Gaida
Penktadienį Vilniuje prasideda dvidešimtasis aktualios muzikos festivalis “Gaida”.
Šiuolaikinė muzika – kone atviriausias klausytojo interpretacijoms meno žanras, todėl kompozitoriai dažnai sutrinka ir net pykteli kamantinėjami, “apie ką” byloja vienas ar kitas jų kūrinys. Kitaip yra aktualiosios muzikos festivalyje, kurio koncertų programėles norint įmanoma skaityti tarsi publicistinės laidos anonsus.
Pavyzdžiui, Broniaus Kutavičiaus “Balandžio dešimtoji, šeštadienis…” – pirmąkart atliekamas kompozitoriaus kūrinys, skirtas prie Smolensko nukritusio lenkų lėktuvo aukoms atminti.
Pasaulinių premjerų “Gaidoje” bus ir daugiau: tai Jono Tamulionio “Haiku”, Tomo Kutavičiaus “Aqua quadrivium”, Gintaro Sodeikos “Sutapo”, Vaclovo Augustino “The Journey of the Magi” ir, žinoma, užsienyje sparčiai populiarėjančios Justės Janulytės teatralizuoti “Smėlio laikrodžiai”. Valandą trunkančio spektaklio metu italų menininko Lucos Scarzellos videomeno darbai projektuojami ant keturių milžiniškų cilindrų, kurių viduje esantys muzikantai atlieka savo vaidmenis. Specialus šviesos dizainas atlikėjus transformuos, apsems ar įkalins neperregimose “sienose”. Po premjeros Lietuvoje “Smėlio laikrodžiai” jau laukiami “Huddersfield Contemporary Music Festival” (Jungtinė Karalystė), “MaerzMusik” Berlyne, “Imago Dei” Kremse (Austrija), “Holland Festival” Amsterdame ir “Varšuvos rudens” festivalyje.
“Gaida” šįmet laukia svečių iš Estijos, Italijos ir Ispanijos. Ispanai atsiųs šiuolaikinės muzikos ansamblį “Smash”, estai – naujosios muzikos ansamblį “U:”, o italai – ansamblį “Icarus”, bendradarbiaujantį su videomenininkais ir diskžokėjais.
Johno Adamso “Doctor Atomic Symphony”
Spalio 22 d. 19 val. Vilniaus kongresų rūmuose
Operoje rodomos paskutinės įtampos kupinos valandos iki pirmojo atominės bombos bandymo 1945 m. liepą Alamagorde, Naujosios Meksikos valstijoje. Pagrindiniais veikėjais tampa pats R.Oppenheimeris, mokslininkų stovykloje gyvenanti jo žmona Kitty, keli fizikai bei JAV kariuomenės vadas. 2007 m. sukurtas “Doctor Atomic” pastatytas San Francisko, Nyderlandų, Sarbriukeno, Anglijos nacionalinėje ir Čikagos lyrinėje operoje, taip pat Niujorko Metropoliteno teatre. Operos populiarumas paskatino trijų valandų trukmės veikalą sutraukti iki trijų dalių simfonijos – taip gimė “Doctor Atomic Symphony”, kurią Vilniuje atliks Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras.
Wolfgango Mittererio opera “Massacre”
Spalio 27 d. 19 val. Nacionaliniame dramos teatre
Garsaus austrų kompozitoriaus Wolfgango Mittererio opera “Massacre”, sukurta pagal XVI a. britų dramaturgo Christopherio Marlowe’o pjesę “Žudynės Paryžiuje”, naujai įprasmina makabrišką Šv. Baltramiejaus nakties dramą. Prancūzų režisieriaus Ludovico Lagarde’o pastatymas įdomus ne tik daugiasluoksne operinį dainavimą, improvizaciją, orkestrą ir elektroniką siejančia muzika, bet ir įtaigiais vaizdo sprendimais. Modernaus šokio kalba, kontrastas tarp istorinių kostiumų ir daugiafunkcių videoprojekcijų, kurių techninis įgyvendinimas įmanomas tik XXI amžiuje, paverčia operos personažus savotiškais Baltramiejaus nakties vaiduokliais.
Tie personažai – tai aršusis katalikas hercogas de Gizas ir jo žmona hercogienė de Giz, valdingoji karalienė motina Kotryna Mediči, mylimiausias iš jos sūnų būsimasis karalius Henrikas III (kurio nurodymu nužudomas buvęs sąjungininkas de Gizas) bei hugenotas Navaros karalius, vėliau tapęs naujos dinastijos Prancūzijos soste pradininku Henriku IV. Operos personažų vaidmenis atliks tarptautinį pripažinimą pelnę dainininkai Elizabeth Calleo (koloratūrinis sopranas), Valerie Philippin (sopranas), Jeanas Paulis Bonnevalle’is (kontratenoras), Lionelis Peintre’as (baritonas) ir šokėja Stefany Ganachaud, o Kotrynos Mediči vaidmenį atliks lietuvių dainininkė Nora Petročenko. Gros “Gaida Ensemble”, diriguojamas prancūzų dirigento Léo Warynskio.