Andrius Kubilius
Lietuvos premjeras Andrius Kubilius sako tikįs, kad Lietuvos ir Baltarusijos bendrovės susitars dėl Venesuelos naftos tranzito į Baltarusiją per Klaipėdos uostą, nes politinių kliūčių susitarimui nėra.
Jo teigimu, “Klaipėdos nafta” nori garantijų, kad ji būtų vežama bent dvejus metus.
A.Kubilius sako, kad politiniame lygyje nėra jokių problemų dėl Venesuelos naftos transportavimo per Lietuvą – kompanijoms dabar liko pasiekti komerciškai naudingą susitarimą.
“Kiek suprantu, diskusijos toliau tęsiasi. Kompanijos yra savarankiški dariniai ir mes negalime nurodyti “Klaipėdos naftai”, kad ji pasirašytų sutartį, kuri turėtų kokių nors komercinių abejonių. Kiek suprantu, vienas iš klausimų, kurį “Klaipėdos nafta” kelia Baltarusijos pusei – garantijų, kad tikrai ta nafta bent dvejus metų bus tiekiam per “Klaipėdos naftą”. Tas klausimas diskutuojamas ir tikiu, kad dėl to bus sutarta”, – penktadienį žurnalistams sakė A.Kubilius.
Po specialios dvišalės darbo grupės posėdžio spalio pradžioje skelbta, kad per metus Baltarusija numato perkrauti maždaug 2,5 mln. tonų Venesuelos naftos. Sutartį šalys ketino suderinti iki lapkričio.
“Bandome gauti galutinį atsakymą, tačiau iki šiol negavome konkrečių signalų iš Baltarusijos, todėl kol kas nėra aiškumo dėl sutarties. Tikimės, kad kitą savaitę bent jau bus aiški situacija”, – BNS sakė valstybės valdomos bendrovės “Klaipėdos nafta” generalinis direktorius Rokas Masiulis.
“Mes susitarėme, kad nuo 2010 metų gruodžio (galutinis terminas yra 2011 metų sausio 1 diena) būsime pasirengę gabenti 2,5 mln. tonų naftos į Klaipėdą, o iš ten į mūsų perdirbimo gamyklas, visų pirma Novopolocko geležinkeliu”, – Baltarusijos svetainė “Telegraf” cituoja Baltarusijos premjero pavaduotoją Vladimirą Semašką.
Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukošenka neseniai interviu dienraščiui “Litovskij kurjer” pareiškė, kad Lietuva nenori krauti naftos per Klaipėdos uostą ir todėl Baltarusija linkusi tartis su Latvija.
Darbo grupės vadovas Deividas Matulionis tuomet BNS sakė, kad iš esmės tai reiškia, kad krova “Klaipėdos naftos” krova didės. Anto jo, jei bus gautas Klaipėdos aplinkos apsaugos agentūros leidimas, jau gruodžio 1-ąją ar sausio 1-ąją pradės plauti tanklaiviai – po 2-3 per mėnesį, o sutartis turėtų būti bent dvejų metų trukmės.
Sutartį turėtų pasirašyti “Klaipėdos nafta”, “Lietuvos geležinkeliai” ir “Transchema”.
Rugsėjį “Klaipėdos naftoje” perkrautas tanklaivis iš Venesuelos, atgabenęs 80 tūkst. tonų Baltarusijai skirtos naftos. Klaipėdos įmonė ir bendrovė “Transchema”, kurios akcininkės yra Baltarusijos naftos prekybos namai (“Beloruskij neftianoj torgovyj dom”) ir susivienijimas “Belorusneft”, rugpjūčio viduryje pasirašė sutartį dėl bandomosios partijos krovos.
2,5 mln. tonų sudarytų apie ketvirtadalį bendrovės “Klaipėdos nafta” metinio krovos pajėgumo. Pernai terminalas perkrovė apie 7,6 mln. tonų naftos produktų.