2010 Gegužės 17

Lietuviškas kinas

Naujasis Tadas Blinda nepaliks abejingų

veidas.lt

Lietuviško nuotykių epo “Tadas Blinda: pradžia” kūrėjai kalendoriuje žymisi iki filmavimo pradžios vis gausėjančius darbus, o pašalinius stebėtojus kasdien kaitina intriga – kaipgi atrodys Tadas Blinda? Špyga taukuota!

"Veido" archyvas

Filmo “Tadas Blinda: pradžia” nacionalinė premjera numatyta šių metų pabaigoje

Lietuvos kino industrija šurmuliuoja belaukdama didelio ir išskirtinio įvykio. Kai kurie vyresnės kartos atstovai griebiasi už galvų, klausia “ką jūs čia darote?” ir iš anksto kaltina nacionalinės kino klasikos dergimu. Tačiau dauguma populiarių aktorių, visuomenės veikėjų, verslininkų ir žiūrovų palaiko sveikintiną iniciatyvą sukurti kitokį nuotykių filmą rašytojo Rimanto Šavelio 1987 m. romano “Tadas Blinda” motyvais.

Taigi birželį ir liepą, kai mūsų dėmesį pasigrobs pasaulio futbolo čempionato transliacijos iš Pietų Afrikos, režisierius Donatas Ulvydas su operatoriumi Ramūnu Greičiumi intensyviai filmuos naują istoriją apie legendinį svieto lygintoją ir jo maištingas dienas pagal Jono Banio parašytą scenarijų. Renavo dvare Mažeikių rajone, Rumšiškėse ir Vilniaus apylinkėse žirgais jodinės daugiau nei šimto bendraminčių komanda. Jie stengsis šiuolaikiškai restauruotoje karietoje atvežti solidų žiūrovišką kiną “Tadas Blinda: pradžia”, kurio nacionalinė premjera numatyta šių metų pabaigoje.

Sniegingą kovą kūrybinė grupė pasitikrino abipusius santykius ir sėkmingai nufilmavo 1846 m. žiemos epizodus, reikalingus pagrindinio herojaus prisiminimams apie svarbius vaikystės nutikimus iliustruoti. Kaip tik dabar scenarijaus autorius atlieka paskutinius siužeto ir dialogų patobulinimus, režisierius kaupiasi dideliam iššūkiui, vaidmenims pasirinkti aktoriai kruopščiai treniruojasi ir semiasi patirties iš įvairių sričių konsultantų, o prodiuseris Žilvinas Naujokas sprendžia organizacinius rebusus su dailininkių, kaskadininkų, rekvizito gamintojų rinktinėmis, kad birželio 7-ąją pirmoji pliauškė paskelbtų filmo gamybos startą.

"Veido" archyvas

Veiksmo komedijos “Zero II” neišpasakyta finansinė sėkmė suformulavo tendenciją, kad tauta pasiilgusi pramoginio lietuviško kino. Mūsų industrijoje ypač retai pasitaiko atvejų, kai dar nepradėję filmavimo autoriai žino, ką nori pasakyti, turi visiems suprantamą tikslą ir nesirengia daug metų trypčioti vienoje vietoje.

Jie kurs lengvą, neįpareigojantį ir žaismingą nuotykių filmą pagal žinomą temą. Naujumo siekiantys kūrėjai tvirtai tiki, kad “Tadas Blinda” bus žiūroviškas kinas, suprantamas skirtingų kartų atstovams. Jie ketina sukurti absoliučiai kitą epochinį filmą, remdamiesi tais pačiais mylimais personažais, pažįstamu istoriniu laikotarpiu ir R.Šavelio knygos motyvais.

“Mes taikomės į visiškai kitą ir platesnę auditoriją, bet neabejojame, kad senojo klasikinio filmo gerbėjai tikrai atras, ką pamatyti. Dauguma jaunųjų Lietuvos žiūrovų žino svieto lygintojo vardą, bet nematė originalaus “Tado Blindos” ir net neskaitė knygos”, – tvirtina prodiuseris Ž.Naujokas.

