Teisinė pagalba
Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, kai kurie politikai klaidina visuomenę tvirtindami, esą visos taisyklės ir papildomi griežti reikalavimai, keliami maisto produktams, aplinkai ar mokesčių ir socialinei sistemai, yra priimami tik Briuselyje, o su vartojimu ar darbu užsienyje susijusios lietuviams kilusios problemos gali būti sprendžiamos tik ten. Tačiau tai ne visada tiesa!
Mokame už paslaugą, apie kurią nežinome
Kad nenumotume ranka į iškilusią neteisybę, kad nepalaidotume kokios idėjos net nepradėję jos įgyvendinti, turėtume žinoti, kad ES institucijos yra sukūrusios daugybę įvairių instrumentų, kurių padedamas bet kuris ES pilietis savo gimtąja kalba gali gauti jį dominančios informacijos bet kuriuo ES klausimu.
Informacijos apie šiuos instrumentus apstu specializuotuose interneto puslapiuose. Tačiau nežinant, kur konkrečiai jos ieškoti ir ar ji visiems prieinama, vargiai tokia informacija naudinga. Šis straipsnis kaip tik turėtų padėti susiorientuoti, kur ir ko ieškoti (deja, ne visos Lietuvos valstybinės institucijos savo puslapiuose tokią informaciją skelbia!), juolab kad netiesiogiai šių informacinių centrų, kurių dauguma veikia ir mūsų šalyje, veikla finansuojama ne tik iš ES fondų, bet ir netiesiogiai – iš Lietuvos piliečių, t.y. mūsų mokamų mokesčių.
Kur, kokia ir kokias paslaugas teikia
Po 2008–2009 m. atlikto visų iki šiol ES veikusių informacinių konsultacinių centrų audito, šiuo metu veikia 21 instrumentas. Keli populiaresni yra šie:
Paskambinus darbo valandomis nemokamu telefono numeriu 00 800 678 91011, teikiama pirminė informacija jūsų pasirinkta kalba. Į šį centrą galima skambinti iš bet kurio pasaulio kampelio bet kuriuo klausimu, susijusiu su ES. Ši paslauga teikiama visų socialinių grupių atstovams, t.y. studentams, darbuotojams, pensininkams, savarankiškai vykdantiesiems veiklą ir pan. Šis centras atsako į apie 100 tūkst. užklausimų per metus.
Atsakymai į pateiktą užklausą interesantą pasiekia vidutiniškai per tris darbo dienas. Per metus tarnyba gauna apie 12 tūkst. užklausimų, iš kurių apie 2 proc. atsiunčia Lietuvos piliečiai.
! Lietuvos Solvit veikia prie LR Ūkio ministerijos.
2008 m. centrai užregistravo tūkstantį užklausų iš visos ES, o į Lietuvoje veikiantį Solvit, matyt, dėl informacijos apie jį stokos, buvo kreiptasi vos penkis kartus!
Dažniausiai gaunama užklausų dėl atšauktų ar vėluojančių skrydžių, dingusio bagažo, elektroninės prekybos, poilsinių kelionių, nesąžiningų kontraktų sąlygų ir pan. Per metus šie centrai iš visos ES gauna apie 62 tūkst. užklausimų.
Šiuo atveju vienos valstybės narės pilietis, įsigijęs nekokybišką finansinę paslaugą kitoje valstybėje narėje, gali kreiptis į instituciją, priklausančią FIN-NET, savo šalyje norėdamas išspręsti kilusį klausimą. Tokia institucija Lietuvoje veikia prie Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos, kuri yra šio tinklo tikroji narė.
Per metus vidutiniškai išnagrinėjama apie tūkstantį skundų visos ES mastu.
Kaip pasinaudoti
Dėl išsamesnės nemokamos teisinės konsultacijos ES klausimais kreipkitės į Piliečių konsultavimo tarnybą: http://ec.europa.eu/citizensrights/