Kanų festivalis
64-ąjį Kanų festivalį atidarys naujausias W.Alleno filmas “Vidurnaktis Paryžiuje” apie komplikuotas situacijas provokuojantį meilės ir šviesos miestą su aktore, pirmąja Prancūzijos ponia
64-ojo Kanų festivalio atrankos komisija sulaukė net 1715 pasiūlymų. 49 laimingiausiems rinktiniams filmams iš 33 skirtingų pasaulio šalių pasisekė gauti kvietimus į oficialią programą.
Pasauline kino olimpiada tituluojamas Kanų festivalis kol kas paskelbė 19 konkursantų ir dar ketina nominuoti bent tris filmus prestižiškiausiam “Auksinės palmės šakelės” apdovanojimui. Prieš žiuri prezidento Roberto de Niro akis susigrums elitiniai režisieriai Pedro Almodovaras, Larsas von Trieras, Terence’as Malickas, Aki Kaurismaki, Nuri Bilge Ceylanas, Paolo Sorrentino, Nanni Moretti, broliai Darnenne’ai.
Tačiau nuolatinių festivalio dalyvių vardus per spaudos konferenciją Paryžiuje užgožė programos vadovo Thierry Fremaux sprendimas net keturias vietas pagrindiniame konkurse rezervuoti režisierėms moterims. Tai absoliutus Kanų rekordas, kurį gražiai ir subtiliai simbolizuoja oficialus renginio plakatas. Jį puošia “Auksinės palmės šakelės” laureato, amerikiečių režisieriaus, fotografo Jerry Schatzbergo 1970 m. nuotraukoje užfiksuota aktorė Faye Dunaway ir kultinio prancūzų “Naujosios bangos” režisieriaus Francois Truffaut lūpose nuskambėję žodžiai: “Moterų kojos yra kompasai, kurie suka pasaulį aplink ašį ir suteikia jam pusiausvyros bei harmonijos.”
Lietuva Kanų festivalio oficialioje programoje neturės nė vieno filmo, bet pirmą kartą mūsų šalis įsirengs savo stendą Kanų mugės teritorijoje ir reklamuos bei anonsuos nacionalinio kino produkciją.
Keturių moterų paslaptys
Talentingoji škotų režisierė Lynne Ramsay bus vienintelė britų kino atstovė 64-ajame Kanų festivalyje su drama “Mums reikia pasikalbėti apie Keviną”. Populiarioji “Oskaro” premijos laureatė Tilda Swinton vaidina sielvarto prislėgtą motiną, kuri ryžtasi parašyti laišką bendramokslius sušaudžiusio paauglio sūnaus tėvui.
“Kino pavasaryje” rodyto dokumentinio filmo “Gimimo paslaptis” režisierė Naomi Kawase grįžta į Kanus su istorine drama “Oranžinis mėnulis” (Hanezu no tsuki), kurios įvykiai nukels į Asukos laikotarpį (538–710 metai), paskatinusį radikalius pokyčius Japonijos architektūros, meno, religijos, politikos, socialinio gyvenimo srityse.
Vieną iš trijų paskelbtų prancūziškų filmų režisavo komediniais vaidmenimis pasižymėjusi ir už Prancūzijos ribų mažiau žinoma aktorė Maiwenn le Besco. Provokuojančioje dramoje “Policija” ji gundys Paryžiaus nepilnamečių kolonijoje izoliuoto žiauraus maištininko meilės romanu žaviai fotografei.
Vis dėlto didžiausio dėmesio nusipelnė debiutuojanti australų režisierė Julia Leigh, kurios intymi ir prieštaringa erotinė drama “Miegančioji gražuolė” tapo didžiausia staigmena Kanų filmus mėginusiems nuspėti kino apžvalgininkams. Lietuvos kino komerciniame repertuare rodyto veiksmo trilerio “Nelauktas smūgis” lyderė Emily Browning drąsiai įkūnija į prostitucijos klaną savanoriškai įsitraukiančią studentę.
Pirmoji pora ant kilimo
Kontroversijos debesys ir skandalingiausi gandai gaubia ne konkursinėje programoje pasirodysiančią biografinę dramą “Užkariavimas” apie Prancūzijos prezidento Nicolas Sarkozy spalvingą karjerą ir iškilimą iki šalies vadovo posto. Šio filmo premjera Kanuose buvo prognozuojama iš anksto, tačiau gerai informuoti šaltiniai signalizavo apie ypatingą prezidento aplinkos spaudimą festivalio vadovams.
