” filmais ir neišlaidauja deryboms su nepriklausomais prodiuseriais. Kompanija dar nesulaukė tokių stebuklų, kaip pernykščiai hitai “Jis sako “Taip!” ir “Pagirios Las Vegase”, bet trys iš septynių jų premjerų driokstelėjo po pusę milijono (“Seksas ir miestas 2″ ir “Titanų susidūrimas” teoriškai pretendavo į gausesnes sumas). Kompensuoti palyginti nedidelį 800 tūkst. Lt atsilikimą nuo “ACME filmų” jiems padės pusę finalinio skrydžio atliksiantis “Haris Poteris”, kuriam atsargiai prognozuojamas milijonas.
Bet prieš tai norisi palinkėti kuo palankesnio vėjo netinkamu lietuvišku pavadinimu “Pradžia” išleidžiamam Christopherio Nolano šedevrui su kiekvienu nauju vaidmeniu tobulėjančiu Leonardo DiCaprio, neįsivaizduojamai efektingais vizualiniais piruetais, Rubiko kubo galvosūkiui prilygstančia nenuspėjamo siužeto dėlione. Beprotiškai originaliame filme jaučiama Michaelo Manno trilerių, bondianos serijų, kultinės “Matricos” įtaka, bet išradingasis režisierius mąstytojas siekia pasiglemžti žiūrovo dėmesį 2,5 valandoms ir užkrauti galvas neišnarpliojamomis teorijomis apie sapnų realijas, minčių vagystes bei idėjų implantaciją. Šis neeilinis kūrinys vertas bent pusės lietuviško milijono. Mes taip pat galime palaikyti Ch.Nolaną ir parodyti, kad tokių filmų galėtų būti daugiau. Ne vieną kartą per metus.
Mažos didelės ambicijos
Įdomūs procesai vyksta konkuruojant mažiesiems platintojams, kuriems lieka 11 proc. rinkos pyrago. Atrodo, kad tai tik nedidelis kąsnis, bet pernai gruodį trys milžinai buvo palikę nepilnus 2 proc. trupinių.
Bene ryškiausiai pasižymėjo ambicingieji rinkos naujokai “Incognito Films”, užaugę leidyklos “Obuolys” dirvoje. Jie vis pataiko surengti premjeras nepalankiausiomis datomis (knygų mugė, štilis po “Kino pavasario”, Joninės, Lietuvos vardadienio ilgasis savaitgalis), bet vis tiek sugeba išlaviruoti netgi sąlyginai silpnesnius filmus (pvz., “Brangusis Džonai” yra viena prastesnių švedo Lasse Halstromo dovanėlių) su išradingu reklaminiu palaikymu. Wernerio Herzogo “Blogajam policininkui” ir dailiąją lytį žavėjusiam “Doriano Grėjaus portretui” nedaug pritrūko iki 100 tūkst. Lt, bet štai romantinė biografinė drama “Coco prieš Chanel” su neužmirštamąja “Amelija” Audrey Tautou užfiksavo tikrą sensaciją – net metus į Lietuvą vėlavęs ir kitų platintojų nesudominęs filmas išsiuvinėjo 212 tūkst. Lt.
Dar geriau sekėsi “Įsikūnijimo” ritmu nufilmuotam muzikiniam atrakcionui “Gatvės šokiai”, kuriame įspūdingi 3D efektai užglaistė banalaus siužeto nelygumus. Per 300 tūkst. Lt prisišokęs filmas galėjo pasirodyti geriau, jei ne žiūrovus iš miestų išvilioję karštymetis ir salių konkurencija su lietuviškai dubliuota animacija.
Kol kas “Incognito Films” sekasi ir jie rengiasi paleisti Sylvesterio Stallone’s nostalgiškąjį veiksmo turbotrilerį “Nesunaikinami”, kuriame šaudysis nuo vaizdajuosčių eros prisimenami pensininkai stipruoliai.