Nenutiražuoti veidai

Už kadro dirbančių kūrėjų pasitikėjimas savo jėgomis ir akivaizdus žinojimas, kokių rezultatų siekiama, persismelkia ir aktorių atrankos procedūrose. Antrajam pilno metražo filmui besiruošiantis D.Ulvydas vaidmenų atlikėjus rinkosi netradiciniu ir neįtikėtinai įdomiu metodu. Jis neprašė organizuoti bandomųjų filmavimų ir scenarijaus skaitymų. Skambindamas pageidaujamam kandidatui su konkrečiu siūlymu, režisierius jau žinojo, kad šis žmogus tinka vaidmeniui. Bet prieš tai Donatas ilgai žiūrinėjo į nuotraukas, tyrinėjo aktorių veido bruožus, analizavo išvaizdą ir mėgino prisiminti, kokiuose filmuose jie vaidino. Daugiau nei pusė aktorių buvo atrinkti prieš jiems išsiunčiant scenarijų.

“Svarbiausia buvo rasti, kuris atlikėjas tinka konkrečiam vaidmeniui. Mes norėjome parodyti žmonėms kitus veidus, nei jie kasdien mato grįžę namo ir įsijungę televizorių. Manau, kad beveik niekur neapsirikome”, – atskleidžia D.Ulvydas.

Vienas atrankos kriterijų, kad jie nebūtų vaidinę TV serialuose. Bet tai toli gražu nereiškia, kad tie aktoriai yra blogi. Tiesiog juos per dažnai rodo. Aktorių buvo ieškoma pagal amplua, tinkamumą personažo charakteriui ir reklaminį potencialą, nes filmui reikėjo populiarių vardų, kurie galėtų sudominti auditoriją. “Mes nusprendėme suteikti galimybę žmonėms, kurie sulaukė savo vaidmens. Lietuvoje turime daug aktorių, kurie principingai neskubėjo į TV serialus, kantriai laukė momento ir persipildė alkiu vaidinti”, – paaiškino D.Ulvydas.

Kaip vieną malonių atradimų režisierius mini Mykolą Vildžiūną, kuris baigė aktorinį, bet dažniau pats režisavo įvairiausius projektus. Jis labai mažai vaidino kine ir dažniau rodėsi reklaminiuose klipuose. Kai aktorių atrankos specialistė atnešė Mykolo nuotrauką, režisierius iš karto pamatė nulietą spalvingą neigiamą personažą. Šiam jaunuoliui teks vaidinti rusams parsidavusį ir keršto apakintą lenkų kilmės žiauruolį Janeką Razumovskį, aršiausią Tado priešą dvikovose ir kirstynėse.

Net du trečdaliai aktorių į “Tado Blindos” komandą pateko vien todėl, kad tinka vaidinti tam tikrą personažą. Visi jie buvo atrinkti iš vienintelio įmanomo kandidato ir neturėjo kitų konkurentų. Pavyzdžiui, Dainius Kazlauskas atėjo į susitikimą ir pats pastebėjo, kad lentoje šalia moteriškus sijonus rausiančio įžūlaus intriganto Edmundo vardo jau užklijuota jo nuotrauka.

“Jeigu aš čia kabu, vadinasi, jūs mane matote atliekantį šį vaidmenį ir nesirenkate iš 17 kandidatų”, – prisiminė garsaus aktoriaus pirmąją reakciją “Tado Blindos” režisierius ir prodiuseris. Padlaižio Edmundo nuotaikas perteikianti šelmiškai įžūli šypsena portretinėje nuotraukoje išduoda, kad šarmingas niekšingos prigimties personažas labai patinka pačiam Dainiui.

