Gruodžio pradžioje Baltijos šalių premjerai Rygoje pasirašė regioninės dujų rinkos sukūrimo deklaraciją. Ji padeda pagrindą nacionalinių dujų rinkų sujungimui ir apibrėžia dujų sektoriaus reformos veiksmus, būtinus tam, kad vieninga rinka Baltijos šalyse galėtų sėkmingai veikti.
Renata BALTRUŠAITYTĖ
Ši deklaracija yra antras rimtas žingsnis strateginio Lietuvos tikslo – integravimosi į regioninę gamtinių dujų rinką – įgyvendinimui. Tačiau vieningą rinką Baltijos regionui dar reikia sukurti, o tai – pirmaeilis Lietuvos, Latvijos, Estijos, o ateityje ir Suomijos atsakingų institucijų uždavinys.
Pirmasis reikšmingas žingsnis ta pačia kryptimi žengtas prieš dvejus metus, kai buvo susitarta dėl bendros darbo grupės, kuriai patikėta ruošti regioninės dujų rinkos vystymo veiksmų planą. Šis veiksmų planas dabar jau patvirtintas, ir perdavimo sistemos operatoriams bei valstybės institucijoms beliko imtis aiškiai sudėliotų ir konkrečiuose laiko perioduose apibrėžtų uždavinių įgyvendinimo. Šie uždaviniai apima ne tik techninius veiksmus, palengvinančius gamtinių dujų transportavimo organizavimą, bet ir kainodaros klausimus, iš esmės priklausančius nacionalinių reguliuojančių institucijų kompetencijai, bei mokestinius įstatymus, kurie privalo būti tvirtinami valstybių parlamentuose.
Tartis tenka ne vien dėl dujų srautų transportavimo ir prekybos rinkos viduje, bet ir dėl bendros perdavimo paslaugų kainodaros bei sąnaudų paskirstymo mechanizmo.
Pats regioninės dujų rinkos vystymo veiksmų planas nebuvo kurtas tuščioje vietoje: prieš tai visų nacionalinių sistemų operatoriai iniciatyva buvo užsakyta bendros rinkos sukūrimui skirta studija, kurią parengė tarptautinė konsultantų bendrovė „Frontier Economics“. Ji išanalizavo regioninės rinkos formavimo tikslingumą, pasiūlė galimus jos formavimo proceso modelius, numatė pagrindinius regioninės rinkos veikimo principus.
„Tačiau klaidinga manyti, kad Baltijos šalims tereikėjo prisitaikyti ankstesnę kitų regionų patirtį, nes tokios patirties, kaip apjungti keturių savo dydžiu panašių šalių dujų rinkas, Europoje paprasčiausiai nėra. Iki šiol būdavo jungiamos nebent skirtingos kainų zonos stambesnių šalių viduje (pavyzdžiui, Vokietijoje), o vienintelis tarptautinio sujungimo pavyzdys – tai Belgijos ir Liuksemburgo rinkos. Tačiau jos buvo tokios nesulyginamos savo dydžiu ir dujų rinkos išsivystymo lygiu, kad Baltijos šalims jų pasirinkto metodo nukopijuoti nepavyktų“, – pasakoja Saulius Bilys, AB „Amber Grid“ generalinis direktorius.
Kodėl kartu geriau
Baltijos šalių institucijoms iki šiol ne visuomet pavykdavo pačioms susitarti – tarkim, galutinį sprendimą dėl Lenkijos ir Lietuvos dujotiekių jungties projekto sąnaudų padalijimo teko priimti Europos Komisijos energetikos reguliatorių bendradarbiavimo agentūrai ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators). Ar galima tikėtis, kad regioninė dujų rinka bus kuriama sklandžiai ir koordinuotai?
„Tikimės bendro sutarimo, nes visi proceso dalyviai jame įžvelgia naudą. Klausimas dėl dabartinės situacijos išsaugojimo apskritai nėra keliamas. Vienintelė ateities perspektyva, siekiant supaprastinti dujų įsigijimo bei transportavimo procedūras bei atpiginti pačias dujas, yra mūsų smulkių ir segmentuotų rinkų apjungimas. Tik padidinę rinkos apimtis galėsime užtikrinti veiksmingesnę konkurenciją ir tuo pačiu mažesnes dujų kainas vartotojams“, – komentuoja S.Bilys.
