Antikvariniais baldais apstatytame kambaryje ant sienos puikuojasi keliasdešimt milijonų kainuojantis Pablo Picasso šedevras, ant minkštasuolio elegantiškai prisėda dama, vilkinti “Prada” suknele, ir kažko ieško “Louis Vuitton” rankinėje, džentelmenas įtariai tyrinėja “Chateau Lafite-Rothschild” vyno butelio etiketę. Sakytum, idiliškas prancūzų aristokratų vakaras. Ir apsiriktum. Tai Kinijos milijonierių kasdienybė.
Šiais metais “Kino pavasaryje” buvo rodomas Davido Roacho ir Warwicko Rosso 2013-aisiais sukurtas dokumentinis filmas “Red Obsession” (vengiant dviprasmybių lietuviškai filmas pavadintas “Pamišimas dėl vyno”), pasakojantis apie Prancūzijos Bordo regiono vyno ūkius bei sparčiai besikeičiančią vyno rinką. Be to, taikliau nei analitiniuose straipsniuose filme su gera doze humoro, lašeliu ironijos netikėtu rakursu atskleidžiama įdomių faktų apie Kinijos ekonomikos pakilimą, vartotojų įpročius ir atsivėrusią naują milžinišką vyno rinką.
Filme daugiausia kalbama apie 2009 ir 2010 m. derlius, kurie buvo vieni geriausių per šimtmetį Bordo regione. 2010 m. Bordo vyno kainos šoktelėjo į sunkiai įsivaizduojamas aukštumas – pakilo iki 40 proc. Kainoms kylant ir pasaulyje įsigalint krizei JAV vyno rinka ėmė trauktis, tačiau atsirado nauja – Kinija.
Kinų milijardieriai ir milijonieriai puolė pirkti retą, kolekcinį vyną, jų pavyzdžiu pasekė ir mažiau pajamų turintys kinai, kurie graibstė mažiau kainuojantį, tačiau garsių vynų ūkių vyną. Kinija tarsi pamišo dėl šio gėrimo. Atrodytų, kas čia baisaus – juk krizei grasant tik imk ir pardavinėk, tačiau daugumai Bordo vynuogynų savininkų ir kai kuriems ekspertams tokia situacija pradėjo kelti nerimą: kylant kainoms gali žlugti vietinė rinka. Bet pardavėjų baimės kinams nė motais.
Įdomu, kad jie ne tik graibstyte graibstė brangaus vyno butelius, bet ir nusižiūrėjo vyno ūkius. Krizės ištiktiems Prancūzijos pilių savininkams susigundžius kinų milijardierių milijonais, naujieji šeimininkai tas gražiąsias, nuostabiąsias, romantiškąsias ~Château~ gali išsigabenti Azijon. Labai paprastai – išrinkę po akmenį. Ir tai nepagražintas fantastinio filmo elementas – toks precendentas jau buvo. Tie turtuoliai, kurie negali ar nenori išsigabenti gabalėlio senosios Prancūzijos, tiesiog viduramžišką prancūzišką-kinišką Bordo pilaitę pasistato Kinijoje. Ir tikina, kad tai ne kopija, mat keliavo po Europos dvarus, susikūrė savo viziją ir ją įgyvendino.
Taigi keli tokie pavyzdžiai atskleidžia kinų perkamąją galią ir galimybę savo pomėgiams išleisti milžiniškas sumas pinigų.
Ne tik visą šį tekstą, bet ir visus kitus šios savaitės “Veido” straipsnius galėsite perskaityti išsiuntę žinutę numeriu 1390 ir įrašę “veidas 292014″ bei įvedę gautą kodą.
Žinutės kaina 4 Lt. Plačiau http://www.veidas.lt/veidas-nr-29-2014-m