Scenarijus su braškių padažu

D.Ulvydas filmo gamybą prilygina gardaus skanėsto kepimui. “Jeigu kepi braškių pyragą ir sakai, kad jis bus kitoks, vis tiek įdedi braškę ir kitų patikrintų sudedamųjų dalių. Pas mus taip pat yra žinomų aktorių-braškių. Daugeliui jų išsiunčiau scenarijų net nesusitikęs, nes buvau įsitikinęs, kad šie žmonės puikiai susitvarkys su užduotimis. Perskaitę medžiagą, jie spinduliavo dar didesniu noru vaidinti ir motyvacija dalyvauti naujos legendos kūrimo procese. Be stipraus scenarijaus bent pusės aktorių nebūtume prisikvietę”, – konstatuoja režisierius, paminėdamas Vytauto Petkevičiaus, Jokūbo Bareikio, D.Kazlausko, Sakalo Uždavinio, Andriaus Kaniavos pavardes.

Pirmąją scenarijaus versiją parašė Sigitas Parulskis, bet paskui vadeles perėmė talentingasis J.Banys, prisidėjęs prie komedijų “Zero” ir “Zero II” bei animuotos meninės dokumentikos “Vabzdžių dresuotojas” gimimo. Jam teko tris kartus iš esmės perrašyti siužetines linijas, priderinti žaismingai šmaikščius dialogus prie XIX amžiaus laikmečio tradicijų ir daryti daugybę adaptacijų, t.y. kai vaidmenims būdavo pasirenkami konkretūs atlikėjai ir personažų charakterius reikėdavo priderinti prie aktoriaus savybių. Įdomiausia, kad patys aktoriai nebijojo pateikti pastabų dėl neaiškių vietų ir dalydavosi patarimais, kurie epizodai labiausiai kliūva.

Vieną galutinių scenarijaus versijų peržiūrėjo profesionalūs konsultantai iš Vokietijos, populiariai vadinami “scenarijų gydytojais”. Jie pateikė filmo “Tadas Blinda: pradžia” recenziją ir aštuonių puslapių analizę su pastabomis, siūlomais pakeitimais, rekomenduojamais patarimais dėl charakterių motyvacijos ir siužeto plėtojimo. Vokiečių specialistai patvirtino, kad J.Banio scenarijus atitinka visus kino aritmetikos reikalavimus. “Mes labai pasitikrinome, kaip sekėsi užrašyti savo idėjas, todėl gavę išsamią analizę atsipūtėme”, – komentuoja D.Ulvydas.

Mama ir duktė

Filmui tepasiekus parengiamąją stadiją, svarbiu konsultantu dirbo Donato mokytojas Antanas Šurna. Lietuviško kino veteranas padėjo tinkamai suprasti aktorinius išgyvenimus scenarijuje. Jis perskaitydavo konkrečią sceną ir pasakydavo režisieriui pastabas, ką jaučia, kaip supranta personažo poelgius, ką galima pakeisti ir kaip reikėtų pataisyti vieną ar kitą momentą. Sėkmingas bendradarbiavimas ir abipusis supratimas baigėsi netikėtai maloniu rezultatu – A.Šurna pats apsisprendė suvaidinti rusiškai kalbantį poručiką Snegiriovą, atjojantį malšinti sukilimo ir įsitikinantį, kad Tadas Blinda su tokiu vardu tik sau bėdos prisidarys.

Žavingoji Agnė Ditkovskytė buvo atrinkta pirmuoju bandymu iš vienintelės kandidatės, bet galutinį žodį tarė tik perskaičiusi scenarijų. Maskvoje gyvenanti ir karjeros laiptais Rusijoje sėkmingai kopianti mergina atsakingai kaupiasi debiutui Lietuvoje. Režisierius papildomai ketina išnaudoti ir mažiau girdėtą Agnės talentą dainuoti. Planuojama, kad ši aktorė įrašys vieną arba dvi dainas garso takeliui.

Kad filmas turi galingą potencialą, įrodė ir aktorės Tatjanos Liutajevos susidomėjimas patologiškai neištikimos žmonos Konstancijos vaidmeniu, kuriam režisierius buvo numatęs kelias kandidates ir galiausiai rinkosi pagal dviejų personažių tarpusavio panašumo kriterijų. Ji apsisprendė pasirodyti filme visai ne tam, kad vaidintų kartu su dukterimi, o dėl gero ir įdomaus scenarijaus.