64-ąjį Kanų festivalį atidarys Europos miestuose intensyviai filmuojančio Woody Alleno romantinė komedija “Vidurnaktis Paryžiuje” apie komplikuotas situacijas provokuojantį magiškiausią paros metą meilės ir šviesos mieste, o intriguojantį antrame plane matomos muziejaus gidės vaidmenį filme sukūrė N.Sarkozy žmona Carla Bruni. Kartu su pirmąja Prancūzijos ponia vaidinantys Owenas Wilsonas, Rachel McAdams, Michaelas Sheenas, Marion Cottilard (žavioji prancūzė ruošiasi gimdymui ir gali praleisti premjeros malonumą) nutvieks raudonąjį kilimą prestižu, grožiu, prabanga.
Žvaigždingiausi filmai
Paparacų armijos džiaugsmui, T.Fremaux suteikė leidimą Prancūzijos Rivjeroje išmesti inkarą nuotykių epui “Karibų piratai: ant keistų bangų”. Pramoginį atrakcioną reklamuos piratas Johnny Deppas su gyvenimo moterimi Vanessa Paradis ir sūnaus susilaukusi Penelope Cruz su vyru Javieru Bardemu.
Paparaciai džiūgauja, kad festivalyje bus parodyti “Karibų piratai: ant keistų bangų”, kurių reklamuoti atvyks “piratas” J.Deppas su partnere P.Cruz, lydimi ne mažiau garsių savi gyvenimo draugų
Seksualioji ispanų aktorė neabejotinai aplankys mylimiausio režisieriaus P.Almodovaro siaubo trilerį “Oda, kurioje gyvenu” apie plastines operacijas atliekantį chirurgą, kuris pasiutusiai medžioja dukterį išprievartavusį maniaką ir atlieka seksualinius eksperimentus su žmona.
Žiūrovus šiurpins P.Almodovaro siaubo trileris “Oda, kurioje gyvenu” apie plastines operacijas atliekantį chirurgą, kuris medžioja dukterį išprievartavusį maniaką ir atlieka seksualinius eksperimentus su žmona
Į oficialius prizus pretenduos ir paslaptingiausias pastarųjų metų kūrinys “Gyvybės medis” apie galaktikos gimimą, evoliuciją, mirtį ir mūsų vietą šiame pasaulyje, nors jam kino ekspertai buvo numatę vietą už konkurso ribų.
Viešumoje nemėgstantis rodytis kultinis režisierius T.Malickas tikriausiai liks ištikimas tradicijai praleisti fotosesiją ir spaudos konferenciją, bet nemenką ažiotažą sukels pagrindinius vaidmenis sukūrę aktoriai Bradas Pittas ir Seanas Pennas, kuriam teks konkuruoti su pačiu savimi.
Paslaptingiausias festivalio filmas – “Gyvybės medis”. Kultinis jo režisierius T.Malickas ant raudonojo kilimo nepasirodys, bet tai kompensuos filmo žvaigždės B.Pittas ir S.Pennas
Festivalis neatsisakė galimybės parodyti dramą “Kažkur turi būti ta vieta”, kurios grūdą madingasis italų režisierius Paolo Sorrentino (“Po meilės”, “Il Divo”) pasėjo 2008 m. Kanuose, kai pats vertino kolegų filmus ir žiuri prezidentui S.Pennui pasiūlė karo nusikaltėlį medžiojančio roko žvaigždūno vaidmenį.
Visai netikėtai į konkurso trasą išvažiavo danų režisieriaus Nicolo Windingo Refno stilingas ir minimalistinis lenktyninis trileris “Vairuok”, žadantis pasimatymą su ryškiomis įžymybėmis Ryanu Goslingu ir Carey Mulligan.
Ne konkursinėje programoje šansą pasitaisyti apšiukšlintą reputaciją gavo skandalingasis Melas Gibsonas, kurio vaidmuo Jodie Foster režisuotoje dramoje “Bebras” jau nusipelnė liaupsių JAV, bet platintojai atidėlioja premjerą dėl neigiamo aktoriaus įvaizdžio.
