2012-ieji daugelyje Europos šalių buvo lūžio metai – išmaniųjų telefonų dalis rinkoje jau pralenkė paprastus telefonus. Šiais metais ta pati tendencija pranašaujama ir Lietuvoje.
Pašmaikštavimas, kad tikrą lietuvį atpažinsi pagal „Nokia“ telefoną ir „Volkswagen“ automobilį, jau atitinka tik pusę teisybės. Per pastaruosius kelerius metus Lietuvoje telefonų mados gerokai pasikeitė: ilgai besitęsusi lietuvių meilė „Nokia“ telefonams išblėso, o populiariausių telefonų sąraše įsitvirtino „Samsung“ modeliai.
„Prieš penkerius metus „Nokia“ telefonai buvo pelnę unikalų lojalumą – ypač Skandinavijoje ir Baltijos šalyse. Iš kitų šalių išsiskyrėme tuo, kad „Nokia“ čia turėjo 60–70 proc. rinkos. Pirkėjai net nesvarstydavo kito varianto, tačiau kompanijai pavėlavus į išmaniųjų telefonų traukinį lojalumas smarkiai sumažėjo. Pirmus metus vartotojai dar laukė, bet galiausiai nusviro į „Samsung“, LG, „iPhone“, „BlackBerry“ pusę“, – komentuoja UAB „Bitė Lietuva“ rinkodaros direktorius Pranas Kuisys.
Daugiausiai klientų „Nokia“ prarado tarp naujovėmis besidominčių, jaunų, didesnes pajamas gaunančių vartotojų. Kitoje klientų grupėje, kuri naudojasi bazinėmis paslaugomis, kaip skambučiai ar trumposios SMS žinutės, „Nokia“ dar laikosi, nors iš lyderių pozicijų taip pat iškrito.
Lietuvoje per pastaruosius trejus metus, kai ėmė įsitvirtinti išmanieji telefonai, pamėgtas „Samsung“ prekės ženklas populiarus ir kitose šalyse, tačiau kitur vis dėlto matome didesnę įvairovę – ten perkamiausių telefonų sąraše atkakliai varžosi „Samsung“, „iPhone“, o neseniai prie jų prisidėjo ir „Nokia“. Pavyzdžiui, Suomijoje išlieka populiariausias „Nokia“ išmanusis telefonas, Didžiojoje Britanijoje ir JAV – „iPhone“.
Beje, P.Kuisys pastebi, jog anksčiau išsiskyrėme pagal „Nokia“ paplitimą, o dabar išsiskiriame tuo, kad santykinai mažai nuperkame „iPhone“ telefonų. „Pasaulyje „iPhone“ telefonai užima nuo kelių iki keliasdešimties procentų rinkos, o Lietuvoje dėl mažos perkamosios galios – apie 1 proc.“, – atkreipia dėmesį P.Kuisys.
Mažmeninio telefonų prekybos tinklo „Mobili linija“ pardavimo vadovas Michailas Bogdevičius priduria, kad šią tendenciją išskirtinai lemia kaina. Pavyzdžiui, nors amerikiečių pajamos didesnės, JAV šie telefonai kainuoja pigiau. Be to, nemaža jų dalis subsidijuojama: Lietuvoje mobiliųjų tinklų operatoriai telefonus parduoda išperkamosios nuomos būdu, o kai kuriose šalyse įkalkuliuoja į kainą ir suteikia praktiškai nemokamai – vien už naudojimąsi ryšiu.
Mobiliojo ryšio operatoriaus “Tele2″ atstovas Andrius Baranauskas apibendrina, kad lietuviai – labai praktiški žmonės: daug metų naudojosi patvariais, patikimais ir už prieinamą kainą parduodamais “Nokia” aparatais, o šiandien aparatus taip pat renkasi atsižvelgdami į kainą. Dėl šios priežasties populiariausi tarp pirkėjų ir yra su “Android” operacine sistema veikiantys telefonai, mat pastaraisiais metais atsirado itin daug tokių ekonominės klasės aparatų.
Prognozė: šiemet išmanieji telefonai ims vyrauti
Vis dėlto didžiausias skirtumas tarp Lietuvos ir Vakarų Europos išryškėja palyginus perkamiausių telefonų sąrašus: į akis krinta išmaniųjų ir paprastų telefonų santykis. Tarptautinės rinkos tyrimų bendrovės GFK ir mobiliojo ryšio operatoriaus „Bitės“ duomenimis, pirmose dviejose perkamiausių Lietuvoje telefonų penketuko vietose vis dar įsitvirtinę paprasti, mažiau nei šimtą litų kainuojantys „Samsung“ bei „Nokia“ modeliai ir tik likusias tris vietas dalijasi išmanieji telefonai.
P.Kuisio pastebėjimais, Lietuvoje išmanieji sudaro apie 50 proc., o Vakarų šalyse – apie 70–80 proc. visų parduodamų naujų telefonų. Tad daugumoje Europos šalių populiariausių telefonų penketuke paprasto telefono jau nebeišvysi – ten visas pozicijas užėmę išmanieji telefonai. Apskritai 2012-ieji Europoje buvo lūžio metai. Didžiausiose ES rinkose – Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Ispanijoje, Italijoje išmanieji telefonai rinkoje peržengė 50 proc. ribą. O štai Lietuvoje, GFK duomenimis, išmanieji telefonai pernai užėmė tik 37 proc. rinkos.
Pasak P.Kuisio, mažesnį lietuvių naudojimąsi išmaniaisiais telefonais atskleidžia ir statistika. Pavyzdžiui, operatorių pajamos iš duomenų siuntimo per mobilųjį internetą Europoje sudaro iki 20–25 proc., o Lietuvoje – per 10 proc. Tiesa, A.Baranauskas priduria, kad “Tele2 Lietuva” tinkle mobiliojo interneto vartojimo apimtys per metus padvigubėjo.
„Pigūs telefonai perkami arba kaip papildoma ryšio priemonė, arba vyresnio amžiaus žmonėms, kuriems sudėtinga naudotis išmaniaisiais telefonais. Atėjus pavasariui jų pardavimas dar padidės, nes tokius modelius aktyviai perka sodininkai. Taip yra todėl, kad šiandien pakeisti telefono bateriją kainuoja brangiau, nei įsigyti naują pigų telefoną. Pavyzdžiui, originali „Nokia“ baterija kainuoja apie 99 Lt, o naują telefoną galima įsigyti nuo 65 Lt“, – kodėl populiariausių telefonų sąrašuose vis dar laikosi paprasti telefonai, aiškina M.Bogdevičius.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-15-2013-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.