Filmo autoriai pripažįsta, kad “Tadas Blinda” bus vyriškas kinas su gausybe stipriosios lyties personažų. Bet abi pagrindinės filmo moterys T.Liutajeva ir A.Ditkovskytė atliks labai reikšmingus vaidmenis ir gaus daug ekraninio laiko savo natūralioms grožybėms ir gebėjimui improvizuoti, patekus į dviprasmiškas komiškas situacijas, pademonstruoti.

“Agnė yra lyg neatkimštas butelis. Tikėtina, kad jis geras, nes atsivežtas iš toli. Bet tikrojo skonio dar nežinome, kol neparagavome”, – intriguoja režisierius. Gražiausiai “Tado Blindos” vilioklei scenarijuje numatyta gana daug veiklos su romantiškais nukrypimais, jodinėjimais ir akrobatiniais triukais, o kai kurie seksualesni ir aistringesni epizodai reikalaus ne tik aktorės drąsos. Ne mažesnę intrigą kaitina, kaip susigros karštasis T.Liutajevos ir D.Kazlausko duetas, kuriam J.Banys pripaišė ugningai erotizuotų fantazijų.

Komandinis solidarumas

Ž.Naujokas pabrėžia, kad visi aktoriai atėjo pas “Tadą Blindą” ne dėl pinigų. Jie yra pasiryžę dirbti už nedidelį atlygį ir taip paremti lietuvišką kiną. Filmo autoriai tai vadina solidarumu ir neslepia, kad visi aktoriai gaus panašaus dydžio minimalius honorarus.

Įdomu tai, kad ne visi aktoriai pozityviai sutiko žinią apie Tado Blindos žygį į komercinį kino repertuarą. 90 proc. kalbintų kandidatų priėmė siūlymus, o kai kurie kiti iš karto atsisakė net neperskaitę scenarijaus, atvirai piktinosi sumanymu ir net ironizavo, esą kitas žingsnis turėtų būti filmas apie Henriką Daktarą. “Kiek žmonių, tiek nuomonių. Ačiū Dievui, kad sulaukėme neigiamų reakcijų, nes nieko nėra blogiau už aklą pataikavimą”, – džiaugiasi D.Ulvydas.
Nepalaikantys projekto balsai argumentuoja, kad vėją keliantys jaunosios kartos kūrėjai sugadins mūsų kino klasiką.

Bet galime atsukti laiką atgal ir panagrinėti, kiek metų turėjo originalaus “Tado Blindos” ir “Velnio nuotakos” autoriai. Dabar klasika vadinamus filmus taip pat sukūrė gana jauni aktoriai ir režisieriai, kuriems buvo po trisdešimt ar keturiasdešimt metų. Pavyzdžiui, Tadą Blindą vaidinusiam Vytautui Tomkui filmo premjeros metu buvo 32-eji, o Vaiva Mainelytė skaičiavo 24-uosius gyvenimo metus.

Panašaus stiliaus holivudiniuose perdirbiniuose scenaristai stengiasi suplanuoti vadinamuosius “cameo” pasirodymus ir bent vienai minutei įvesti į veiksmą senuosius aktorius ar į dialogus sąmoningai įmesti kultines frazes. Tačiau naujai atgimusio “Tado Blindos” žiūrovai nepamatys V.Tomkaus ir V.Mainelytės. “Norėdami išlikti ištikimi filmui ir jo siužetui, neradome, kaip galėtume panaudoti legendinius aktorius. Nenorėjome kviesti jų vien dėl pavardžių ir kelių žodžių, nors ir turėjome minčių pagerbti veteranus, buvome su jais susitikę”, – aiškina Ž.Naujokas.

