Gruodžio 10 d., trečiadienį, Nacionalinėje dailės galerijoje vyks „Injekcijos“, festivalio „Mados infekcija“ rengiamo konkurso, finalas. Turėsime progą pamatyti 15 jaunųjų dizainerių kurtas kolekcijas, iš kurių geriausios kovą pasirodys „Mados infekcijoje“. Apie tai ir lietuvišką madą kalbamės su festivalio iniciatore ir meno vadove Sandra Straukaite.
VEIDAS: „Injekcija“ atsirado vėliau. Kodėl prireikė tokio konkurso?
S.S.: „Mados infekcija“ atsirado 1999 m., o „Injekcija“ – 2008 m. Konkursą sugalvojome, nes ilgai patys išrinkdavome dizainerius, o vėliau pamanėme, kad būtų puiku, jei tai būtų viešas, visiems prieinamas renginys.
Konkurso idėja – duoti kelią jaunimui. Norime, kad „Mados infekcija“ būtų nuolat atsinaujinanti, judanti į priekį. Manau, tai yra geras startas jauniems dizaineriams, po kurio lengviau imtis profesionalios veiklos.
VEIDAS: Daug metų iš arti stebite lietuviškos mados raidą. Ar matytumėte didesnių pokyčių?
S.S.: Ateina jauni, visai kitaip mąstantys žmonės. Jie daug laisvesni, daug dirba internetu, turi daugiau informacijos. Jie jau išmokyti, kad svarbu įkurti prekės ženklą, susikurti „Facebook“ ar „Instagram“ profilį. Manau, mūsų mokyklos anksčiau nė nebuvo. Buvo tarybinių laikų supratimas, viską diktavo modelių namai. Dabar kurti yra geros sąlygos: su drabužių modeliavimu susijusių specialybių Lietuvoje atsirado labai daug, yra daug skirtingo lygio mokyklų.
VEIDAS: Kaip Lietuvoje žvelgiama į madą?
S.S.: Kultūros ministerijos požiūriu, mada nėra menas. Viskas vyksta kelių entuziastų pastangomis. Supratimo, kad mada galėtų būti didelis verslas, nėra, nors kūrybinio potencialo tikrai esama. Jei būtų kažkoks didesnis piniginis postūmis, rinkų atrastume. Dabar dizaineriai kuria iš nieko, praktiškai be pinigų. Tiesa, atvažiuoja užsieniečiai ir džiaugiasi aukšto lygio renginiu, stebisi dizainu, tačiau ar gali dizainerį, kuriantį iš savo lėšų, lyginti su dideliais modelių namais? O mus stebi pro didinamąjį stiklą taip pat.