Verslo pasaulį sunerimti privertęs ir į vartotojų pasąmonę įsirėžęs ekonomikos sunkmetis rinkos dalyvius išmokė racionalumo. Verslininkai, sugebėję laiku reaguoti į ekonomikos pokyčius bei prioritetu pasirinkę veiklos efektyvumo didinimą, džiaugiasi dabartiniais rezultatais. Apie UAB „Norfos mažmena“ efektyvumą bei inovacijų teikiamą naudą kalbamės su šio prekybos tinklo valdybos nariu Dainiumi Dunduliu.
– Jūsų reklaminiame šūkyje teigiama: „Praktiški žmonės renkasi „Norfą“. Ką reiškia praktiškumas jūsų versle?
D.D.: Praktiškumas yra labai elementarus ir lengvai suprantamas dalykas. Tai reiškia paprastumą – jokios pompastikos ar nereikalingų detalių, reikalaujančių papildomų išlaidų. Mūsų atveju praktiškumas yra pirkėjams sudaryta galimybė mokėti pinigus tik už tai, ką jie perka. Jei sugalvojame, kaip galima sutaupyti efektyvinant prekybos centro veiklą, taip ir padarome, o sutaupytą skirtumą atiduodame pirkėjui, sumažindami kainą. Esminis mūsų principas – tik būtiniausios išlaidos. Net ir dabar dar yra netikinčių, kad už prekybinių patalpų, kuriose tvarkinga šildymo sistema, šildymą mokame nuo vieno iki dviejų litų už 1 m2.
– Verslo bendruomenėje kalbama, kad esate viena efektyviausių bendrovių savo rinkoje. Ar taip yra iš tikrųjų?
D.D.: Tokius skaičiavimus labai sudėtinga atlikti ir palyginti, tačiau, manyčiau, jei ir esame ir ne patys efektyviausi, tai tikrai patenkame tarp sėkmingiausiai efektyvumą išnaudojančių įmonių. Pavyzdžiui, galime drąsiai teigti, kad esame vieni geriausių pagal tokius objektyvius rodiklius, kaip kvadratiniam metrui tenkanti apyvarta ar logistikos efektyvumas.
– O ar jūsų kainos iš tiesų mažiausios? Ar esama tai patvirtinančių tyrimų?
D.D.: Išanalizavus Lietuvoje veikiančių prekybos tinklų balansus matyti, kad mūsų antkainiai mažiausi. Mano subjektyvia nuomone, bendras kainų lygis mūsų prekybos tinkle taip pat mažiausias. Žinoma, visada atsiras prekių, kurių kaina bus mažesnė viename ar kitame prekybos tinkle, ir tai labai natūralus reiškinys, atsirandantis gerai veikiančioje konkurencinėje aplinkoje. Tačiau mūsų veiklos specifika, dėmesys veiklos efektyvumo didinimui leidžia daugumos prekių kainą išlaikyti mažiausio lygio.
– Ar dažnai asmeniškai tikrinate kainas?
D.D.: Anksčiau tai darydavau kur kas dažniau, bet dabar, puikiai veikiant kainų tikrinimo sistemai, šios informacijos sekti paprasčiausiai nebereikia. Puikiai jaučiu viso prekybos tinklo ritmą ir su 10 proc. paklaida galėčiau pasakyti, kiek kainuoja bet kuris mūsų parduodamas produktas.
– Efektyvumas neatsiejamas nuo kiekvieno įmonės darbuotojo motyvacijos, tačiau rasti motyvuotų darbuotojų sudėtinga. Kaip sprendžiate šią problemą?
D.D.: Akivaizdu: darbuotojų nusiteikimas neatsiejamas nuo viso verslo sėkmės. Todėl džiaugiamės radę raktelį, kuris derinasi su organizacijos filosofija ir puikiai tinka jos darbuotojams. Didžiuojamės būdami pirmuoju Lietuvos prekybos tinklu, pasiūliusiu motyvacinę sistemą, kurios esminis principas – atlyginimas, tiesiogiai priklausantis nuo atlikto darbo. O tai reiškia, kad bet kuris prekybos centre dirbantis žmogus atsakingas už savo atlygį: kasininkams alga mokama pagal kiekvieno jų apyvartą, taip pat skaičiuojamas priedas nuo bendro prekybos centro pardavimo, o norintys užsidirbti dar daugiau gali imtis papildomos veiklos, pavyzdžiui, į lentynas dėti naujas prekes. Ši sistema neįspraudžia prekybos centro darbuotojų gaunamo atlyginimo į jokius apibrėžtus rėmus ir kiekvienas motyvuotas žmogus pagal savo darbo rezultatus gali gauti atitinkamą atlygį.
– Iš ko jūs imate pavyzdį, semiatės idėjų, tobulindami prekybos tinklą?
D.D.: Labiausiai mane įkvepia užsienyje įgyvendinamos idėjos, kurias galima sėkmingai pritaikyti vietos sąlygomis. Tačiau visada vadovaujuosi taisykle, kad būtina atsižvelgti į tai, jog svetur puikiai veikiantys principai neretai reikalauja tam tikros adaptacijos, patobulinimo. Dėl šios priežasties visada stengiuosi į kiekvieną, net puikiausią pavyzdį pažvelgti kuo racionaliau. Konkrečiai mane žavi „Ikea“ kompanijos pavyzdys, iš esmės atitinkantis ir mūsų prekybos tinklo pasaulėžiūrą bei verslo suvokimą.
Mano asmeniniame tobulėjime labai svarbią vietą užima knygos, iš kurių semiuosi patirties. Pavyzdžiui, esu perskaitęs visas knygas apie „Wal Mart“ prekybos tinklą, o labiausiai vertinu tuos darbus, kuriuose didžiausias dėmesys skiriamas ne teorijai, bet praktikai.