Visiškai slaptas inkognito

Svieto lygintojas Tadas Blinda ir R.Šavelio knyga daugeliui Lietuvos piliečių – pažįstamas prekės ženklas. Bet šiuolaikinio “Tado Blindos” kūrėjai apsisprendė susukti visiškai naują filmą be jokių asociacijų į senąją klasiką. Naujasis Tado Blindos veidas buvo atrinktas vienas pirmųjų, dar 2009-ųjų rudenį. Tačiau iki šiol prodiuseris sąmoningai nenori atskleisti to laimingojo pavardės ir žada paskelbti sensacingą naujieną gegužės pabaigoje. Taip siekiama apsaugoti iš gatvės pasikviestą žmogų nuo pernelyg didelio spaudos dėmesio, kuriuo jis bus neabejotinai apgaubtas, pateks į populiariausių žurnalų viršelius ir turės tempti sunkiausią filmo vežimą.

Scenarijuje apsibrėžę personažo charakterį ir išvaizdos bruožus, filmo autoriai pagrindinio vaidmens atlikėją rinkosi pagal ikonų principą. Iš pradžių D.Ulvydas išsirinko visuomenei pažįstamus veidus, galinčius privilioti žiūrovą ir dvi valandas išlaikyti jo dėmesį. Režisierius akylai stebėjo populiarių Holivudo aktorių ir Lietuvos garsenybių veidus, traukiančius žmonių žvilgsnius, mėgino pastebėti panašumus ir išanalizuoti konkrečius bruožus. Kodėl žmonėms patinka Bradas Pittas ar Modestas Pitrėnas? Išsami nuotraukų analizė leido suprasti, kad jie turi kažką herojiško.

Pagal populiarių veidų anatomijos studijas Donatas su kolegomis susikūrė Tado Blindos ikoną – tarsi policijos fotorobotą. Tik tada prasidėjo tinkamiausio aktoriaus paieškos pagal nusipieštą vaizdą ir nusistatytus kriterijus atitinkančių žinomų Lietuvos žmonių nuotraukų peržiūra.

“Mums buvo svarbus ne tik pats žmogus, kuris galės įkūnyti Tadą Blindą, bet ir jo asmeninės bei moralinės savybės. Ieškojome žmogaus, kuris pats būtų Blinda sieloje ir pasirenkamose vertybėse. Po ilgų diskusijų ir aptarimų nusprendėme susitikti su vieninteliu ir pirmuoju pasirinktu kandidatu. Šiandien jis tebėra Blinda. Be galo džiaugiuosi ir didžiuojuosi šiuo verdiktu”, – neatskleisdamas didžiausios paslapties paaiškina D.Ulvydas.

Pasirinktas paslaptingasis Tadas Blinda nuo pat rudens aktyviai sportuoja, stiprina fizinę formą ir mokosi jodinėti, bet neskuba girtis visiems iš eilės. Dėl šio vaidmens jis savanoriškai atsisakė kvietimo dalyvauti viename TV projektų. Apie jo asmenybę kol kas informuoti tik kartu vaidinsiantys ir be reikalo nekalbantys kolegos, kurie ypač pozityviai priėmė režisieriaus, scenarijaus autoriaus ir prodiuserio reikšmingiausią komandinį sprendimą.

Daugiau nei 3 mln. Lt biudžetą dėliojančiame filme Tadą Blindą vaidins Lietuvos pramogų pasaulyje gerai žinoma asmenybė, atitinkanti visus reikiamus kriterijus. Šis žmogus jau dabar turi gana daug gerbėjų ir komercinį potencialą užtvirtinantį vardą. Tai protingai apgalvotas, labai drąsus ir teisingas sprendimas, kuris išprovokuos Lietuvoje daug diskusijų ir daugeliui primins režisieriaus Eimunto Nekrošiaus sprendimą pagrindiniam spektaklio “Hamletas” vaidmeniui pasikviesti dainininką, muzikantą ir aktorių Andrių Mamontovą.

Ar dabar bent nutuokiate, kas jis toks – jaunasis Tadas Blinda?

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...