Mokesčiai
Ministro pirmininko patarėjas ekonomikos ir finansų klausimais Mykolas Majauskas teigia, kad nekilnojamojo turto mokestis reiškia pusę milijardo litų pajamų be jautriausių išmokų karpymo.
Abot jo, Lietuvoje mokestinė našta yra palyginamai maža – apie 30 proc. nuo BVP. Patarėjo teigimu, tai yra gerokai mažiau nei euro zonos vidurkis – apie 40 proc. ir skandinavų šalių, kur apmokestinimas kai kuriose šalyse siekia apie 50 procentų.
„Išlaidoms viešojo sektoriaus biudžete ženkliai viršijant pajamas turime ieškoti papildomų sprendimų, tačiau tokių, kurie nepabrangintų darbo jėgos ir nepakenktų Lietuvos eksporto konkurencingumui. Svarbu neapsunkinti ekonomikos atsigavimo apsaugant eksportą kaip pagrindinį ekonomikos variklį“, – teigia M. Majauskas.
M. Majausko nuomone, NT mokestis taip pat naudingas socialinei atskirčiai mažinti – apmokestinimo mechanizmas, nustatantis prievolę daugiau mokėti didesnės vertės nekilnojamąjį turtą turintiems gyventojams de facto suteikia papildomo progresyvumo (vertikalaus teisingumo) apmokestinimo sistemai, užtikrindamas, kad turtingesnieji, t.y. galintys mokėti, daugiau prisideda prie viešųjų išlaidų finansavimo. Nekilnojamojo turto apmokestinimo atveju, tokiomis viešosiomis išlaidomis paprastai nurodoma atitinkamos teritorijos viešoji infrastruktūra, turinti tiesioginės įtakos ir nekilnojamojo turto vertei.
„Tokiu mokesčiu atsirastų ir papildomi „alternatyvūs“ kaštai nekilnojamojo turto savininkams, skatinantys efektyviau naudoti turimą nekilnojamąjį turtą, kartu veikiantys kaip naujų kainų „burbulų“ prevencijos priemonė. NT burbulų subliuškimo kaštai ekonomikai ir visuomenei yra ženkliai didesni nei mokestinė našta siekiant jų išvengti. Žinoma, bet koks naujas mokestis turėtų apsaugoti labiausiai pažeidžiamus ir paprastai pagrindiniam gyvenamajam būstui taikomi įvairūs lengvatų (sumažinimo) mechanizmai – mažesni mokesčio tarifai, neapmokestinamojo turto vertė, plotas, lengvatos socialiai jautrioms grupėms ir panašiai“, – teigia M. Majauskas.
Finansų ministerijos duomenimis, NT mokesčio ES neturi tik Estija ir Malta. Visose kitose ES narėse NT, įskaitant ir gyvenamuosius būstus, yra mokesčio objektai. M. Majauskas atkreipia dėmesį, jog Lietuvoje yra pakankamai išplėtota institucinė NT administravimo, registro sistema, kas leistų gana lengvai mokesčių inspekcijai administruoti išplėstą nekilnojamo turto mokestį.