– O kaip pavyksta balansuoti tarp efektyvumo didinimo ir kokybės išlaikymo? Kokiais principais vadovaujatės?
D.D.: Efektyvumas ir kokybės puoselėjimas yra glaudžiai susiję, nes didinant efektyvumą natūraliai reguliuojami visi procesai. Paprastai tariant, efektyvumas reiškia taisyklių sukūrimą, o tai susiję ir su kokybės atsiradimu. Net elementariausias pridėtinės vertės nekuriančio veiksmo šalinimas gali būti įgyvendinamas tik įvedant konkrečias taisykles, kurios kartu apibrėžia ir proceso kokybės klausimą. Vis dėlto šioje vietoje labai svarbus žmogiškasis veiksnys, todėl ypatingą dėmesį skiriu bandymui užtikrinti tvarkos ir nustatytų normų aiškumą bei paprastumą. Tik aiški ir visiems lengvai suprantama taisyklė garantuoja, kad darbuotojai laikysis nustatytų reikalavimų.
Taip pat reikėtų nepamiršti, kad efektyvumas nėra pasiekiamas vien procesų modernizavimo keliu, įsigyjant naujų įrenginių. Tai gali būti elementarios funkcijos apibrėžimas, prisidedantis prie bendro veiklos efektyvumo didinimo. Puikiai tai įrodantis pavyzdys yra dabartinė situacija: kalbamės jau ne pirmą valandą, o per tą laiką negavau nė vieno skambučio. Vadinasi, sistema veikia – beveik 5 tūkst. žmonių sėkmingai dirba ir nekyla jokių nesklandumų.
Faktai apie UAB „Norfos mažmena“ efektyvumą
• UAB „Norfos mažmena“ įsteigta 1997 m. Šiuo metu bendrovė valdo 127 parduotuves ir pagal jų skaičių yra trečias pagal dydį prekybos tinklas Lietuvoje.
• 2011 m. įmonės apyvarta siekė 1,549 mlrd. Lt, 2,5 proc. daugiau nei per 2010 m.
• „Norfos“ įmonių grupei taip pat priklauso logistikos bendrovė „Rivona“, įkurta 1993 m. Kartu su „Norfos mažmena“, konsoliduotas įmonių grupės pardavimas 2011 m. sudarė 2,5 mlrd. Lt – 3,6 proc. daugiau nei 2010 m.
• „Norfos“ įmonių grupė buvo viena iš nedaugelio finansinės krizės laikotarpiu augusių bendrovių Lietuvoje. Sudėtingiausiu laikotarpiu sparčiai pradėjusi diegti novatoriškas veiklos efektyvumo didinimo priemones, bendrovė sugebėjo išlaikyti stabilų augimą ir sustiprino savo pozicijas rinkoje.
• UAB „Norfos mažmena“ savininkų valdomai logistikos bendrovei „Rivona“ įdiegus unikalią logistikos sistemą, „Norfos“ prekybos centrą prekės pasiekia ne iš skirtingų tiekėjų, o iš logistikos centro Kėdainiuose. Logistikos centre yra įdiegta radijo dažnio atpažinimo įranga, sandėlių valdymo sistema ir modernus tiekimo grandinės planavimo instrumentas. Ši logistikos sistema sulaukė ir visuotinio pripažinimo: konkurse „Lietuvos transporto lyderiai 2010“ UAB „Rivona“ buvo pripažinta geriausiu metų logistikos operatoriumi.
• UAB „Norfos mažmena“ yra įsidiegusi elektros energijos sąnaudų stebėjimo sistemą. Šios konkrečios sistemos įdiegimas įmonei leido trečdaliu sumažinti išlaidas už elektrą.
• Naujai įkurtuose prekybos centruose, sudarančiuose pusę viso prekybos tinklo, šviesa reguliuojama automatiškai ir įjungiama likus penkioms minutėms iki darbo pradžios. Šviesos intensyvumas prekybos centruose reguliuojamas automatiškai ir yra prislopinamas tam tikru dienos metu. Patalpų apšvietimo modernizavimas yra bendras prekybos tinklo prioritetas, nes tam sunaudojama net 35 proc. visos prekybos centrams reikalingos energijos.
• Įgyvendinta šildymo sistemos modernizacija. Visa šaldymo įrangos pagaminama šiluma, anksčiau patekdavusi į lauką, po sistemos įdiegimo nukreipiama į prekybos centrų patalpas. Ši naujovė patalpų šildymo išlaidas įmonei leido sumažinti iki 1–2 Lt už 1 m2.
• UAB „Norfos mažmena“ įgyvendinta makulatūros rūšiavimo modernizacija, padidinusi per metus parduodamos makulatūros kiekį dvigubai – iki 5 tūkst. tonų. Modernizuojant makulatūros rūšiavimo procesą, buvo nusipirktas popierių suspaudžiantis presas, leidžiantis kaip įmanoma praktiškiau išnaudoti įmonės transportą. Padidėjus sunkvežimių galimo vežti popieriaus kiekiui, smarkiai krito popieriaus rūšiavimo sąnaudos, įgalinusios makulatūrą pardavinėti rinkos kaina.
• Įmonėje įgyvendinta bei nuolat tobulinama lanksti darbuotojų atlyginimo apskaitos sistema. Kiekvieno prekybos centro darbuotojo atlyginimas priklauso konkrečiai nuo jo atlikto darbo.
• Įmonė planuoja dar daugiau novatoriškų sprendimų. Svarstoma įsigyti medienos smulkinimo įrangą, kuria bus apdorojama medinė tara. Taip pat neatmetama galimybė, kad UAB „Norfos mažmena“ savo pirkėjams pasiūlys ir modernią savitarnos sistemą.