Reklaminę akciją su akrobatiniais triukais Kanuose organizuojanti šeimyninė animacinė komedija “Kung fu panda 2″ festivalio raudonąjį kilimą papuoš Angelinos Jolie, Jacko Blacko ir Jackie Chano pėdsakais.
Nenuspėjamos intrigos ir provokacijos
“Garsūs režisieriai kuria nuostabius filmus ir Kanų festivalis juos priima išskėstomis rankomis”, – apibendrino atranką T.Fremaux. Dešimtą kartą į Kanus namą ant ratų atvairuosiantis maištingasis danas L.von Trieras provokuos gražiu filmu apie pasaulio pabaigą apokaliptinėje dramoje “Melancholija”, kurioje pamatysime nuolatinius šio režisieriaus filmų dalyvius (Charlotte Gainsbourg, Stenną Skarsgardą, Udo Kierą, Johną Hurtą) kartu su sunkiai įsivaizduojamais jo pasaulyje aktoriais Kieferiu Sutherlandu (TV serialas “24 valandos”) ir Kirsten Dunst.
Vatikano vadovai neliks patenkinti “Auksinės palmės laureato” Nanni Moretti (“Sūnaus kambarys”) komiška drama “Mes išrinkome popiežių” apie konklavoje daugiausiai balsų surinkusį dvasininką, kuris staiga paskelbia, kad nebenori vadovauti Katalikų bažnyčiai.
Tarp laukiamiausių festivalio konkursantų minimas suomis Aki Kaurismaki (“Žmogus be praeities”), kuris komišką dramą “La Havre” apie batų šveitiką nufilmavo prancūziškai.
Visus savo filmus Kanuose rodantys broliai Jeanas Pierre’as ir Lucas Dardenne’ai atveža dramą apie tėvo paliktą sūnų “Berniukas su dviračiu”, kuria mėgins įrėminti festivalio rekordą: kol kas dar niekam nepavyko prisistiebti iki trijų “Auksinės palmės šakelių”.
Geriausiu režisieriumi už “Vienišių” pripažintas ir didįjį žiuri prizą su “Trimis beždžionėmis” nugvelbęs turkų maestro N.Bilge Ceylanas ketina apstulbinti ilgiausia 2 val. 30 min. konkursine drama “Vieną kartą Anatolijoje”.
Darbštumu stebinantį kultinį japonų režisierių Takashi Miike galime tituluoti Kanų revoliucionieriumi, nes jam pirmam teks garbė dalyvauti konkursinėje programoje su trimačiu filmu – samurajišku epu “Charakiris 3D”. Tai šiuolaikiškai perdarytas Japonijos kino klasika įvardijamas Masaki Kobayashi 1962 m. šedevras.
Prieš dvejus metus “Antikristu” pasipiktinęs ir L.von Trierą mizoginija viešai apkaltinęs rumunų režisierius Radu Mihaileanu (“Le Concert”) palaikys Rumunijos kino sklaidą festivalio temą taikliai atitinkančia komiška drama “Moterų šaltinis” apie provincijos kaimo moteris, kurios pagrasina netenkinti seksualinių aistrų, jeigu vyrai neparūpins joms vandens iš sunkiai pasiekiamo šaltinio.
Skandalingojo prancūzo Bertrand’o Bonello provokuojančios dramos “Tolerancijos namai” (L’Apollonide – Souvenirs de la Maison Close) veiksmas rutuliosis XX amžiaus pradžios Paryžiaus viešnamyje ir nestokos kūniškų nuogybių.
Tamsiausias arkliukas ir didingiausias nežinomasis konkurse yra austrų režisierius Markusas Schleizingeris su filmu “Maiklas”.
“Oskarui” nominuoto karinės dramos “Bofortas” režisieriaus Josepho Cedaro literatūrinę komediją “Išnašas” Kanai nukabino tiesiai Berlynui iš panosės – filmas apie dviejų profesorių tėvo ir sūnaus protinius mūšius dėl prestižinio prizo jau buvo patvirtintas “Berlinale” konkursui, kai prodiuseriai gavo netikėtą ir labiau viliojantį kvietimą iš konkurentų.