Šiuo metu Lietuvos metinė dujų rinka siekia šiek tiek daugiau nei 20 TWh, bendra trijų Baltijos šalių – apie 40 TWh, o Suomija savo dalyvavimu ją padidintų iki 65-70 TWh. Tris kartus didesnis nei Lietuvos viduje suvartojamas dujų kiekis galėtų sudominti didesnį skaičių tiekėjų, tame tarpe ir stipresnius rinkos žaidėjus, turinčius lankstesnius kontraktus arba nuosavus dujų resursus ir todėl savo kainodaroje galinčius taikyti mažesnes rizikos maržas.
„Atskirai vertindami kiekvienos Baltijos šalies vartotojų profilius, juose galime pastebėti tam tikrų nuokrypių. Sujungus nacionalines rinkas į vieną, nuokrypių rizika gerokai sumažėja, profilis tampa logiškesnis ir komerciškai patrauklesnis. Klaipėdos SGD terminalas bei gamtinių dujų saugykla Inčukalnyje teikia papildomas galimybes rinkos dalyviams“, – teigia S.Bilys.
Trūkstama infrastruktūra, o būtent Estijos-Suomijos ir Lenkijos-Lietuvos dujų jungtys, jau suprojektuotos, tačiau jų atsiradimas nebūtinai turi sutapti su regioninės dujų rinkos veiklos pradžia, numatoma 2020 m. Jeigu jungčių įrengimo darbai užtruktų, bendra trijų Baltijos šalių dujų rinka pradėtų funkcionuoti nesulaukusi šių projektų įgyvendinimo pabaigos.
2017 m. balandžio mėn, pasibaigus trečiojo ES energetikos paketo išimties galiojimui, pagaliau bus liberalizuota ir Latvijos dujų rinka. S.Bilys teigia, jog tai neabejotinai palengvins regioninės rinkos vystymo žingsnius: „Latvija buvo paskutinė regiono šalis, neatvėrusi dujų rinkos konkurencijai ir neįvykdžiusi trečiojo ES energetikos paketo reikalavimų. Dabar ji žengia tuo pačiu logišku keliu, kaip Lietuva ir Estija“.
2017 m. „Amber Grid“ planuoja kartu su Latvijos dujų perdavimo ir saugojimo sistemos operatoriumi „Conexus Baltic Grid“ užsakyti bendrą Lietuvos-Latvijos dujotiekių jungties pajėgumų išplėtimo galimybių studiją, kuri duotų atsakymą, ar toks išplėtimas reikalingas rinkai ir kokie jungties pajėgumai ateityje būtų optimalūs.
Naujaisiais metais Lietuvos pusėje planuojama ir Lenkijos-Lietuvos dujotiekių jungties statybų pradžia. Lenkijos pusėje, kur reikalingas dvigubai ilgesnis vamzdynas nei Lietuvoje, statybos darbai bus pradėti šiek tiek vėliau, kadangi iškilus poreikiui dalinai pakeisti anksčiau numatytą dujotiekio trasos maršrutą reikia parengti naują techninį projektą.
„Bet kuriuo atveju šis dujotiekis sujungs ne tik Lietuvos ir Europos gamtinių dujų rinkas, bet ir Klaipėdos bei Svinoujusčtjės SGD terminalus. O tai reiškia, kad padidės į Baltijos jūrą atplukdytų SGD realizacijos ir lankstumo galimybės, nes jei vienas iš terminalų dėl kokių nors priežasčių negalėtų priimti dujovežio, jis galėtų būti iškrautas kitame. Ir nesvarbu, kurios šalies gavėjui skirtos atplukdytos dujos: apsikeitimų sandorių dėka Klaipėdoje galės būti kraunamos ir pavyzdžiui Čekijos ar Vengrijos rinkai skirtos SGD“, – akcentuoja S.Bilys.
