Šeštą kartą vyko respublikinė švietimo paroda „Mokykla 2016“, burianti visą pedagogų bendruomenę. Susiklostė graži tradicija kartą per metus susitikti visiems – mokytojams, tėvams, mokiniams, verslininkams, švietimo politikos formuotojams, bibliotekų ir muziejų darbuotojams, švietimo ekspertams ir praktikams.
Julijanas Jurgutis
Paroda veikia kaip greitoji pagalba pedagogų bendruomenei – problemų sprendimų ieškoma čia ir dabar, neformalioje aplinkoje mezgasi naudingos pažintys ir kuriamos bendradarbiavimo strategijos. Švietimo bendruomenė vienija jėgas, kad atlieptų mokykloje jau esančios Z kartos ir greit ateisiančios alfa kartos vaikų poreikius. Alfa kartos vaikai ateis į mokyklas sugebėdami apdoroti milžiniškus kiekius informacijos, gebėdami daryti keletą ar net keliolika darbų vienu metu, bus smarkiai technologiškai pažengę. Ar mes sugebėsime tam pasiruošti? Apie tai – interviu su Ugdymo plėtotės centro direktoriumi Giedriumi Vaideliu.
– Kam reikalinga paroda „Mokykla“?
– Ugdymo kokybės gerinimui, apie kurį taip dažnai kalbame ir siekiame, reikalinga pedagogų bendruomenės transformacija. Šiuo metu vidutinis pedagogo amžius yra 56 metai. Nemaža jų dalis universitetą baigė vyraujant visai kitai mokymo(si) paradigmai nei šiandien. Turime atnaujinti jų žinias, juk mokymo metodikos nuolat keičiasi ir tobulėja. Jei pedagogai atnaujins savo žinias ir jaus ugdymo aktualijų pulsą, jie pasitikės savo jėgomis ir drąsiai imsis iniciatyvos priimti inovatyvius sprendimus savo klasėje.
Pastebima, kad apie 30 proc. pedagogų dalyvauja visur – renginiuose, konferencijose, susitikimuose, mokymuose, stažuotėse ir t.t. Taip pat gauna įvairių apdovanojimų, tampa įvairių konkursų laureatais. Tačiau tai tik trečdalis pedagogų. Natūraliai kyla iššūkis, kaip įtraukti likusius du trečdalius, sudominti juos ir uždegti. Paroda – viena žaismingesnių priemonių sudominti tiek aktyvesnius, tiek pasyvesnius, tačiau taip pat smalsius pedagogus. Čia kiekvienas gali sau priimtina forma ir savo ritmu pasisemti įkvėpimo.
– Su kokiais iššūkiais susiduria šiuolaikinė mokykla?
– Šiandieninis švietimo iššūkis – skatinti mokyklas išrasti save iš naujo. Pati viena mokykla nėra pajėgi „griauti“ savo sienų ir tapti atvira – į švietimo procesus turi įsitraukti tėvai, verslas ir visa visuomenė. Parodoje „Mokykla“ sukurtos sąlygos idėjų sklaidai visais švietimo bendruomenės lygmenims. Per susitikimus, tyrinėjimus, kūrybišką bendradarbiavimą skatiname asmenybės ūgties siekiamybę, polilogo kultūros ir partnerystės tarp švietimo bendruomenės narių puoselėjimą, tyrinėjimo ir kūrybos kultūrą mokykloje bei kiekvienos mokyklos identiteto ir įvairovės paieškas.
– Iš kur mokykla galėtų pasisemti idėjų kaitai?
– Ugdymo plėtotės centro ir parodos „Mokykla“ tikslas – skleisti inovacijas, suteikti pagalbą mokykloms, skatinti norą taikyti inovatyvias idėjas ir požiūrį ugdymo turinio kokybei gerinti. Kokybiškas ugdymo turinys nėra vienalytis sėkmingo ugdymo proceso dėmuo – tai nėra tik programa. Svarbu ne tik tai, ko mokome, bet ir kaip tą darome, kaip vertiname darbo rezultatus ir kokius metodus tam taikome, kaip užtikriname šių procesų kokybę. Parodos lankytojas skatinamas apmąstyti švietimą, klausti ir dalyvauti pokalbyje su kitais ir kartu ieškoti kūrybiškų išeičių, pasisemti įkvėpimo.
– Kuo dar paroda prisideda prie pedagoginio darbo?
– Parodoje „Mokykla“ siekiame parodyti naujas intelektines ir technologines mokomųjų dalykų turinio ir priemonių mokykloje formas, kad mokytojai susipažintų su pratybų sąsiuvinių ir vadovėlių alternatyvomis. Pratybų sąsiuvinis, kad ir koks būtų patogus, neskatina naujų idėjų atsiradimo, kūrybiškumo ir noro atrasti, pažinti supančią aplinką. Vadovėliai, deja, vis dar vienodai naudojami ir mokytojų, ir mokinių. Nors idealiu atveju mokiniai turėtų naudotis vadovėliais, mokytojai – dalykų programomis.
– Kaip paroda skatina mokytojus išeiti iš įprastinės komforto zonos?
– Siekiame drąsinti mokytojus – ieškoti, mokytis, dirbti kitaip. Drąsus mokytojas sieks kontakto su kolegomis, ieškos kūrybiškų išeičių ir už mokyklos ribų. Vidinė pedagogo parengtis lemia pamokos kokybę, stiprios motyvacijos vedami mokytojai daro didžius darbus.
Paroda „Mokykla 2016“ skatina mokyklų bendruomenes bei švietimui neabejingus visuomenės narius drąsiai imtis kūrybiškų ir netikėtų iniciatyvų, kurios prisidės prie pilietiškų asmenybių ugdymo ir bus svarus indėlis į progresyvios, kuriančios, atsakingos ir klestinčios visuomenės kūrimą.
Į parodą, vykusią lapkričio 25–26 dienomis, atvyko apie 18 tūkst. lankytojų. Parodą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras ir Lietuvos parodų ir kongresų centras „Litexpo“.
Visą savaitraščio „Veidas“ numerį skaitykite ČIA