2017 Balandžio 09

Pilotai kamikadzės: mirti už tėvynę ir imperatorių!

veidas.lt


Beveik visi yra girdėję apie kamikadzes – japonų savižudžius pilotus, savo noru nukreipdavusius sprogmenų prifarširuotus naikintuvus į amerikiečių lėktuvnešius. Šių dienų aplinkybėmis suprasti tokio fanatiško ir radikalaus elgesio priežastis bei už to slypėjusią ideologiją yra svarbiau nei bet kada anksčiau – juk Vakarų pasaulis nuolat kenčia dėl radikaliojo islamo išpažinėjų mirtininkų atakų.
Vytenis UTARAS

Kamikadzių fenomeno ištakos slypi Japonijos istorijoje. 1912 m. mirus imperatoriui Meidži prasidėjo naujas Japonijos istorijos laikotarpis – vadinamoji Taišo era, trukusi nuo 1912 iki 1926 m. (Japonija turi kiek kitokią amžių skaičiavimo sistemą – istorinius laikotarpius skirsto į eras, pavadintas imperatorių ar valdančiųjų karo vadų giminių vardais).

Imperatoriaus Meidži valdymo laikotarpiu (1868–1912 m.) Japonija labai sparčiai keitėsi. Prieš tai japonai ištisus amžius – nuo 1600 iki 1868 m. praleido visiškai atsiskyrę nuo išorinio pasaulio. Su užsieniu prekiavo tik vienas nedidelis uostas.

Japonija norėjo tapti modernia valstybe, tad pasinaudojo Vokietijos biurokratinio modelio pavyzdžiu. Per gan trumpą laiką buvo pasiekta puikių rezultatų – šalis sustiprėjo, kitaip nei jos kaimynės, kurias visaip ujo Europos kolonijinės jėgos. Japonija XX amžiaus pradžioje, ypač po Pirmojo pasaulinio karo, tapo faktiškai stipriausia jėga visame pietinės Azijos regione, o laivyno dydžiu pasaulyje nusileido tik Didžiajai Britanijai ir JAV. Tai buvo šiuolaikiška ir pažangi valstybė, kurios greitai auganti karinė galia privertė į ją rimtai žiūrėti netgi stipriausias pasaulio šalis.

Taip pat labai svarbu, kad nuo 1868 m. šintoizmas (japonų etninių tikėjimų tradicija) tapo valstybine religija. Anksčiau šinto tikėjimo nebuvo galima pavadinti bendra, organizuota religija. Nors ir buvo bendras, visai šaliai žinomas ir pažįstamas dievų panteonas, tačiau tai buvo veikiau liaudies tikėjimų, tūkstančių dievybių nesistemingas garbinimas.

Įvykus Meidži restauracijai visa reali valdžia atiteko imperatoriui (anksčiau valdė karo vadai, imperatoriaus valdžia buvo tik simbolinė). Japonijoje nuo VI amžiaus vidurio pagrindinė religija buvo budizmas, o filosofinė kryptis – Konfucijaus mokymas. Šintoizmas puikiai tarnavo valdžios įtvirtinimo ir įteisinimo tikslams, vėliau – ir kraštutinio nacionalizmo pagrindimui: japonų etninis tikėjimas sako, kad japonų tauta kilusi iš dievų (kami), o pats imperatorius yra tiesioginis saulės deivės Amaterasu palikuonis, dievas žemėje. Beje, japonai oficialiai vis dar laikosi šios pozicijos, o imperatorių linija niekada nėra nutrūkusi nuo realiai veikiausiai neegzistavusio mitinio valdovo Džimu laikų.

Taišo eros metais Japonijoje pradėjo vyrauti imperialistinės ir nacionalistinės nuotaikos, vyko aktyvi propaganda – buvo skelbiama, kad japonų tauta yra pranašesnė už kitas ir kad tuo remiantis turėtų valdyti visą Pietų Azijos regioną. Šis procesas buvo labai panašus į nacistinės Vokietijos ideologijos plėtrą Trečiojo reicho laikotarpiu. Naciai taip pat teigė, kad yra viena tyra arijų rasė, kuriai skirta valdyti kitas, menkesnes tautas. Iš esmės panaši fašistinė doktrina ir leido šioms jėgoms tapti sąjungininkėmis. Naciai oficialiai laikė japonus Azijos arijais.

Iki Antrojo pasaulinio karo Japonija geopolitiškai įsitvirtino kaip neabejotinai stipriausia jėga regione ir, užgrobusi daugybę naujų teritorijų, siekė jas kolonizuoti (geriausi pavyzdžiai – Korėjos bei Mandžiūrijos, Kinijos teritorijų okupacija). Tuo laikotarpiu gimęs nacionalizmas buvo aiškinamas japonų tautos pranašumu, dažniausiai grindžiamu šintoizmo religinėmis doktrinomis.

Kartu su nacionalizmu prasidėjo ir spartus ginklavimasis, o šį papildė iš esmės šiek tiek pakeisto bušido (kario garbės kodekso) vertybių sistemos pritaikymas kariuomenėje. Visų pirma karo kultūra Japonijoje ir taip buvo labai stipri, nes šalies valdantysis elitas daugelį amžių buvo karių, samurajų elitas. Japonų mentalitetui būdingą supratimą apie pareigą valstybei ir imperatoriui buvo lengva paversti galinga ir praktiškai neginčijama ideologija – tuo ir buvo pasinaudota.

Tačiau Antrajam pasauliniam karui einant prie pabaigos, visiems, net ir patiems japonams, tapo aišku, kad šalis negali laimėti karo su JAV. Gresiančio pralaimėjimo aplinkybėmis atsirado visame pasaulyje žinomi lėktuvų pilotai savižudžiai – kamikadzės.

Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas” arba pirkite žurnalo elektroninę versiją internete http://www.veidas.lt/veidas-nr-14-2017-m

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentarai (2)

  1. juozas juozas rašo:

    Hara-Kiri savižudybės privilegija.

  2. daixie yy daixie yy rašo:

    online course http://www.wangkedaixiu.com/wkds/ assistance is like a gentle rain, nourishing the souls lost in the heavy burden of academics. Many students, like travelers who have lost their way, wander on the edge of knowledge, yearning for relief and peace. Online course assistance is not just about completing tasks; it is a comforting companion that shares your burdens when you feel weary, allowing you to rest briefly on your academic journey and regain the strength to move forward. Through it, time ceases to be your enemy and becomes a witness to the growth of your soul. Just as every step in life requires wise guidance, online course assistance makes the path of learning more peaceful and serene.


Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...