Pokyčiai biržos dalyviams
2017 m. gamtinių dujų rinkos operatoriaus „GET Baltic“ Lietuvoje valdoma dujų birža planuoja plėstis į Latviją ir Estiją. Šiose šalyse bus steigiamos prekybos platformos, be to, Baltijos šalių prekybos aikštelės bus integruotos taikant netiesioginį pajėgumų paskirstymo modelį. Jį taikant vienoje šalyje pateikiami siūlymai biržoje pirkti ar parduoti dujas būtų atvaizduojami ir kitos šalies prekybos aikštelėje papildomai pridėjus transportavimo tarp valstybių narių kainą, t.y. bus siūlomas automatiškas perdavimo pajėgumų priskyrimas biržoje įsigytam dujų kiekiui, o įvykus sandoriui tarp skirtingų prekybos aikštelių transportavimu nereikės rūpintis rinkos dalyviams, – tą už juos padarys biržos operatorius. Tai bus konkretus ir rinkos dalyvių juntamas žingsnis vieningos regioninės dujų rinkos kūrimo linkme.
Nuo 2020 m., kai bendra Baltijos šalių dujų rinka realiai pradės veikti, joje tarpvalstybiniai transportavimo mokesčiai bus apskritai panaikinti, o gamtinių dujų kainos visose Baltijos šalyse suvienodės. Didmeninėje rinkoje bus vienas virtualus prekybos taškas, o sistemos balansavimas bei perdavimo pajėgumų paskirstymas bus vykdomas centralizuotai.
„Kalbant apie atviros rinkos poveikį, kaip pavyzdį galima pateikti tai, kad 2015 m. Lietuvoje transportavimui į Estiją buvo įsigyta 1 TWh gamtinių dujų, 2016 m. – tik 0,5 TWh. Galima sakyti, kad iš Lietuvos į Estiją tiekiamų dujų kiekis per metus sumažėjo dvigubai. Jeigu žiūrėtume tik į šiuos skaičius, atrodytų, kad kažkas negero nutiko Lietuvoje. Tačiau iš tiesų 2015 m., atsivėrus Lietuvos ir Estijos dujų rinkoms, Estijoje „Gazprom“ tiekiamos dujos buvo brangesnės nei pas mus parduodamos ir tai sukėlė iš Lietuvos importuojamų dujų srautą. O 2016 m. „Gazprom“ sureagavo į situaciją ir sumažino dujų kainą Estijai, todėl vietos verslui nebeliko paskatos jų importuoti iš Lietuvos. Taigi realūs pokyčiai iš tiesų vyko ne Lietuvoje, o Estijoje, kur pirkėjai atviros rinkos dėka gavo galimybę įsigyti pigesnių dujų. Tokiu būdu estai, netgi tiesiogiai nesinaudodami SGD terminalu, pajuto jo teigiamą poveikį“, – sako S.Bilys.
Ekspertai įspėja, kad dujų rinkoje šiuo metu karaliauja pirkėjai, tačiau tokia situacija nesitęs amžinai. Ar iš tiesų Europos horizonte jau ryškėja kylančių kainos kreivių kontūrai?
„Tokie ekspertai dažniausiai atstovauja gavybos įmonių interesams. Jie turi taip kalbėti, nes buksuojančios kainos mažina šio verslo pelningumą. Tačiau pasaulis pakito, ir tie fundamentalūs pokyčiai, kuriuos patyrė į atsinaujinančius išteklius atsigręžusi pasaulio energetika, tapo nebeatšaukiami. Jie užprogramuoja žemas iškastinio kuro kainas ateičiai, nors, aišku, išlieka laikinų svyravimų tikimybė. Tačiau kuo didesnis bus laikinas iškastinio kuro kainos šuolis, tuo ryškesnį matysime kritimą jam pasibaigus. Kalbos apie 100 JAV dolerių už naftos barelį tapo istorija, kuri dėl per didelio naftos ir dujų telkinių operatorių godumo, paskatinusio atsinaujinančios energetikos bumą, niekada nepasikartos. Tačiau tai nereiškia, kad gamtinės dujos nebeturi ateities: tiesiog šis energetikos sektorius privalės išmokti tenkintis mažesnėmis pelno maržomis“, – pabrėžia AB „Amber Grid“ generalinis direktorius.