Netylant kalboms, kad brandos egzaminai nebėra tinkamiausias būdas mokinio žinioms ir gebėjimams įvertinti, pradėta diskutuoti apie galimas permainas vertinimo sistemoje. Planuojama, kad jau po poros metų abiturientai galės rinktis rengti brandos darbą. Laipsniškai ketinama įvesti kaupiamąjį vertinimą.
Jūratė Žuolytė
Skatins mokytis ne egzaminams, o gyvenimui
Pastaruoju metu visuomenėje dažnai diskutuojama, ar dabartinė brandos egzaminų sistema vis dar atitinka šiuolaikinius poreikius. Kai informacijos tiek daug ir ji nuolat kinta, nebepakanka patikrinti, ką abiturientas atsimena ir moka, – reikia rasti būdų jį skatinti galvoti, kaip turimas žinias pritaikyti.
„Dabartiniai brandos egzaminai labiau orientuoti į akademinių žinių tikrinimą, todėl neretai mokomasi dėl to, kad geriau išlaikytum egzaminą, o ne pritaikytum tai gyvenime. Egzaminais sunkiau įvertinti bendrąsias asmens kompetencijas: analitinį mąstymą, iniciatyvumą, atsakingumą, komunikavimą, gebėjimą spręsti problemas, dirbti komandoje, jie neatitinka mokymosi visą gyvenimą principo“, – poreikį keisti mokinių vertinimo sistemą aiškina Švietimo ir mokslo ministerijos Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vyriausioji specialistė Irena Raudienė.
Patys mokiniai taip pat nebenori, kad jų ateities planus nulemtų tik egzaminai. „Akivaizdu, kad egzaminų sistema jau senokai yra atgyvenusi. Ji patikrina tik mokinio gebėjimus atsiminti, tačiau įvertinti mokinio intelekto ir akademinių gebėjimų per porą egzamino valandų neįmanoma“, – sako Lietuvos mokinių parlamento (LMP) narė Ugnė Revinskaitė iš Prienų „Žiburio“ gimnazijos.
LMP atlikto tyrimo duomenimis, dabartinė egzaminų sistema netenkina 74 proc. moksleivių, 90 proc. norėtų, kad stojant į aukštąsias mokyklas būtų atsižvelgiama į jų popamokinę, visuomeninę veiklą.
Pokyčiai prasidės nuo brandos darbo
Idėja, kad egzaminus turi pakeisti įvairios mokymosi veiklos rezultatų kaupimo ir pripažinimo sistema, įtvirtinta šalies strateginiuose dokumentuose – Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“, Valstybinėje švietimo 2013–2022 m. strategijoje, Vyriausybės programoje. Diskusijos, kaip pasiekti šį tikslą, dar tik prasideda, tačiau dėl pirmųjų žingsnių jau apsispręsta.
Jau nuo 2017–2018 mokslo metų vertinant mokinių pasiekimus planuojama įdiegti brandos darbą.
Brandos darbą abiturientas rengs sausio–gegužės mėnesiais, dar lankydamas pamokas. Darbą galės rengti ne tik mokykloje, bet ir studijų ir mokslo institucijų laboratorijose, muziejuose, gamtoje, namie. Brandos darbą mokinys turės atlikti savarankiškai, o darbo vadovas (mokytojas) konsultuos mokinį, patars, nukreips. Tikimasi, kad į brandos darbo rengimo ir vertinimo procesus įsitrauks ir aukštųjų mokyklų dėstytojai.
Brandos darbo įvedimas – pirmas žingsnis keičiant pasiekimų vertinimo sistemą. Jei mokinys pasirinks rašyti brandos darbą, šis bus kaip priedas prie to, kokius kitus egzaminus mokinys laikys. Brandos darbas turės mokyklinio egzamino statusą, jo įvertinimas bus įrašomas į atestatą.
Kuriama kaupiamojo vertinimo sistema
Kita idėja, kuriai įgyvendinti šiuo metu rengiama teisinė bazė, – kaupiamojo vertinimo sistema. Ji turėtų būti lankstesnė, teikti daugiau laisvės mokytojui profesionaliai ir kūrybiškai įgyvendinti ugdymo turinį, o vertinimą tolygiai subalansuoti per visą ugdymo laiką, orientuojantis į mokinių amžiaus tarpsnius.
„Siekiant sukurti ir įdiegti kaupiamojo vertinimo sistemą, labai svarbu jau dabar mokykloje pradėti stiprinti vertinimą, kuris teiktų grįžtamąjį ryšį apie mokinio stipriąsias puses ir padėtų tobulinti silpnąsias, stiprintų mokinio atsakomybę už savo mokymąsi, didintų pasitikėjimą savimi ir teiktų džiaugsmą dėl savo pasiekimų. Šiam tikslui pasiekti siūloma mokyklose pradėti naudoti Lietuvoje ir pasaulyje pasitvirtinusius vertinimo įrankius, tokius kaip aplankas (angl. „portfolio“), brandos darbas ir kt.“, – aiškina I.Raudienė.
Darbdavių nuomone, tokie pokyčiai galėtų teigiamai prisidėti prie jaunimo ugdymo, tačiau vien įvesti naują vertinimo sistemą nepakaks. „Taip, pasaulyje yra tokia praktika ir mes į ją žvelgiame pozityviai. Mums svarbu, kad žmogus būtų ne tik gerai išlaikęs egzaminus, bet ir nuolat būtų aktyvus, domėtųsi savo sritimi, mokėtų siekti savo tikslų, o ne tik galvotų, kad gavau diplomą, ir man to pakaks. Tokie įgūdžiai susiformuoja vaikystėje, ir jei žmogus yra smalsus, tai net ir išėjęs į pensiją jis paprastai kažkuo domisi“, – sako Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos generalinis direktorius Danas Arlauskas.
Tačiau jis pabrėžia – tam, kad nauja vertinimo sistema išties pasiteisintų, reikia apskritai keisti priėmimo į aukštąsias mokyklas tvarką: „Dabar turime situaciją, kai aukštosios mokyklos priima iš esmės visus, kai kurios netaiko jokio minimalaus priėmimo balo. Jei taip bus ir toliau, nei brandos darbas, nei kaupiamasis balas neturės jokios prasmės.“
Švietimo ir mokslo ministerija nuomonę apie egzaminus ir kaip juos reikėtų keisti kviečia išsakyti internetinėje viešojoje konsultacijoje: http://epilietis.lrv.lt/lt/konsultacijos/ar-reikia-keisti-egzaminu-sistema.
Mokinių pasiekimų vertinimo sistemos tobulinimui bus skiriamos 2014–2020 m. Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos. n
Užs. Nr. VPL 1026